Wybierz język: [pl] [en]

Nasze działania

Archiwum z roku: 2017 2018 2019 2020 2021 2022

Odbiór drugiego etapu prac konserwatorskich przy tramwaju-opryskiwaczu

29 czerwca 2022

W środę 29 czerwca 2022 r. przy udziale przedstawicieli Wydziału Architektury i Zabytków, Wydziału Partycypacji Społecznej i rzeczoznawcy, dra inż. Zbigniewa Banachowicza, odbył się odbiór prac w ramach drugiego etapu restauracji zabytkowego tramwaju-opryskiwacza. Wagon o numerze G-061 powstał w 1927 r. w warsztatach spółki Städtische Straßenbahn Breslau przy ul. Legnickiej oryginalnie jako wagon-szlifierka. Była to pierwsza konstrukcja tego typu w ramach SSB, na co wskazuje oznaczenie na podwoziu „Schleifwagen nr 1”. Na specjalnym podwoziu, wyprodukowanym przez zakład Schörling w Hanowerze, zbudowano nadwozie stylistyką zbliżone do wyglądu pasażerskich tramwajów typu Standard. Ponieważ wagon-szlifierka nie posiadał przedziału pasażerskiego (wewnątrz znajdował się zbiornik na wodę potrzebną w procesie szlifowania szyn), burty pozbawione były okien. Tak powstałą dużą powierzchnię przeznaczono na edukacyjne malunki. Wagon wykorzystywano w późniejszym czasie do zwalczania roślinności rosnącej na międzytorzu. Wiązało się to z jego przebudową w połowie lat 70. XX w. Jest to jeden z kilkunastu wozów gospodarczych, jakie zachowały się do dziś we Wrocławiu. Wyróżnia się oryginalnym przeznaczeniem i zastosowaniem ciekawych rozwiązań technicznych, stąd jego naprawa i remont są bardzo pożądane. Prace w ramach tego etapu objęły m.in. remont nadwozia do stanu surowego, remont zbiornika na wodę wraz z jego przedłużeniem do oryginalnej długości (został skrócony w połowie lat 70. XX w. podczas przebudowy na opryskiwacz; wtedy w miejsce uzyskane ze skrócenia stalowego zbiornika głównego wstawiono plastikowy zbiornik na chemikalia), odbudowę kratownicy ściany bocznej (jej demontaż nastąpił w pierwszym etapie ze względu na potrzebę usunięcia w/w zbiornika na chemikalia, który uniemożliwiał dostęp do jednego z silników) oraz naprawę koryt kablowych i podstaw lamp wewnętrznych. Zdjęcia prezentują stan sprzed remontu i z czasu prowadzenia restauracji. Chętnych, bo zobaczyć obecny stan wagonu, zapraszamy 10 lipca 2022 r. o godz. 19:30 na prelekcję (https://kstm.pl/pl/aktualnosci.html?k=134).

Odbiór drugiego etapu prac konserwatorskich przy tramwaju-opryskiwaczuOdbiór drugiego etapu prac konserwatorskich przy tramwaju-opryskiwaczu

Jeździliśmy na Dniu Otwartym MPK i nie tylko

26 czerwca 2022

Weekend 25-26 czerwca 2022 r. był bardzo pracowity dla naszego stowarzyszenia. W sobotę odbył się Dzień Otwarty MPK Wrocław, podczas którego zarówno prezentowaliśmy pojazdy na zajezdni "Borek" przy ul. Powstańców Śląskich, jak i obsługiwaliśmy trzy linie dowozowe na tę imprezę. Na zajezdni na wystawie znalazł się Jelcz 272MEX "Fredruś", Konstal 4N1 "Enusia", potrójniak, czyli trzy wagony Konstal 105Na (Kultowe Stopiątki) oraz Polonez - replika Komisji Wypadkowej MPK. Na linii M4 kursował Konstal 102Na #2069, na linii M7 - Jelcz M11 i Jelcz M121MB, zaś na linii M9, którą można było dojechać na zwiedzanie zajezdni "Obornicka" - pojawiły się Jelcz 272MEX, Jelcz 080 i Ikarus 260.32. Największym zainteresowaniem cieszyła się ostatnia z wymienionych linii, zaś na "Borku" szczególnie oblegany był "Fredruś". Z kolei w niedzielę na linię A w ramach Wrocławskich Linii Turystycznych wyjechał nie jeden, a dwa autobusy. Poza Jelczem 272MEX, pozostającym pod opieką KSTM, kursował także Jelcz 043, należący do Centrum Historii Zajezdnia. A dodatkowo uruchomiliśmy linię B, na której pojawił się Fredruś, a która co pół godziny jeździła wokół centrum miasta (postoje przy Kameleonie i Operze). Oznaczało to, że musieliśmy wystawić dwa autobusy z kierowcami oraz trzech konduktorów, bo pod tym względem obsługiwaliśmy także autobus należący do Centrum Historii Zajezdnia. Oczywiście poza tym kursował też tramwaj 102Na na linii T. Zdjęcia: Izabela Jankowska

Jeździliśmy na Dniu Otwartym MPK i nie tylkoJeździliśmy na Dniu Otwartym MPK i nie tylko

