Wybierz język: [pl] [en]

Aktualności - Śladami linii 113

Śladami linii 113

7 czerwca 2025

W sezonie 2025 r. w pierwszą sobotę każdego miesiąca będziemy wyruszać w podróż śladami linii autobusowych, które zostały uruchomione w 1955 r. Po wycieczce po trasie linii 103, odbytej na początku maja, 7 czerwca udamy się na południe miasta, zajeżdżając w miejsca, gdzie można było spotkać (lub też można nadal spotkać) linię 113. Kurs odbędzie się po regularnym kursowaniu linii B w ramach Wrocławskich Linii Turystycznych.

Ruszymy spod Opery o 17:30, po tym, jak autobus zakończy ostatni kurs linii B. W podróż zabierze nas Ikarus 280.26.

Kilka faktów z historii sto trzynastki. We Wrocławiu linia ta pojawiła się 70 lat temu, czyli w 1955 r. Ma to związek z dostawą do miejskiego przewoźnika 13 Ikarusów 60 i 8 Starów N52 - dzięki temu pojawiły się nowe linie autobusowe, a jednocześnie zmieniono oznaczenia linii z literowych na liczbowe (od 100 wzwyż). W ten sposób dawne linie literowe otrzymały numery od 100 do 110, zaś nowe linie, które docierały do Zgorzeliska, Polanowic i Ołtaszyna, otrzymały kolejno numery od 111 do 113. Od 1 sierpnia 1955 r., gdy wprowadzono nowy układ linii, nr 113 kursował od nieistniejącej już pętli tramwajowej na Gaju (ul. Czerska) aż do Ołtaszyna. W 1959 r. linię przedłużono do Dworca Głównego. W 1970 r. dojeżdżała już do Krzyków i w takim kształcie utrzymywała się do 5 maja br., gdy od Dworca Głównego przedłużono ją do Galerii Dominikańskiej. Warto dodać, że w latach 1970-1973 wariant linii 113 kursował do Jagodna.

Podczas sobotniego przejazdu linię obsłuży Ikarus 280.26 z naszej kolekcji. Pierwsze Ikarusy tego typu dotarły do Wrocławia w październiku 1981 r. Początkowo było ich 30, ale w kolejnych latach liczba ta wzrastała aż do 315 na przełomie 1990 i 1991 r. Ostatni Ikarus 280.26 przestał jeździć liniowo po Wrocławiu dopiero w 2009 r., zaś warto dodać, że ostatni liniowy Ikarus 280.70E kursował po ulicach miasta nawet do 2014 r. Seria 280.26 charakteryzowała się przede wszystkim czterodzielnymi, harmonijkowymi drzwiami oraz manualną skrzynią biegów. We Wrocławiu nie zachował się żaden oryginalny egzemplarz tej serii. Pojazd, który znajduje się we flocie Klubu Sympatyków Transportu Miejskiego, większość swojego życia spędził w pochodzi ze swojej ojczyźnie, czyli naz Węgrzech, a konkretnie kursował w mieście Ózd w północno-wschodnim regionie tego kraju. Dobry stan zachowania autobusu pozwolił na jego dość szybki remont (jedynie ponad rok trwało uzupełnianie detali wnętrza). Autobus dopuszczono do ruchu w 2023 r. i od tego czasu można go spotkać na okazjonalnych przejazdach czy właśnie na Wrocławskich Liniach Turystycznych.

Serdecznie zapraszamy!

Dodano: 3 maja 2025