Choose language: [pl] [en]

Heritage trams and buses in Wroclaw - Przyznanie dotacji na remont przyczepy Jelcz P-080

Przyznanie dotacji na remont przyczepy Jelcz P-080

Przyznanie dotacji na remont przyczepy Jelcz P-080

W piątek 12 marca 2021 r. została przyznana Klubowi dotacja na restaurację przyczepy Jelcz P-080 z 1980 r. w ramach konkursu dla organizacji pozarządowych na remont obiektów wpisanych do rejestru zabytków. Konkurs jest organizowany przez Gminę Wrocław. Przyczepa, jedyna taka zachowana w Polsce, stanowi unikalny zestaw z autobusem Jelcz 080, który wyremontowaliśmy w latach 2019-2020 dzięki dotacji z tego samego źródła. Przyznana kwota 88 000,00 zł wraz z wkładem własnym naszego stowarzyszenia w wysokości nieco ponad 9000 zł pozwoli na przeprowadzenie prac w jednym etapie i do końca roku oba pojazdy jako zespół będzie można zobaczyć na ulicach Wrocławia.
Przyczepa Jelcz P-080 została wyprodukowana w 1980 r., jednak nigdy nie służyła do przewozu pasażerów. Przez pierwsze dwa lata stała nieukończona w Jelczańskich Zakładach Samochodowych, aby w 1982 r. opuścić je jako mobilny ambulans RTG. W tej funkcji służyła do początku lat 90. XX w. Do dziś pozostałością po tym zagospodarowaniu pozostał nieco podwyższony dach w środkowej części oraz kilka elementów wyposażenia wnętrza (dodatkowa szafka bezpiecznikowa, zlew, wieszaki na ubrania – przeznaczone są do usunięcia). Później pojazd trafił w ręce prywatnego właściciela, gdzie otrzymał żółte malowanie. Około 2002 r. przyczepa przeszła na własność szefa firmy budowlanej z Jelcza-Laskowic. W sierpniu 2012 r. została odkupiona celem zachowania jako zabytek i przewieziona na nowe miejsce postoju. Z początkiem maja 2016 r. formalnie stała się własnością Klubu Sympatyków Transportu Miejskiego. Ciekawostką jest fakt, że przyczepa prawdopodobnie nigdy nie była zarejestrowana, w związku z czym nie posiadała także tablic rejestracyjnych. Mimo to na tylnej klapie jest fabrycznie wygospodarowane miejsce pod nie wraz z podświetleniem.
Obecny stan techniczny przyczepy nie jest najlepszy. Rama pojazdu wymaga oczyszczenia z rdzy i starej farby oraz pomalowania, zaś wiele elementów nadwozia (duże fragmenty kratownicy, większość blach poszycia, poszycie drzwi) są do wymiany. Mechanizmy podwozia (układ hamulcowy, zawieszenie czy elektryka) – mimo iż są niemal kompletne – też nie nadają się do dalszego użytku. Cieszy jednak fakt, iż w ogóle się zachowały, bowiem w sytuacji braku fabrycznej dokumentacji zdecydowanie ułatwi to ich odbudowę w oparciu o zregenerowane lub nowe części. Przyczepa wciąż posiada jednak wiele oryginalnych elementów w dobrym stanie, jak na przykład wyposażenie wnętrza (laminaty ścienne i sufitowe, kremowe podsufitki, podłoga wraz z wykładziną, stopnie wejściowe w bardzo dobrym stanie) czy absolutnie unikatowy detal, jakim jest znaczek z oznaczeniem modelu (P-080). Ogólnie stan zachowania wnętrza przyczepy jest relatywnie dobry względem reszty pojazdu. Trzeba będzie jednak uzupełnić brakujące siedzenia pasażerskie.

Added: 13 marca 2021