Jelcz M11 #272

Opis


Lata osiemdziesiąte to okres kryzysu. Stan wojenny i sankcje przełożyły się na nienajlepszą kondycje gospodarczą. Te czynniki spowodowały, że fabryka silników w Mielcu nie była w stanie wyprodukować należytej ilości silników leżących SW680 a fabryka w Jelczu doposażyć swoje produkty w importowane części. Tymczasem w gospodarce planowanej najważniejsza była realizacja planu czyli wyprodukowanie odpowiedniej ilości autobusów. Ponieważ nie można było wyprodukować odpowiedniej liczny autobusów typu PR110M a po ulicach już jeździło trochę ikarusów to postanowiono rozpocząć kooperację z węgierskim producentem autobusów. W myśl umowy zawartej w 1983 roku ikarus miał dostarczać podwozia razem z silnikiem, skrzynią biegów i osiami a Jelczańskie Zakłady Samochodowe dokonywały zabudowy na takim podwoziu specjalnie zmodyfikowanego nadwozia Jelcza PR110M.
Tak powstały autobus miał parametry Ikarusa 260 przy stylistyce nadwozia znanej z Jelczy PR110. Dyskusyjny jest w ogóle wybór kompletacji tego autobusu bo przecież przemysł krajowy produkował lepsze skrzynie biegów na licencji ZF w Tczewie a zdecydowano się na toporną konstrukcję Csepela. Można też było zastosować podwozie ikarusa 250 o długości 12 metrów ale wykorzystano najprostsze podwozie ikarusa 260. W każdym razie powstał autobus prosty i w miarę niezawodny, który zdominował komunikację miejską w wersji solo w całym kraju. We Wrocławiu do MPK dostarczono 118 pojazdów tego typu i jeszcze z kilka miały Dolnośląskie Linie Autobusowe oraz Marco-Polo. Poza Wrocławiem na dolnym śląsku te autobusy można było spotkać prawie wszędzie ale do dzisiaj już zostały wycofane z ruchu z następujących miast: Świdnica (2009), Wałbrzych (2008), Jelenia Góra (2014), Dzierżoniowa (2011), Bolesławiec (2003), Kłodzka (2009), Legnicy (2006), Lubina (2006), Oławy (2003), Wołowa (2006) i Wrocławia (2005). Nasz egzemplarz został zakupiony z Komunikacji Miejskiej w Głogowie i jest z roku 1990. W 2003 roku przeszedł remont w Kapena w Słupsku wskutek którego dostał plastikowy przód i tył. Będziemy się starali przeprowadzić operację przywrócenia oryginalnego przodu i tyłu w tym autobusie. Wszystko to zależy od możliwości finansowych i dlatego zapraszamy do wynajmu tego pojazdu.

Parametry


Parametry
Wyprodukowany1990
Liczba miejsc ogółem100
Liczba miejsc siedzących30
Długość11000 mm
Wysokość3060 mm
Szerokość2550 mm
Masa własna9200 kg
Masa całkowita16000 kg
Moc silnikówRaba-MAN D2156HM6U 141kW 10350cm
Skrzynia biegówCsepel ASH-75.2