Wybierz język: [pl] [en]

Zabytkowe Tramwaje i Autobusy we Wrocławiu - Odbiór trzeciego etapu prac przy tramwaju-opryskiwaczu

Odbiór trzeciego etapu prac przy tramwaju-opryskiwaczu

Odbiór trzeciego etapu prac przy tramwaju-opryskiwaczu

W ostatni czwartek 2022 r. miał miejsce odbiór konserwatorski tramwaju-opryskiwacza z 1927 r., należącego do Gminy Wrocław. Uczestniczyli w nim przedstawiciele Wydziału Architektury i Zabytków oraz Wydziału Partycypacji Społecznej Urzędu Miejskiego Wrocławia. Prace przy tramwaju-opryskiwaczu zrealizowane przez nasze stowarzyszenie w ramach trzeciego etapu od października do grudnia 2022 r. obejmowały przede wszystkim odtworzenie instalacji elektrycznej. Wszystkie podzespoły zostały przywrócone i połączone okablowaniem, dzięki czemu wagon odzyskał sprawność mechaniczną, to znaczy jest w stanie samodzielnie poruszać się po torach w oparciu o pracę silników trakcyjnych (niesprawny nadal jest układ rozprowadzania wody). Poza tym w ramach trzeciego etapu prac wykonano pokrycie dachu wagonu z płótna żeglarskiego wraz z jego impregnacją oraz pokryto dach wagonu elektroizolacyjnymi i docelowymi powłokami malarskimi dostosowanymi do materiałów użytych podczas drugiego etapu prac renowacyjnych, wykonano rynienki do odpływu wody z dachu wagonu oraz odtworzono piasecznice wraz z mechanizmem uruchamiającym zsyp piasku.
Ponieważ wagon miał rozkradzioną instalację elektryczną i nie zachowała się żadna dokumentacja w tym zakresie, zdecydowano się, by odtworzyć ją na podstawie układu stosowanego w tramwajach typu Linke-Hofmann Standard według stanu powojennego, czyli z czasów eksploatacji tych przedwojennych, niemieckich wagonów przez Polaków. Wynika to przede wszystkim z dostępności schematów elektrycznych i podzespołów. Wpisuje się też w założenia remontu przedmiotowego wagonu, gdyż w momencie przebudowy w latach 70. z dużym prawdopodobieństwem posiadał właśnie taką instalację elektryczną (wskazywały na to zachowane silniki i pokrywa nastawnika). Odpowiada to też sylwetce wagonu, który w momencie budowy w 1927 r. został upodobniony do tramwajów typu Standard. Ze względu na brak lub trudności w pozyskaniu części do nastawników zdecydowano, by wagon był w praktyce jednokierunkowy. Oznacza to, że sprawny jest tylko jeden nastawnik, zaś drugi stanowi tylko atrapę (obudowa bez wnętrza), przy czym ze sprawnego nastawnika można jechać zarówno do przodu, jak i do tyłu.

Dodano: 13 stycznia 2023