Choose language: [pl] [en]

Nasze działania

Activities from year: 2017 2018 2019 2020

Postępy przy odtwarzaniu wnętrza tramwaju Maximum

3 lipca 2020

Wnętrze tramwaju Maximum z 1901 r. zaczyna nabierać barw! W ostatnim czasie pojawiły się dwubarwne deseczki na ławkach, podsufitka zyskała ostateczną barwę, zamontowano grzejniki wraz z ekranami, które ukierunkują przepływ ciepła. Przygotowano też trapezowate w przekroju listewki na podłogę oraz oczyszczono ramki okienek świetlika do pokrycia lakierem. Przypominamy, że prace realizujemy razem z firmą Polmat Artur Matkowski dzięki dotacji Gminy Wrocław.

Postępy przy odtwarzaniu wnętrza tramwaju MaximumPostępy przy odtwarzaniu wnętrza tramwaju Maximum

Wieści z remontu Ikarusa

19 czerwca 2020

Ciągle jest kontynuowany remont klubowego Ikarusa. Przypomnijmy, że jest to ostatni jeżdżący Ikarus 280 z MPK Wrocław o numerze 5320. Aktualnie odbudowywane jest tylne nadkole i mocowanie przegubu. Korozja zrobiła niestety swoje i konstrukcja jest praktycznie odbudowywana od zera.

Wieści z remontu IkarusaWieści z remontu Ikarusa

Tramwaj Maximum - powstaje wnętrze i nocne jazdy próbne

6 czerwca 2020

Maj był miesiącem intensywnych prac przy wnętrzu tramwaju Maximum z 1901 r., którego odbudową zajmuje się Klub. Z jednej strony chodzi o otworzenie pierwotnego wyglądu, czemu służy analiza archiwalnych fotografii, niestety pochodzących raczej z dwudziestolecia międzywojennego, a nie z samego początku eksploatacji wagonu. Z drugiej strony - ważne jest, by wszystko było bezpieczne i funkcjonalne. Jak na razie pojawiły się już ławki, ale poszczególne deseczki są na razie przymierzone. Właściwy montaż nastąpi dopiero po lakierowaniu, które będzie przebiegać w dwóch odcieniach. Wewnątrz ławek zamontowane będą piasecznice i grzejniki. Przykręcono już też podsufitkę, która zostanie pomalowana na kremowo. Najnowszy element to szyby w ścianach bocznych, a także szybki w okienkach świetlika. Dzięki temu, że wagon jest już częściowo zaszklony, możliwe stały się jazdy próbne. Wagon uzyskał warunkowe dopuszczenie do ruchu bez prawa przewozu pasażerów i w nocy 4/5 i 5/6 czerwca po raz pierwszy od około pół wieku wyjechał na ulice Wrocławia. Udaliśmy się na Pilczyce i Kozanów. Jazdy próbne przebiegły bez zarzutu, co pozwala nam spokojnie kontynuować prace. Prace wykonywała firma Polmat za co serdecznie dziękujemy.

Tramwaj Maximum - powstaje wnętrze i nocne jazdy próbneTramwaj Maximum - powstaje wnętrze i nocne jazdy próbne

KSTM wykonawcą kolejnego etapu remontu tramwaju Maximum z 1901 r.

