Heritage trams and buses in Wroclaw - Jelcz 080 z dotacją kontynuację remontu
Jelcz 080 z dotacją kontynuację remontu
Na początku marca Prezydent Wrocławia i Miejski Konserwator Zabytków rozdysponowali fundusze na remont obiektów w rejestrze zabytków. Kwota 30 000,00 zł przypadła także Klubowi Sympatyków Transportu Miejskiego. Razem z wkładem własnym w wysokości 5000,00 zł fundusze zostaną przeznaczone na kontynuację remontu autobusu Jelcz 080, który rozpoczął się w ubiegłym roku (jak dotąd wykonano remont konstrukcji i poszycia wraz z lakierowaniem - stan aktualny widoczny jest na zdjęciach poniżej). Prace przy autobusie zaplanowane na obecny, drugi etap będą polegać przede wszystkim na usprawnieniu układu napędowego i odtworzeniu relatywnie nieskomplikowanej instalacji elektrycznej w zakresie niezbędnym do uruchomienia pojazdu. Ze względu na ograniczone fundusze wykonane zostaną tylko niezbędne prace, które obejmą wyłącznie podzespoły wymagające napraw i regeneracji, natomiast zrezygnowano z remontu kapitalnego wszystkich podzespołów i elementów wyposażenia. Docelowo autobus ma reprezentować stan i wyglądać identycznie jak jeden z prototypów z 1980 r., który jeździł wraz z przyczepą osobową typu Jelcz P-080 (będącą w zbiorach Klubu i także czekającą na remont), dzięki czemu będzie możliwe odtworzenie w całości tego unikatowego zestawu.
Trzeba podkreślić, że oba pojazdy (autobus Jelcz 080 wraz z dedykowaną mu przyczepą P-080) stanowią jedyny taki zestaw zachowany w Polsce. Do obecnych czasów przetrwała bowiem tylko jedna przyczepa tego typu (w ogóle autobusowe przyczepy pasażerskie należą już do rzadkości; po latach 80. XX w. nie były już w Polsce wytwarzane), zaś autobusów Jelcz 080 zachowano raptem kilka. Ponadto, przedmiotowy autobus jest najstarszy z nadal istniejących egzemplarzy (pozostałe pochodzą z lat 1981 i 1984), jedyny zachowany w wersji z silnikiem typu S-359, a także jedyny, który ma kilka charakterystycznych detali typowych dla pojazdów tej serii wyprodukowanych przed 1981 r.
Added: 27 marca 2020