Choose language: [pl] [en]

Ikarus 280.70E #5320

Taken from the same supply numner 5325 had original livery for the longest time.

History of Ikarus 280

Bus legend of our roads. Symbol siermiężnych lat osiemdziesiątych, kiedy to po jasnej dekadzie Gierka i życiu na kredyt wróciliśmy do szarej - schyłkowej rzeczywistości późnego PRL. Fala dostaw Ikarusów do Polski nastąpiła po wprowadzeniu stanu wojennego i zimie stulecia, podczas której eksploatowane wówczas Jelcze PR110U w dużej mierze stanęły i nie wyjechały z zajezdni, a sankcje gospodarcze dość drastycznie zmniejszyły wolumen ich produkcji. I dlatego właśnie zdecydowano się na import Ikarusów z Węgier. Chociaż na początku lat osiemdziesiątych nie było to takie pewne. Według wspomnień o masowym imporcie Ikarusów zadecydowało jedno z pozoru błache wydarzenie. W Warszawie testowano autobusy wielkopojemne dla komunikacji miejskiej. W szranki stanęły m.in. MAN SG220 i właśnie Ikarus 280. W trakcie eksploatacji w zimie doszło do stłuczki tych dwóch autobusów, co unieruchomiło oba pojazdy, ale pozwoliło przetestować szybkość i jakość serwisu obu producentów. O ile Ikarusa naprawiono w dwa dni, to MANowi oczekiwanie na części zajęło dwa tygodnie. To przesądziło o wyborze węgierskiej marki. Ikarus 280.70E to wersja z lat dziewięćdziesiątych, którą można polubić za silnik Raba D10. Jego twardy, wyraźny, głośny warkot jest piękny i uspokajający niczym seria z karabinu maszynowego. A przy dużej prędkości most wyje niczym syrena. Ikarusy 280 po kilkunastu latach eksploatacji w Polsce zwykle wyglądały mizernie - zupełnie inaczej niż na Węgrzech. Liczne wstawki z blachy, wypłowiałe farby niskiej jakości, brak należytej dbałości o czystość, kiepskie materiały stosowane podczas remontów - to wszystko decydowało o ich kiepskim wizerunku. Dziesiątki Ikarusów odeszły już w niepamięć, ale ten jeden może minimalnie przypomnieć klimat podróży z lat dziewięćdziesiątych, gdy towarzyszyły nam telepiące się szyby, wyjący most i głośny silnik.

History of Ikarus 280.70E #5320

5320 in yellow-red livery in service

This bus was acquired by MPK Wrocław within 10 items supply of such buses. They got the numbers 5316-5325. First buses from this serie were withdrawn from service in 2009 (5316 and 5317) after arrival of articated Mercedes-Benz Citaro. THe last was taken out from our streets in 2014. None of them had main repair, only ad-hoc fixes. Now the last one is going hardly through our lack of funds repair.

Parameters

Parameters
Built1995
Total number of passengers135
Number of seats35
Length16500 mm
Heigth3160 mm
Width2550 mm
Netto weight12500 kg
Total weight19000 kg
Power engineRaba D10 180kW 10350cm

Actions with this vehicle

Dalszy ciąg remontu zabytkowego autobusu Ikarus 280.70E #5320

5 kwietnia 2017

Siedzenia od Ikarusa

14 marca 2017

Remont Ikarusa postępuje

14 lutego 2017