26 marca 2020

Wydział Partycypacji Społecznej Urzędu Miejskiego Wrocławia rozstrzygnął konkurs na kontynuację procesu odbudowy tramwaju Maximum z 1901 r., jedynego zachowanego w Polsce i jednego z nielicznych na świecie. Klub dotąd odpowiadał za dwa etapy przywracania wagonowi jego dawnej świetności - w 2018 r. było to odtworzenie skrętnych wózków typu Maximum-Minimum (https://kstm.pl/pl/aktywnosci.html?k=80), zaś w 2019 r. budowa instalacji elektrycznej z podzespołami (m.in. nastawniki i ramy oporowe) wraz z przywróceniem wozowi sprawności (https://kstm.pl/pl/aktywnosci.html?k=105). Zadanie publiczne w tym roku polegać będzie oczywiście na kontynuacji procesu przywracania do stanu pierwotnego z czasów powstania tego unikalnego wagonu tramwajowego. Prace finansowane z przyznanej dotacji obejmą odtworzenie wyposażenia wnętrza wagonu zgodnie z programem prac konserwatorskich i archiwalną dokumentacją zdjęciową oraz odtworzenie oraz oszklenie okien przedziału pasażerskiego z zastosowaniem szkła bezpiecznego, a także okien świetlika z zastosowaniem szkła odpowiadającego wyglądem stanowi pierwotnemu. Zaplanowano m.in. prace w drewnie - wykonanie podłogi drewnianej, boazerii, podsufitki, mocowań oraz odtworzenie siedzeń pasażerskich (dwie ławki umieszczone będą wzdłuż dłuższych boków klasy; kształt siedziska i oparcia będzie nawiązywał do obrysu widocznego w ściankach działowych), a także wykonanie i montaż elementów mosiężnych: sześciu kinkietów (wraz z kloszami), umieszczonych w klasie na słupkach międzyokiennych, dwóch lamp na pomostach, umieszczonych w centralnym punkcie sufitu każdego z pomostów, czy dwóch klapek konduktorskich, zamontowanych w drzwiach przesuwnych między klasą i pomostami. Częścią zadania jest także organizacja wydarzenia edukacyjnego związanego z historią i dziedzictwem wrocławskiej komunikacji zbiorowej. Zaplanowaliśmy je na początek września (5.09.2020 r.) i będzie to czwarta edycja Dnia Otwartego Zajezdni Popowice.

KSTM wykonawcą kolejnego etapu remontu tramwaju Maximum z 1901 r.KSTM wykonawcą kolejnego etapu remontu tramwaju Maximum z 1901 r.

Jelcz 080 z dotacją kontynuację remontu

3 marca 2020

Na początku marca Prezydent Wrocławia i Miejski Konserwator Zabytków rozdysponowali fundusze na remont obiektów w rejestrze zabytków. Kwota 30 000,00 zł przypadła także Klubowi Sympatyków Transportu Miejskiego. Razem z wkładem własnym w wysokości 5000,00 zł fundusze zostaną przeznaczone na kontynuację remontu autobusu Jelcz 080, który rozpoczął się w ubiegłym roku (jak dotąd wykonano remont konstrukcji i poszycia wraz z lakierowaniem - stan aktualny widoczny jest na zdjęciach poniżej). Prace przy autobusie zaplanowane na obecny, drugi etap będą polegać przede wszystkim na usprawnieniu układu napędowego i odtworzeniu relatywnie nieskomplikowanej instalacji elektrycznej w zakresie niezbędnym do uruchomienia pojazdu. Ze względu na ograniczone fundusze wykonane zostaną tylko niezbędne prace, które obejmą wyłącznie podzespoły wymagające napraw i regeneracji, natomiast zrezygnowano z remontu kapitalnego wszystkich podzespołów i elementów wyposażenia. Docelowo autobus ma reprezentować stan i wyglądać identycznie jak jeden z prototypów z 1980 r., który jeździł wraz z przyczepą osobową typu Jelcz P-080 (będącą w zbiorach Klubu i także czekającą na remont), dzięki czemu będzie możliwe odtworzenie w całości tego unikatowego zestawu. Trzeba podkreślić, że oba pojazdy (autobus Jelcz 080 wraz z dedykowaną mu przyczepą P-080) stanowią jedyny taki zestaw zachowany w Polsce. Do obecnych czasów przetrwała bowiem tylko jedna przyczepa tego typu (w ogóle autobusowe przyczepy pasażerskie należą już do rzadkości; po latach 80. XX w. nie były już w Polsce wytwarzane), zaś autobusów Jelcz 080 zachowano raptem kilka. Ponadto, przedmiotowy autobus jest najstarszy z nadal istniejących egzemplarzy (pozostałe pochodzą z lat 1981 i 1984), jedyny zachowany w wersji z silnikiem typu S-359, a także jedyny, który ma kilka charakterystycznych detali typowych dla pojazdów tej serii wyprodukowanych przed 1981 r.

