Ikarus 280.70E #5320


Historia modelu Ikarus 280
Autobus legenda naszych dróg. Symbol siermiężnych lat osiemdziesiątych, kiedy to po jasnej dekadzie Gierka i życiu na kredyt wróciliśmy do szarej – schyłkowej rzeczywistości późnego PRL. Fala dostaw Ikarusów do Polski nastąpiła po wprowadzeniu stanu wojennego i zimie stulecia, podczas której eksploatowane wówczas Jelcze PR110U w dużej mierze stanęły i nie wyjechały z zajezdni, a sankcje gospodarcze dość drastycznie zmniejszyły wolumen ich produkcji. I dlatego właśnie zdecydowano się na import Ikarusów z Węgier. Chociaż na początku lat osiemdziesiątych nie było to takie pewne. Według wspomnień o masowym imporcie Ikarusów zadecydowało jedno z pozoru błahe wydarzenie. W Warszawie testowano autobusy wielkopojemne dla komunikacji miejskiej. W szranki stanęły m.in. MAN SG220 i właśnie Ikarus 280. W trakcie eksploatacji w zimie doszło do stłuczki tych dwóch autobusów, co unieruchomiło oba pojazdy, ale pozwoliło przetestować szybkość i jakość serwisu obu producentów. O ile Ikarusa naprawiono w dwa dni, to MAN-owi oczekiwanie na części zajęło dwa tygodnie. To przesądziło o wyborze węgierskiej marki. Ikarus 280.70E to wersja z lat dziewięćdziesiątych, którą można polubić za silnik Raba D10. Jego twardy, wyraźny, głośny warkot jest piękny i uspokajający niczym seria z karabinu maszynowego. A przy dużej prędkości most wyje niczym syrena. Ikarusy 280 po kilkunastu latach eksploatacji w Polsce zwykle wyglądały mizernie – zupełnie inaczej niż na Węgrzech. Liczne wstawki z blachy, wypłowiałe farby niskiej jakości, brak należytej dbałości o czystość, kiepskie materiały stosowane podczas remontów – to wszystko decydowało o ich kiepskim wizerunku. Dziesiątki Ikarusów odeszły już w niepamięć, ale ten może minimalnie przypomnieć klimat podróży z lat dziewięćdziesiątych, gdy towarzyszyły nam telepiące się szyby, wyjący most i głośny silnik.
Historia autobusów Ikarus 280 we Wrocławiu
Pierwsza seria autobusów Ikarus 280 w ilości 30 sztuk została wpisana na stan MPK Wrocław w październiku 1981 roku. Wkrótce (na początku 1982 roku) dołączyło do nich kolejne 15 sztuk. Autobusy, które były pomalowane na kremowo z czerwonym pasem od środkowej listwy do listwy podokiennej, podzielono pomiędzy dwie ówcześnie funkcjonujące zajezdnie przy ulicy Grabiszyńskiej i Krakowskiej. Następna dostawa autobusów, licząca 55 sztuk, nadeszła pół roku później (lipiec 1982 roku) i oznaczona była podtypem .02 (przeznaczonym dla NRD). Autobusy miały takie same malowanie ale miały mniej otwieranych okien (tylko dwa po lewej stronie) i inny układ siedzeń oraz sześciobiegową strzynię biegów (w odróżnieniu od poprzednio stosowanej pięciobiegowej). W następnej dostawie, zrealizowanej pod koniec 1982 roku, powrócono do otwieranych okien, pięciobiegowej skrzyni i układu wnętrza znanego z serii z 1981 roku. Na autobusy ikarus z numerami inwentarzowymi 5136-5226 Wrocław musiał czekać kolejny rok ale to była dostawa naprawdę obfita bo liczba dostarczonych wozów wyniosła 90 sztuk. To stanowiło poważny zastrzyk taborowy do MPK i od tego czasu ikarusy zdominowały tabor autobusowy w mieście. Kolejne dostawy ikarusów nie były już tak liczne bo w październiku 1984 roku dostarczono ledwie 15 sztuk przegubowców oznaczonych numerami 5226-5240 a na przełomie 1985 i 1986 roku ledwie 20 sztuk tego modelu. Od serii dostarczonej na przełomie 1985 i 1986 zaczęły się zmiany w wyglądzie pojazdów. Czerwony pas zamiast kończyć się na listwie środkowej osiągnął spód pojazdu, rosyjskie osie Liaz A4 z felgami trójdzielnymi ustąpiły miejsca nowocześniejszym pełnym felgom z osiami firmy Raba. Zmieniała się też kolorystyka wystroju wnętrza pojazdu i kolory siedzeń. W kolejnym roku dostarczono jeszcze 20 sztuk przegubowców ale już w 1987 roku przyjechało już tylko 8 sztuk nowych węgierskich pojazdów. W 1988 roku nie przyjechał żaden nowy ikarus ale rok później 13 sztuk tego typu pojazdów wpisano na stan MPK. Była to ostatnia seria wyposażona w pięciobiegową skrzynię biegów. Od rocznika 1990, czyli numeru 5302, autobusy posiadały już cywilizowaną, sześciobiegową skrzynię biegów na licencji firmy ZF. Ostatnie 14 sztuk ikarusów z manualną skrzynią biegów dostarczono na przełomie 1990 i 1991 roku. Dało to łącznie 315 pojazdów Ikarus 280.02 i 280.26 wpisanych na stan MPK Wrocław, oznaczonych numerami 5001-5315. W październiku 1995 roku dołączyła do nich dziesiątka nowocześniejszych Ikarusów 280.70E z turbodoładowanym silnikiem i automatyczną skrzynią biegów ZF. Planowe kasacje autobusów Ikarus 280 rozpoczęły się już w 1989 ale nie były one zbyt masowe aż do 2001 roku, kiedy dostarczono pierwszą liczną partię autobusów Volvo 7000A. W następnych latach równolegle dostawami autobusów Volvo i Mercedes likwidowano autobusy Ikarus by we wrześniu 2009 roku odstawić ostatni autobus typu Ikarus 280.26 a w 2014 roku, po dostawie Solarisów Urbino 12 i 18 zakończyć eksploatację typu Ikarus 280.70E. Ostatni eksploatowany Ikarus 280.70E z numerem 5320 trafił do zbiorów KSTM i po remoncie służy jako pojazd historyczny na Wrocławskich Liniach Turystycznych.
Historia Ikarusa 280.70E #5320

