Heritage trams and buses in Wroclaw - Intensywne prace przy zabytkowych autobusach














Intensywne prace przy zabytkowych autobusach
Kwiecień był miesiącem kontynuacji prac remontowych i restauratorskich realizowanych przez Klub Sympatyków Transportu Miejskiego przy zabytkowych wrocławskich autobusach: Fredrusiu, czyli Jelczu 272 MEX w wersji cabrio z 1972/74 r., przyczepie Jelcz P-080 z 1980 r. oraz Ikarusie 280.70E z 1995 r.
W przypadku Fredrusia KSTM realizuje prace na zlecenie Gminy Wrocław, która jest właścicielem pojazdu. Obecnie skupiamy się na nadwoziu, ponieważ podwozie wraz z silnikiem zostało wyremontowane w ubiegłym roku. Prace w kwietniu polegały m.in. na wymianie skorodowanych elementów konstrukcji, przywróceniu drzwi kierowcy, naprawie drzwi pasażerskich, odtworzeniu kufrów, naprawie wytłaczanych blach narożnych części poszycia i nadkoli. Wyremontowano już także siedziska i oparcia foteli pasażerskich. Celem jest przywrócenie jak największej liczby elementów charakterystycznych dla oryginalnych "ogórków" z tym zastrzeżeniem, że mamy do czynienia z autobusem miejskim przebudowanym na turystyczny, pozbawionym dachu. Podczas tej przebudowy, przypadającej na 1974 r., pojazd reprezentujący typ 272MEX został częściowo upodobniony do wersji podmiejskiej, czyli Jelcza 043, ale nie we wszystkich aspektach. Przykładowo drzwi wejściowe były ręczne, ale schody wewnątrz były szerokie, jak w autobusach miejskich, które posiadały dzielone drzwi automatyczne. Podczas remontu nadajemy autobusowi cechy Jelcza 043, by stylistyka pojazdu była konsekwentna. W ostatnim dniu miesiąca miało miejsce ważne wydarzenie, czyli osadzenie wyremontowanej konstrukcji nadwozia na ramie podwozia.
Przyczepa Jelcz P-080 to jedyny zachowany tego typu pojazd. Należy do Klubu i jest remontowana dzięki dotacji Gminy Wrocław jako kontynuacja prac przy autobusie Jelcz 080 z 1980 r. (razem stanowią unikatowy zestaw). Obecnie przyczepa została rozebrana i trwa remont konstrukcji nadwozia, które jest silnie skorodowane. Szczególnie dużo pracy wymagały narożniki. W tych miejscach trzeba będzie też wymienić oblachowanie. Na szczęście specjalnie tłoczone elementy znajdują się w zbiorach naszego stowarzyszenia.
Należący do Klubu przegubowy Ikarus 280.70E także przechodzi kompleksowy remont finansowany ze środków własnych Klubu, wpłat sponsorów i darowizn. Zakończyły się prace przy konstrukcji pierwszego członu. Wszystkie skorodowane fragmenty zostały wymienione, przywrócono oryginalny kształt schodów, naprawiono lub wymieniono kilka ważnych elementów przegubu, a następnie całość pokryto farbą podkładową. W najbliższym czasie podobny zakres prac obejmie drugi człon.
Added: 1 maja 2021