Our Activities - KSTM wykonawcą remontu tramwaju-opryskiwacza i doczepy ND
KSTM wykonawcą remontu tramwaju-opryskiwacza i doczepy ND
29 października 2021
29 października 2021 r. rozstrzygnięto konkurs na wykonawcę pierwszego etapu remontu tramwaju-opryskiwacza G-061 i wagonu doczepnego Konstal ND #3560. Miło nam poinformować, że to właśnie Klub Sympatyków Transportu Miejskiego będzie prowadził te prace. W obu przypadkach pierwszy etap remontu obejmie podwozia, które już do końca tego roku mają być w pełni sprawne.
Wagon-opryskiwacz G-061, pierwotnie wagon-szlifierka torowa (podwozie: Schleifwagen nr 1, numer LV), to najstarszy z serii trzech zachowanych do dziś wrocławskich wagonów-szlifierek. Pojazd powstał w 1927 r. na bazie specjalistycznego podwozia wyprodukowanego przez hanowerską firmę Schörling w warsztatach głównych (Hauptwerkstätten) przedsiębiorstwa Städtische Straßenbahn Breslau (SSB), zlokalizowanych przy dawnej Frankfurterstraße (zajezdnia nr V „Popowice” przy dzisiejszej ul. Legnickiej 65). Najprawdopodobniej w 1975 r. omawiany wagon-szlifierka został przebudowany na wagon-opryskiwacz, wykorzystywany do zwalczania roślinności rosnącej na międzytorzu. Odtąd służył do spryskiwania torowisk płynnym środkiem do usuwania chwastów w celu należytego utrzymania nawierzchni torowej (użytkowany był przez Wydział Drogowy MPK Wrocław). W związku ze zmianą funkcji zdemontowana została aparatura szlifierska wraz z instalacjami pneumatycznymi. Pojawiły się za to nowe elementy, takie jak zbiornik na środek chwastobójczy wraz z pompą oraz systemem rur i dysz zainstalowany na tylnym pomoście. Cysterna służyła nadal do transportu wody, z tym zastrzeżeniem, że teraz w celu rozcieńczenia środka chemicznego. Po przebudowie w połowie lat 70. wagon-opryskiwacz posiadał malaturę dwubarwną – górna część była kremowa, dolna zielona. Naroża pomostów podkreślone zostały malowaniem ostrzegawczym – naprzemiennymi ukośnymi pasami białymi i czerwonymi. W takiej postaci zapewne zobaczymy też ten wagon po zakończeniu restauracji.
Z kolei wagon doczepny typu ND o numerze 3560 należy do serii warszawskich tramwajów dostarczonych do Wrocławia w latach 60. Wyprodukowany został w 1952 r. i posiadał fabryczne oznaczenie ND. W Warszawie nosił numer 1647. Był to wagon dwustronny i dwukierunkowy i w takiej wersji przybył do Wrocławia w 1968 r., gdzie do ruchu skierowany został w dniu 25 kwietnia pod numerem taborowym 3560. Stacjonował w zajezdni nr I „Gaj” przy ul. Ślężnej. Opisywana doczepa należała do grupy wagonów, które przechodziły remont generalny od 1973 r. Modernizacja objęła kompletną przebudowę na pojazd jednostronny i jednokierunkowy, w związku z czym likwidacji uległy drzwi w lewej – od tej pory – burcie. Zmodyfikowano także drzwi w prawej burcie, montując dwudzielne, rozsuwane za pomocą mechanizmu składającego się z łańcuchów rowerowych oraz silników od wiertarek, uruchamianych elektrycznie z pulpitu motorniczego. Przedział pasażerski wyposażono w trzy pary pojedynczych dwustronnych ławek (łącznie 12 miejsc siedzących). Co ciekawe, oblachowanie wagonu zostało przedłużone w dół (a zatem wygląd upodobniono do wersji 4ND, chociaż z czasem dla ułatwienia konserwacji podwozia część środkowa fartucha została wycięta). Po remoncie wagon pomalowany był już na kolor kremowo-niebieski. Wóz #3560 w służbie liniowej pozostał aż do 25 września 1991 r., a zatem należał do ostatnich wagonów tego typu kursujących regularnie po Wrocławiu. Po wycofaniu z eksploatacji został przeznaczony do zachowania jako wagon muzealny. Aż do teraz czekał na remont.
By podkreślić znaczenie remontu obu wagonów tramwajowych, zaplanowano organizację wydarzeń o charakterze edukacyjnym, których motywem przewodnim będzie historia i ratowanie historycznych pojazdów wrocławskiej komunikacji zbiorowej, ze szczególnym uwzględnieniem wozów gospodarczych, na co jak dotąd nie zwracano aż takiej uwagi. Pierwszy z zaplanowanych eventów już 7 listopada, kiedy główną gwiazdą będzie tramwaj Maximum (szczegóły tu: https://kstm.pl/pl/aktualnosci.html?k=119). Drugie wydarzenie 4 grudnia, gdy zaprosimy na Mikołajki na Zajezdni Popowice.
Added: 31 października 2021