Autobus pochodzi z montażu przemysłowego Ikarusów w Polsce. W latach dziewięćdziesiątych, aby ominąć cło wynoszące 35% wartości pojazdów, Ikarusy przywożono w częściach z fabryki w Budapeszcie i składano je w Poznaniu (Biskupice), Katowicach (Jamna) i Warszawie (Stalowa). Wyprodukowano w ten sposób kilkaset autobusów (głównie modeli 280 i 260), które były dość tanim sposobem odnowienia taboru dla zubożałych przedsiębiorstw. Autobus został zakupiony przez MPK Wrocław w 1995 roku razem z partią 10 takich pojazdów. Otrzymały one numery od 5316 do 5325. Pierwsze sztuki z tej serii zostały wycofane w 2009 roku (5316 i 5317) po dostawie przegubowych Mercedesów Citaro. Ostatnie zjechały z naszych dróg dopiero w 2014 roku. To właśnie wtedy Klub nabył pojazd o numerze 5320. Żaden z autobusów podczas eksploatacji w MPK Wrocław nie przeszedł naprawy głównej, a jedynie naprawy bieżące. To zdecydowało o ich słabym stanie technicznym i wizualnym, co niestety dotyczyło także egzemplarza będącego w posiadaniu naszego stowarzyszenia.


Klub Sympatyków Transportu Miejskiego nabył pojazd od MPK Wrocław w październiku 2014 roku. Początkowo planowaliśmy wykonać remont metodą gospodarczą ale ze względu na znaczny stopień korozji dnia 4 stycznia 2017 roku autobus udał się na remont do zakładu remontowego w Bralinie. Tam szybko zabrano się za rozbiórkę autobusu ale roboty wkrótce stanęły z niewiadomych do końca dla nas przyczyn. Prace zostały wznowione w 2022 roku, kiedy dokończono człon A i rozpoczęto gruntowny remont doczepy. Autobus ostatecznie opuścił Bralin 15 lutego 2022 roku i powrócił na Zajezdnię Popowice, gdzie stacjonuje do dzisiaj. Ikarus po powrocie z Bralina prezentował stan surowy czyli goła podłoga i kratownica i należało go wyposażyć w laminaty, listwy, poręcze i siedzenia. Robiliśmy to sukcesywnie własnym sumptem przez kolejny rok i autobus miał premierę podczas Nocy Muzeów w 2023 roku, jednakże długo się nie najeździł bo okazało się, że miał źle podłączony wentylator chłodnicy i szybko się zagotował, doszło do wycieku płynu i skończyło sie zjazdem awaryjnym na zajezdnię. Awarię usunięto w przeciągu kilku kolejnych dni i już od tego czasu pojazd sprawuje się praktycznie bezawaryjnie ciesząc kierowców i pasażerów podróżujących tym pojazdem.
Parametry
Parametry | |
---|---|
Wyprodukowany | 1995 |
Liczba miejsc ogółem | 135 |
Liczba miejsc siedzących | 35 |
Długość | 16500 mm |
Wysokość | 3160 mm |
Szerokość | 2550 mm |
Masa własna | 12500 kg |
Masa całkowita | 19000 kg |
Moc silników | Raba D10 180kW 10350cm |
Wydarzenia, w których brał udział pojazd
Noc Muzeów już za nami
17 maja 2025






Ferie z MPK
13 lutego 2025








Klub Sympatyków Transportu Miejskiego na Wielkiej Orkiestrze Świątecznej Pomocy
27 stycznia 2025

Dzień Otwarty Zajezdni Popowice
19 października 2024













































































Byliśmy na Dniu Otwartym MPK
25 maja 2024







Obsłużyliśmy Noc Muzeów we Wrocławiu w 2024 roku
18 maja 2024



















Uczestniczyliśmy w dziesiątej rocznicy wycofania Ikarusów w Warszawie
18 listopada 2023














Kampania profrekwencyjna
5 października 2023






Dzień Otwarty Zajezdni Popowice
9 września 2023






















Zakończenie kursowania Wrocławskich Linii Turystycznych
3 września 2023


















Obsłużyliśmy Noc Muzeów we Wrocławiu
20 maja 2023














Sesja zdjęciowa z zabytkowymi tramwajami i autobusami
12 marca 2023





Dzień Otwarty Zajezdni Popowice 2022
10 września 2022



































Prace przy Ikarusie 280.70E
1 kwietnia 2021






Wieści z remontu Ikarusa
19 czerwca 2020

Dalszy ciąg remontu zabytkowego autobusu Ikarus 280.70E #5320
5 kwietnia 2017










Siedzenia od Ikarusa
14 marca 2017
Remont Ikarusa postępuje
14 lutego 2017
