Wybierz język: [pl] [en]

Ikarus 280.70E #5320

Ikarus 280 #5320 przed Zajezdnią Popowice
Pochodzący z tej samej dostawy numer 5325 utrzymał najdłużej barwy fabryczne.

Historia modelu Ikarus 280

Autobus legenda naszych dróg. Symbol siermiężnych lat osiemdziesiątych, kiedy to po jasnej dekadzie Gierka i życiu na kredyt wróciliśmy do szarej – schyłkowej rzeczywistości późnego PRL. Fala dostaw Ikarusów do Polski nastąpiła po wprowadzeniu stanu wojennego i zimie stulecia, podczas której eksploatowane wówczas Jelcze PR110U w dużej mierze stanęły i nie wyjechały z zajezdni, a sankcje gospodarcze dość drastycznie zmniejszyły wolumen ich produkcji. I dlatego właśnie zdecydowano się na import Ikarusów z Węgier. Chociaż na początku lat osiemdziesiątych nie było to takie pewne. Według wspomnień o masowym imporcie Ikarusów zadecydowało jedno z pozoru błahe wydarzenie. W Warszawie testowano autobusy wielkopojemne dla komunikacji miejskiej. W szranki stanęły m.in. MAN SG220 i właśnie Ikarus 280. W trakcie eksploatacji w zimie doszło do stłuczki tych dwóch autobusów, co unieruchomiło oba pojazdy, ale pozwoliło przetestować szybkość i jakość serwisu obu producentów. O ile Ikarusa naprawiono w dwa dni, to MAN-owi oczekiwanie na części zajęło dwa tygodnie. To przesądziło o wyborze węgierskiej marki. Ikarus 280.70E to wersja z lat dziewięćdziesiątych, którą można polubić za silnik Raba D10. Jego twardy, wyraźny, głośny warkot jest piękny i uspokajający niczym seria z karabinu maszynowego. A przy dużej prędkości most wyje niczym syrena. Ikarusy 280 po kilkunastu latach eksploatacji w Polsce zwykle wyglądały mizernie – zupełnie inaczej niż na Węgrzech. Liczne wstawki z blachy, wypłowiałe farby niskiej jakości, brak należytej dbałości o czystość, kiepskie materiały stosowane podczas remontów – to wszystko decydowało o ich kiepskim wizerunku. Dziesiątki Ikarusów odeszły już w niepamięć, ale ten może minimalnie przypomnieć klimat podróży z lat dziewięćdziesiątych, gdy towarzyszyły nam telepiące się szyby, wyjący most i głośny silnik.

Historia Ikarusa 280.70E #5320

5320 w żółto-czerwonych barwach na linii.

Autobus pochodzi z montażu przemysłowego Ikarusów w Polsce. W latach dziewięćdziesiątych, aby ominąć cło wynoszące 35% wartości pojazdów, Ikarusy przywożono w częściach z fabryki w Budapeszcie i składano je w Poznaniu (Biskupice), Katowicach (Jamna) i Warszawie (Stalowa). Wyprodukowano w ten sposób kilkaset autobusów (głównie modeli 280 i 260), które były dość tanim sposobem odnowienia taboru dla zubożałych przedsiębiorstw. Autobus został zakupiony przez MPK Wrocław w 1995 roku razem z partią 10 takich pojazdów. Otrzymały one numery od 5316 do 5325. Pierwsze sztuki z tej serii zostały wycofane w 2009 roku (5316 i 5317) po dostawie przegubowych Mercedesów Citaro. Ostatnie zjechały z naszych dróg dopiero w 2014 roku. To właśnie wtedy Klub nabył pojazd o numerze 5320. Żaden z autobusów podczas eksploatacji w MPK Wrocław nie przeszedł naprawy głównej, a jedynie naprawy bieżące. To zdecydowało o ich słabym stanie technicznym i wizualnym, co niestety dotyczy także egzemplarza będącego w posiadaniu naszego stowarzyszenia. Obecnie autobus przechodzi remont, który wykonujemy własnymi siłami metodą gospodarczą.

Ikarus 280.70E w trakcie remontu.

Parametry

Parametry
Wyprodukowany1995
Liczba miejsc ogółem135
Liczba miejsc siedzących35
Długość16500 mm
Wysokość3160 mm
Szerokość2550 mm
Masa własna12500 kg
Masa całkowita19000 kg
Moc silnikówRaba D10 180kW 10350cm

Wydarzenia, w których brał udział pojazd

Byliśmy na Dniu Otwartym MPK

25 maja 2024

Obsłużyliśmy Noc Muzeów we Wrocławiu w 2024 roku

18 maja 2024

Uczestniczyliśmy w dziesiątej rocznicy wycofania Ikarusów w Warszawie

18 listopada 2023

Kampania profrekwencyjna

5 października 2023

Dzień Otwarty Zajezdni Popowice

9 września 2023

Zakończenie kursowania Wrocławskich Linii Turystycznych

3 września 2023

Obsłużyliśmy Noc Muzeów we Wrocławiu

20 maja 2023

Sesja zdjęciowa z zabytkowymi tramwajami i autobusami

12 marca 2023

Dzień Otwarty Zajezdni Popowice 2022

10 września 2022

Prace przy Ikarusie 280.70E

1 kwietnia 2021

Wieści z remontu Ikarusa

19 czerwca 2020

Dalszy ciąg remontu zabytkowego autobusu Ikarus 280.70E #5320

5 kwietnia 2017

Siedzenia od Ikarusa

14 marca 2017

Remont Ikarusa postępuje

14 lutego 2017