Choose language: [pl] [en]

News - Dzień Otwarty Zajezdni Popowice 2022

Dzień Otwarty Zajezdni Popowice 2022

10 września 2022

Zabytkowa zajezdnia "Popowice" we Wrocławiu jest idealnym miejscem, by zobaczyć, jak zmieniały się pojazdy obsługujące komunikację zbiorową w polskich miastach. Najstarsze tramwaje pochodzą z przełomu XIX i XX w., liczne są wagony z dwudziestolecia międzywojennego i pierwszych lat po II wojnie światowej. Stacjonują tu także wiekowe autobusy, w tym kultowe ogórki. Zapraszamy na Dzień Otwarty Zajezdni Popowice, który zaplanowano w sobotę 10 września 2022 r. w godz. 10:00-17:00.





Zobacz">https://cdn.knightlab.com/libs/timeline3/latest/embed/index.html?source=12LEGL1kAkRqInBk5ZrsZASlx-XHxuzUAMl_DXipck-0&font=Default&lang=pl&timenav_position=top&initial_zoom=0&height=650">Zobacz rozkład dnia dla atrakcji.





Zajezdnia "Popowice" powstała w 1901 r. jako pierwsza zajezdnia spółki Breslauer Straßen-Eisenbahn-Geselschaft (Wrocławskie Towarzystwo Kolei Ulicznej) przystosowana do obsługi tramwajów elektrycznych (wcześniej przedsiębiorstwo eksploatowało tramwaje konne). Znajdziemy tu dwie główne ceglane hale z łącznikiem pomiędzy, w którego tylnej części wzniesiono wieżę ciśnień. W głębi ulokowane są z kolei budynki warsztatowe, do których dojazd zapewniała suwnica. Architektura zajezdni nosi cechy neogotyku w elementami secesji (np. ozdobne elementy metalowe). Obecnie jest to miejsce stacjonowania prawie wszystkich zabytkowych tramwajów i autobusów, jakie zachowały się we Wrocławiu. Razem obrazują one, jak zmieniała się komunikacja zbiorowa na przestrzeni dziejów. Można prześledzić, jak podróżowano wiek czy kilka dekad temu. Większość z wiekowych pojazdów będzie można zobaczyć właśnie podczas Dnia Otwartego Zajezdni Popowice.

Na terenie zajezdni zostaną wystawione pojazdy z różnych okresów – od niemieckich wagonów z początku XX w. i z dwudziestolecia międzywojennego przez pierwszy tramwaj polskiej produkcji powstały po II wojnie światowej i pierwszy polski tramwaj szybkobieżny po jeden z pierwszych niskopodłogowych autobusów, które były produkowane w naszym kraju. Najstarszy prezentowany pojazd zbudowano około 1892 r., zaś najnowsze w połowie lat 90. XX w. Będą także kultowe autobusy-ogórki. Poza taborem pasażerskim zaprezentowane zostaną wagony techniczne, służące utrzymaniu torowisk i sieci trakcyjnej. Wrocław może bowiem poszczycić się niezwykle bogatą, unikatową kolekcją tramwajów gospodarczych, na którą składają się szlifierki do torów, wagon-opryskiwacz, wagony służące do przewozu piasku czy pługi wirnikowe. Najcenniejszy jest tu najstarszy wagon tramwajowy zachowany we Wrocławiu – lora wieżowa z 1892 r. przeznaczona do prowadzenia napraw i konserwacji wprowadzanej wówczas we Wrocławiu sieci trakcyjnej.

Warto zwrócić szczególną uwagę na tramwaj Maximum z 1901 r., pieczołowicie odrestaurowany w latach 2014-2021. Jest on reprezentantem serii 50 czteroosiowych tramwajów, zamówionych przez Wrocławskie Towarzystwo Kolei Ulicznej po tym, jak podpisało ono z magistratem umowę, na mocy której otrzymało zezwolenie na elektryfikację dotychczas eksploatowanych tras miejskiej kolei konnej. Wartość tramwaju Maximum wynika z tego, że czteroosiowe wagony z początku XX w. są niezwykłą rzadkością na skalę światową. W Europie Zachodniej i Stanach Zjednoczonych można napotkać jedynie pojedyncze egzemplarze. Do tej pory tylko Berlin mógł pochwalić się trzema eksponatami obrazującymi różne stopnie modernizacji wagonów tego typu: od początku eksploatacji po przebudowy z okresu międzywojennego. Wrocław ma to szczęście, że w swej historii również posiadał podobne wagony oraz że możliwa była rekonstrukcja chociaż jednego, który z pewnością stanie się teraz chlubą miasta.

