Our Activities - 10. Ogólnopolski Zjazd Stowarzyszeń Miłośników Komunikacji Miejskiej
10. Ogólnopolski Zjazd Stowarzyszeń Miłośników Komunikacji Miejskiej
5 września 2021
Nasi członkowie uczestniczyli w 10. Ogólnopolskim Zjeździe Stowarzyszeń Miłośników Komunikacji Miejskiej, który tym razem został zorganizowany przez Klub Miłośników Starych Tramwajów w Łodzi. Przez trzy dni delegaci z wielu miast (m.in. Chorzowa, Gdańska, Gorzowa Wielkopolskiego, Krakowa, Lublina, oczywiście Łodzi, Poznania, Szczecina, Torunia, Warszawy, no i my z Wrocławia) dyskutowali i wymieniali doświadczenia związane z prowadzeniem stowarzyszeń oraz współpracą z przewoźnikami, organami samorządowymi, urzędami konserwatorskimi, a także dzielili się pomysłami, jak pozyskiwać fundusze na renowację i utrzymanie zabytkowego taboru. Rozwiązań i pomysłów jest co najmniej tyle ile stowarzyszeń. Program zjazdu był bardzo bogaty, gdyż Klub Miłośników Starych Tramwajów pokazał nam nie tylko swoją zajezdnię "Brus", ale także szereg obiektów MPK Łódź (zajezdnię Telefoniczna - jedną z największych w Polsce oraz Zakład Techniki). Największą atrakcją była chyba wizyta na budowie kolejowego tunelu średnicowego pod Łodzią. Po Łodzi przemieszczaliśmy się zabytkowymi tramwajami i autobusami (jednym z nich był klubowy Jelcz M121MB, który na sezon letni został wynajęty do Łodzi). Prezes Zarządu KSTM, Krzysztof Kołodziejczyk, drugiego dnia zlotu wystąpił z prezentacją na temat źródeł finansowania remontów zabytków komunikacji zbiorowej we Wrocławiu i tego, jak wrocławskie doświadczenia można by wykorzystać w innych miastach. Była mowa m.in. o wpisie do rejestru zabytków (i wynikających z tego konsekwencjach) oraz o dotacjach konserwatorskich. Dla nas zlot był okazją do porównania naszej działalności z tym, co dzieje się w innych miastach. Ostatnie lata to rzeczywiście znaczne środki na remonty zabytkowych pojazdów - zarówno klubowych, jak i gminnych. Z drugiej strony Zajezdnia Popowice jest udostępniana tylko okazjonalnie, gdyż jej stan poważnie utrudnia przygotowanie atrakcyjnej i bezpiecznej dla zwiedzających wystawy pojazdów. KSTM też musi w większym stopniu zająć się zadaniami "miękkimi", m.in. wydawnictwami - tu wypadamy dość blado chociażby na tle Łodzi. Niestety czas zaangażowany w remonty pojazdów dość poważnie ogranicza inne kierunki rozwoju Klubu.
Added: 5 września 2021