Jelcz M11 #272

Opis



Lata osiemdziesiąte to okres kryzysu. Stan wojenny i sankcje przełożyły się na nienajlepszą kondycje gospodarczą. Te czynniki spowodowały, że fabryka silników w Mielcu nie była w stanie wyprodukować należytej ilości silników leżących SW680 a fabryka w Jelczu doposażyć swoje produkty w importowane części. Tymczasem w gospodarce planowanej najważniejsza była realizacja planu czyli wyprodukowanie odpowiedniej ilości autobusów. Ponieważ nie można było wyprodukować odpowiedniej liczny autobusów typu PR110M a po ulicach już jeździło trochę ikarusów to postanowiono rozpocząć kooperację z węgierskim producentem autobusów. W myśl umowy zawartej w 1983 roku ikarus miał dostarczać podwozia razem z silnikiem, skrzynią biegów i osiami a Jelczańskie Zakłady Samochodowe dokonywały zabudowy na takim podwoziu specjalnie zmodyfikowanego nadwozia Jelcza PR110M.
Tak powstały autobus miał parametry Ikarusa 260 przy stylistyce nadwozia znanej z Jelczy PR110. Dyskusyjny jest w ogóle wybór kompletacji tego autobusu bo przecież przemysł krajowy produkował lepsze skrzynie biegów na licencji ZF w Tczewie a zdecydowano się na toporną konstrukcję Csepela. Można też było zastosować podwozie ikarusa 250 o długości 12 metrów ale wykorzystano najprostsze podwozie ikarusa 260. W każdym razie powstał autobus prosty i w miarę niezawodny, który zdominował komunikację miejską w wersji solo w całym kraju. We Wrocławiu do MPK dostarczono 118 pojazdów tego typu i jeszcze z kilka miały Dolnośląskie Linie Autobusowe oraz Marco-Polo. Poza Wrocławiem na dolnym śląsku te autobusy można było spotkać prawie wszędzie ale do dzisiaj już zostały wycofane z ruchu z następujących miast: Świdnica (2009), Wałbrzych (2008), Jelenia Góra (2014), Dzierżoniowa (2011), Bolesławiec (2003), Kłodzka (2009), Legnicy (2006), Lubina (2006), Oławy (2003), Wołowa (2006) i Wrocławia (2005). Nasz egzemplarz został zakupiony z Komunikacji Miejskiej w Głogowie i jest z roku 1990. W 2003 roku przeszedł remont w Kapena w Słupsku wskutek którego dostał plastikowy przód i tył.



W listopadzie 2017 roku w ZNA Bralin udało sie przywrócić oryginalny wygląd przodu i tyłu jelcza. Teraz czeka nas uzbrajanie w detale takie jak uchwyty pod szybą przednią, zamontowanie loga jelcza oraz praca nad kasetonami wyświetlającymi numer linii. We wnętrzu pojazdu trzeba wymienić siedzenia na dermowe oraz spróbować przemalować poręcze na czarno. Planowane jest jeszcze zabezpieczenie antykorozyjne podwozia

Parametry

Parametry
Wyprodukowany1990
Liczba miejsc ogółem100
Liczba miejsc siedzących30
Długość11000 mm
Wysokość3060 mm
Szerokość2550 mm
Masa własna9200 kg
Masa całkowita16000 kg
Moc silnikówRaba-MAN D2156HM6U 141kW 10350cm
Skrzynia biegówCsepel ASH-75.2