Po wystawie taboru i terenie Zajezdni Popowice będzie oprowadzał przewodnik. Odbędą się też prelekcje Tomasza Sielickiego, badacza dziejów transportu miejskiego we Wrocławiu, na temat ratowania dziedzictwa wrocławskie komunikacji zbiorowej, oraz Krzysztofa Kołodziejczyka, prezesa Klubu Sympatyków Transportu Miejskiego, o remoncie zabytkowego tramwaju-opryskiwacza. Będzie można też zobaczyć pług wirnikowy w akcji. Wiekowe tramwaje zapewnią dojazd na zajezdnię z centrum miasta. Zaplanowano też kursy zabytkowych autobusów, dowożące na teren zajezdni lub odbywające przejazdy wycieczkowe.

Zwiedzanie zajezdni z przewodnikiem: 10:30, 11:30, 12:30, 13:30, 14:30
Wykłady Tomasza Sielickiego na temat ratowania dziedzictwa wrocławskiej komunikacji zbiorowej: 11:00, 14:00
Wykład Krzysztofa Kołodziejczyka o tramwaju-opryskiwaczu: 15:30
Pokazy pracy pługa wirnikowego: 10:20, 12:20, 14:20, 16:20



Impreza zakończy się o godzinie 17:00 paradą autobusów. Trasa parady: Zajezdnia Popowice – Legnicka – pl. Jana Pawła II – Ruska – Kazimierza Wielkiego – Szewska. Na ul. Szewskiej parada się zakończy, będzie czas na sfotografowanie autobusów i przesiadki między pojazdami, po czym autobusy rozjadą się w różne części miasta, rozwożąc uczestników wydarzenia.




Uruchomione linie specjalne:
1. linia tramwajowa M5, która będzie kursować na trasie:
Zajezdnia Popowice – Legnicka – pl. Jana Pawła II – Ruska – Kazimierza Wielkiego – Widok – pl. Teatralny (Opera)
pl. Teatralny (Opera) – Świdnicka – Podwale – Krupnicza – Kazimierza Wielkiego – św. Mikołaja – pl. Jana Pawła II – Legnicka – Zajezdnia Popowice
Linia będzie obsługiwana tramwajami Konstal 102Na i 105Na. Tramwaje będą zatrzymywać się na wszystkich mijanych przystankach. Odjazdy z Zajezdni Popowice co pół godziny od 9:30 do 16:00. Odjazdy z Opery co pół godziny od 10:00 do 16:00 i dodatkowo o 16:20.
Rozkład jazdy

2. linia autobusowa M10, która będzie kursować na trasie:
Kwiska – Legnicka – Na Ostatnim Groszu – Gądowianka – Klecińska – FAT – Grabiszyńska – Zaporoska – Owsiana – Swobodna – Sucha – Dworzec Autobusowy
Dworzec Autobusowy – Sucha – Swobodna – Owsiana – Zaporoska – Grabiszyńska – FAT – Klecińska – Gądowianka – Na Ostatnim Groszu – Legnicka – Kwiska
Linia będzie obsługiwana autobusem Ikarus 260. Autobus będzie zatrzymywać się na wszystkich mijanych przystankach. Odjazdy z przystanku „Kwiska” (numer słupka 12303) co godzinę od 9:45 do 15:45, zaś z Dworca Autobusowego (numer słupka 21121) co godzinę od 10:20 do 15:20 i dodatkowo o 16:10.
Rozkład jazdy

3. wycieczkowa linia autobusowa, która będzie kursować na trasie:
Zajezdnia Popowice – Zajezdnia Popowice
Linia będzie obsługiwana Jelczami RTO. Autobusy nie będą zatrzymywać się na przystankach, a całość podróży będzie trwać około 30 minut. Wsiadanie tylko na Zajezdni Popowice. Odjazdy z Zajezdni Popowice co pół godziny od 10:20 do 15:50.

Serdecznie zapraszamy!

Added: 19 czerwca 2022