Zlot Jelcza

4 czerwca 2022

Nasze stowarzyszenie wzięło udział w Zlocie Jelcza, prezentując cztery pojazdy: unikatowy, jedyny taki w Polsce (a zatem i na świecie) zestaw pojazdów składający się z autobusu socjalnego Jelcz 080 i przyczepy pasażerskiej Jelcz P-080 (oba z 1980 r.) oraz autobusy Jelcz 272 MEX - w wersji klasycznej z 1977 r. oraz w wersji cabrio z 1972/74 r. (czyli słynnego "Fredrusia"). Nasze pojazdy przypadły do gustu, ponieważ zdobyły wyróżnienia: druga nagroda przypadła zestawowi pojazdów, zaś trzecia - "Fredrusiowi". Pierwsze miejsce zajął oławski jelczyk z Muzeum Motoryzacji Wena. Relację ze zlotu można zobaczyć m.in. w lokalnej prasie: https://gazetawroclawska.pl/iv-zlot-jelcza-w-jelczulaskowicach-motoryzacyjne-perelki-z-pieknymi-historiami-zdjecia/ar/c4-16417387

Zlot JelczaZlot Jelcza

Noc Muzeów 2022

14 maja 2022

Nasze stowarzyszenie na zlecenie Gminy Wrocław i Centrum Historii Zajezdnia zapewniło obsługę komunikacyjną Nocy Muzeów. Uruchomiliśmy trzy linie specjalne (jedną tramwajową i dwie autobusowe), które łącznie odjeżdżały z Opery w takcie co 7,5 minuty. W wydarzeniu uczestniczyły: Konstal 4N1 #1444, Konstal 102Na #2069, Konstal 105Na #2568, Jelcz 272 MEX, Jelcz M11, Jelcz M121MB, Ikarus 260.32 i Ikarus 260.43. Wszystkie kursy zostały wykonane planowo, jedynie w jednym przypadku musiał wyjechać autobus rezerwowy, czyli Ikarus 280.17. Zdjęcia: Izabela Jankowska

Noc Muzeów 2022Noc Muzeów 2022

Wizyta w Libercu

3 kwietnia 2022

W weekend 2-3 kwietnia 2022 r. reprezentacja Klubu Sympatyków Transportu Miejskiego wizytowała Liberec i okolice w ramach rewizyty w Boveraclubie, którego członków gościliśmy w 2019 r. Celem spotkania była wymiana doświadczeń i zacieśnianie więzi pomiędzy stowarzyszeniami opiekującymi się zabytkami techniki w regionie. Na rewizytę z powodu problemów związanych z pandemią przyszło nam czekać aż 3 lata. Do Liberca udaliśmy się naszym Jelczem 080, który pokonał trasę w 4,5 godziny. Sobota była dniem tramwajowym - po wizycie w Muzeum Techniki w Libercu zwiedzaliśmy zajezdnię tramwajową, a następnie mieliśmy okazję przejechać się dwoma tramwajami z kolekcji Boveraclubu: wąskotorowym tramwajem "Bovera" o numerze 78 z 1929 r. i normalnotorowym wozem T2R #17 z 1961 r. Z kolei w niedzielę podróżowaliśmy Jelczem 041, dojeżdżając m.in. do Jablonca nad Nisou. Pomimo przemieszczania się autobusem, dzień też posiadał motywy tramwajowe, ponieważ dotarliśmy do kilku pozostałości dawnej sieci tramwajowej w Jabloncu (m.in. dawna zajezdnia tramwaju towarowego, relikty i pomniki w miejscach dawnych tras). W spotkaniu uczestniczyła też grupa sympatyków z Straßenbahnmuseum Chemnitz, był to więc niezwykły, trójstronny zjazd. Wracając do Wrocławia, zajechaliśmy do kilku widokowych miejsc na Pogórzu Izerskim, a także do Świebodzic i Świdnicy.

Wizyta w LibercuWizyta w Libercu

Postępy przy Ikarusie 280.70E

15 lutego 2022

Prace przy Ikarusie 280.70E #5320 w ostatnim czasie nabrały tempa. Ostatecznie zakończył się remont kratownicy autobusu wraz z położeniem nowego oblachowania i lakierowaniem zgodnie z oryginalnym wzorem. Prace zajęły znacznie dłużej niż się spodziewaliśmy, ponieważ korozja konstrukcji okazała się bardzo zawansowana. W praktyce, by zapewnić odpowiednią trwałość i bezpieczeństwo, prawie wszystkie elementy konstrukcyjne poniżej linii okien musiały zostać wymienione. Przy okazji wymieniono na nowe także niektóre podzespoły, jak również podłogę z wykładziną. Po przeglądzie podwozia i uruchomieniu elektryki pojazd może poruszać się o własnych siłach. Po dłuższym pobycie w Bralinie, gdzie przebiegał remont nadwozia, autobus bez problemów dotarł do Wrocławia, gdzie czekają nas jeszcze dalsze prace przy elektryce i wyposażenie wnętrza. Remont pojazdu jest realizowany bez dotacji, w całości ze środków Klubu oraz darowizn i wpłat sponsorów. W Bralinie prace wykonywali wspólnie tamtejsi pracownicy i nasi członkowie. Ostatni etap będzie realizowany już w pełni siłami osób zaangażowanych w działalność KSTM. Prezentujemy zdjęcia Ikarusa po jego powrocie do Wrocławia.

Postępy przy Ikarusie 280.70EPostępy przy Ikarusie 280.70E