Wybierz język: [pl] [en]

Nasze działania

Archiwum z roku: 2017 2018 2019

Wycieczka na Wegry

13 kwietnia 2019

W dniach 12-14 kwietnia 2019 Ikarus 260 pojechał na wycieczkę na Węgry, a konkretnie do miasta Salgotarjan, gdzie uskuteczniliśmy specjalny przejazd w tandemie Ikarus 280 i Ikarus 260 oraz na dwa Ikarusy 260. Przejazd przebiegł bez problemów, a zdjęcia z wydarzenia znajdziecie na stronie phototrans.eu.

Wycieczka na WegryWycieczka na Wegry

Wizyta w Woltersdorfie

18 kwietnia 2019

Trwają prace przy kolejnym (trzecim) etapie restauracji tramwaju Maximum. Obecnie przygotowujemy dla niego osprzęt elektryczny, m.in. nastawniki i ramy oporowe. Ponieważ nie zachowała się dokumentacja dotycząca pierwotnej instalacji elektrycznej, musimy się wzorować na innych tramwajach. W tym celu 18 kwietnia 2019 r. udaliśmy się do Wolterdorfu pod Berlinem, gdzie eksploatowany jest tramwaj tego samego typu, reprezentujący jednak stan z dwudziestolecia międzywojennego (po modernizacjach). W szczególności byliśmy zainteresowani rozwiązaniem odbieraka prądu (liry), gdyż podobne urządzenie znajdzie się także na dachu wrocławskiego Maximuma. Była to też okazja, by przedyskutować takie sprawy jak piasecznice, latarnie na dachu czy sposób prowadzenia kabli.

Wizyta w WoltersdorfieWizyta w Woltersdorfie

Wizyta miłośników komunikacji z Liberca

31 marca 2019

W weekend 30-31 marca 2019 r. odwiedzili nas członkowie Boveraclub z Liberca (http://boveraclub.drat.eu/index.php?page=home), organizacji, która - podobnie jak my - zajmuje się zachowaniem i udostępnianiem dla mieszkańców i turystów zabytkowych pojazdów komunikacji zbiorowej. W sobotę nasi czescy koledzy zwiedzili zajezdnię przy ul. Legnickiej (pochwaliliśmy się m.in. remontowanym Maximumem) i odbyli dłuższy przejazd Ikarusem. Natomiast w niedzielę miał miejsce przejazd eNką #1332, na koniec której odbył się pokaz wybranych pojazdów przed halą zajezdni Popowice. Wizyta była okazją do rozmów na temat przyszłej dalszej współpracy, o czym w niedalekiej przyszłości (mamy nadzieję) będziemy informować.

Wizyta miłośników komunikacji z LibercaWizyta miłośników komunikacji z Liberca

Impreza tramwajem Konstal N #1332

24 marca 2019

Dzień po przejeździe naszymi autobusami, czyli w niedzielę 24 marca, odbyła się impreza tramwajem Konstal N #1332, który Klub użyczył od Gminy Wrocław w grudniu ubiegłego roku i usprawnił. Była to pierwsza od wielu lat możliwość przejechania się tym wagonem dla wszystkich zainteresowanych. Tramwaj zawitał m.in. na Kozanów, Robotniczą, Stare Mosty Mieszczańskie, Widok, pod Operę, na Tarnogaj, ul. Wierzbową czy Szewską.

Impreza tramwajem Konstal N #1332Impreza tramwajem Konstal N #1332

Powitanie wiosny naszymi autobusami

23 marca 2019

Z okazji początku wiosny w sobotę 23 marca 2019 r. odbył się przejazd dwoma naszymi autobusami: Jelczem M11 i Ikarusem 260.32, przy czym najpierw podróżowaliśmy pierwszym pojazdem, a potem - po wizycie na zajezdni - drugim. Jelcz M11 odwiedził m.in. Dworzec Świebodzki, pl. Pereca, Centrum Historii Zajezdnia (była okazja, by zobaczyć tamtejszego ogórka), Bieńkowice, Blizanowice, Jeszkowice i Wojnowice. Po zamianie autobusów pojechaliśmy na Kozanów, Rędzińską, Kozią, Pracze Odrzańskie, Janówek, następnie do Wilkszyna, Brzezinki Średzkiej (fotostop z pociągami), Prężyc i Wojnowic (ale innych niż tych wcześniej). Piękna pogoda i sprawnie kooperujący uczestniczy zapewnili udany przebieg imprezy.

Powitanie wiosny naszymi autobusamiPowitanie wiosny naszymi autobusami

Postępy prac przy wagonie Konstal N #1332

20 lutego 2019

Postępują prace przeglądowe i naprawcze przy wagonie Konstal N o numerze taborowym 1332. W ostatnim czasie m.in. przeglądnięto ramy oporowe, wymieniając część spiral i malując okolice miejsca ich montażu, zregenerowano pantograf i nastawnik (przede wszystkim czyszczenie krzywek), remontowi poddano też przetwornicę, kontynuowano prace przy drugich drzwiach (remont silnika, regulacja mechanizmu przesuwania). Wagon wkrótce będzie można zobaczyć na wrocławskich torach.

Postępy prac przy wagonie Konstal N #1332Postępy prac przy wagonie Konstal N #1332

KSTM wygrał konkurs na realizację trzeciego etapu odbudowy wagonu Maximum

19 lutego 2019

Konkurs został ogłoszony i rozstrzygnięty przez Gminę Wrocław, która przeznaczyła na realizację zadania publicznego kwotę 400 000 zł. Celem projektu jest kontynuacja odbudowy i kontynuacja procesu przywracania do stanu pierwotnego z czasów powstania unikalnego wagonu tramwajowego typu Maximum z 1901 r., jedynego zachowanego w Polsce i jednego z nielicznych na świecie. Prace finansowane z przyznanej dotacji obejmą odtworzenie instalacji elektrycznej, w tym regenerację, konserwację i montaż nastawników wraz z dostosowaniem ich do przywróconego kształtu pomostów, a także otworzenie odbieraka prądu i kilka innych działań (m.in. odtworzenie piasecznicy wraz z mechanizmem uruchamiającym zsyp piasku oraz pokrycie dachu wagonu elektroizolacyjnymi docelowymi powłokami malarskimi). W wyniku realizacji tych prac wagon będzie elektrycznie sprawny, to znaczy będzie w stanie poruszać się "o własnych siłach" (dzięki pracy silników elektrycznych). Do realizacji prac częściowo przydatna będzie zachowana oryginalna i przygotowana przez członków Klubu dokumentacja techniczna. Brak jednak takich szczegółowych dokumentów właśnie dla instalacji elektrycznej, co zmusza do wykorzystania rozwiązań z innych wagonów pochodzących z podobnego okresu. Odtworzenie instalacji elektrycznej wymagać więc będzie zaprojektowania całego układu okablowania i podzespołów, biorąc pod uwagę cechy (m.in. oporność) silników i nastawników. Ze względu na potrzebę wykorzystania szlachetnych materiałów i specjalistycznego sprzętu koszty planowanych prac są dość wysokie. Sam zakup kabli może kosztować około 100 000 zł. Trudne do pozyskania są np. sprężyny z drutu oporowego i elementy porcelanowe do ram oporowych, a także krzywki do nastawników. W wyniku realizacji zaplanowanych prac Wrocław uzyska naprawdę cenny – a docelowo też sprawny – zabytkowy tramwaj, którym będzie mógł się chwalić na wielu forach.

Wartość tramwaju Maximum wynika z tego, że czteroosiowe wagony z początku XX w. są niezwykłą rzadkością na skalę światową. W Europie Zachodniej i Stanach Zjednoczonych można spotkać jedynie pojedyncze egzemplarze. Do tej pory tylko Berlin może pochwalić się trzema eksponatami obrazującymi różne stopnie modernizacji wagonów tego typu: od początków eksploatacji po przebudowy z okresu międzywojennego. Wrocław ma to szczęście, że w swej historii również posiadał podobne wagony oraz że możliwa jest rekonstrukcja chociaż jednego, który z pewnością – w przypadku pieczołowitej restauracji – stanie się atrakcją miasta. W Europie Środkowo-Wschodniej jest to jeden z pojedynczych egzemplarzy tego typu tramwajów (np. w Libercu znajduje się tramwaj z wózkami typu Maximum-Minimum, ale został sprowadzony ze Szwajcarii). Zadanie będzie więc prowadzone z zachowaniem wszystkich wymogów realizacji prac konserwatorskich przy obiekcie zabytkowym. Nie tylko biorąc pod uwagę wpisanie pojazdu do rejestru zabytków, ale też ze względu na jego wiek, zastosowane rozwiązania konstrukcyjne prekursorskie dla początku XX w., a także niewielką całkowitą liczbę zachowanych egzemplarzy należy go traktować jako obiekt szczególny.

Podczas restauracji planuje się zorganizowanie ogólnodostępnej prezentacji wagonu, mającej na celu pokazanie przebiegu prac wspieranych przez Gminę Wrocław. Prezentacja odbędzie się 7 września 2019 r. na terenie dawnej zajezdni tramwajowej "Popowice" przy ul. Legnickiej 65 i będzie połączona z większą imprezą plenerową poświęconą dziedzictwu środków transportu.

KSTM wygrał konkurs na realizację trzeciego etapu odbudowy wagonu MaximumKSTM wygrał konkurs na realizację trzeciego etapu odbudowy wagonu Maximum

Konstal N #1332 z dopuszczeniem do ruchu

18 stycznia 2019

W dniu 18 stycznia 2019 r. wagon Konstal N o numerze taborowym 1332 przeszedł badania techniczne i został dopuszczony do ruchu. Jest to efekt prac prowadzonych przez nas od grudnia. Jednak to nie koniec działań związanych z tym wagonem. Po ich realizacji zaprosimy na pierwszy od dobrych kilku lat przejazd tym tramwajem - najprawdopodobniej w lutym.

Konstal N #1332 z dopuszczeniem do ruchuKonstal N #1332 z dopuszczeniem do ruchu

Wynajęcie na plan filmowy

16 stycznia 2019

16 stycznia 2019 roku wynajęto nasz tramwaj Konstal 102Na do kręcenia znanego polskiego serialu. W skutek tego nasz tramwaj i motorniczy przez 10 godzin dzielnie pozowali do scen skrupulatnie zaplanowanych przez scenarzystę i reżysera. Kilka ujęć z planu prezentujemy poniżej.

Wynajęcie na plan filmowyWynajęcie na plan filmowy