Jelcz 080 z dotacją kontynuację remontuJelcz 080 z dotacją kontynuację remontu

Photoday w Zajezdni Popowice

29 lutego 2020

W sobotę 29 lutego 2020 r. Klub Sympatyków Transportu Miejskiego we współpracy z Wydziałem Partycypacji Społecznej Urzędu Miejskiego Wrocławia zaprosił na kolejne wydarzenie z cyklu „Photoday w Zajezdni Popowice”. Choć tym razem udostępnione było nieco mniej samej zajezdni, przygotowano szczególną atrakcję – możliwość zobaczenia tramwaju Maximum z 1901 r. w ruchu! Pod koniec 2019 r. zakończył się kolejny etap restauracji tego unikatowego wagonu – rekonstrukcja instalacji elektrycznej, dzięki czemu może się poruszać dzięki pracy silników. Podczas imprezy tramwaj wyjechał przed halę firmy Polmat, gdzie prowadzone są przy nim prace, i wykonał kilka jazd po placu manewrowym. Był to doskonały moment, by zobaczyć postępy w pracach konserwatorskich przed tym, jak rozpocznie się kolejny etap działań, tym razem obejmujących odbudowę wnętrza wagonu. Planowany moment jego rozpoczęcia to początek kwietnia. Co prawda główną atrakcją był wagon Maximum z 1901 r., udostępniona była też jedna z hal zajezdni, ta zajmowana przez Klub Sympatyków Transportu Miejskiego. Jest to ceglany obiekt z początku XX w., który pierwotnie służył jako hala postojowa, a następnie był częścią Warsztatów Głównych. Poza pojazdami stowarzyszenia (część wyjedzie na plac) była możliwość ujrzenia i sfotografowania wozów technicznych należących do Gminy Wrocław, m.in. dwie lory na piasek, dwie szlifierki, wieżówka sieciowa. Spośród pojazdów Klubu dostępny był m.in. wagon Konstal N z 1949 r. i Konstal 102Na z 1972 r. czy autobusy Jelcz i Ikarus. Na lorze z początku XX w. można było zobaczyć wyjęty silnik wraz ze skrzynią biegów z autobusu Ikarus 280.70E. W imprezie uczestniczyło około 200 osób. Dziękujemy za odwedziny!

Photoday w Zajezdni PopowicePhotoday w Zajezdni Popowice

Panel Obywatelski

21 lutego 2020

Klub Sympatyków Transportu Miejskiego aktywnie uczestniczy w pierwszym wrocławskim panelu obywatelskim dotyczącym transportu. Jego temat to "Jak usprawnić przemieszczanie się po Wrocławiu, mając na względzie poprawę jakości życia i ochronę klimatu?" (https://www.wroclaw.pl/rozmawia/panel-obywatelski). Klub będzie stroną panelu (https://www.wroclaw.pl/rozmawia/panel-obywatelski-strony), a także jego przedstawiciel, Krzysztof Kołodziejczyk, został członkiem Zespołu Monitorującego, którego rolą jest dbanie o prawidłowy przebieg panelu (https://www.wroclaw.pl/rozmawia/panel-obywatelski-zespol-monitorujacy-nabor).

Kursowaliśmy z okazji Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy

12 stycznia 2020

Dnia 12 stycznia 2020 roku, z okazji Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy, wagon tramwajowy Konstal N #1332 z 1949 r. kursował na bezpłatnej linii 28. Podczas przejazdu zbierano datki na Wielką Orkiestrę Świątecznej Pomocy. Oprócz naszego wagonu kursował MPK-owski Gustaw i wagon Towarzystwa Miłośników Wrocławia #1336. Była to okazja do przejechania się trzema wagonami typu N, z których żaden nie prezentował wyglądu fabrycznego (a raczej stan z końca eksploatacji).

Kursowaliśmy z okazji Wielkiej Orkiestry Świątecznej PomocyKursowaliśmy z okazji Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy