Wybierz język: [pl] [en]

Nasze działania

Archiwum z roku: 2017 2018 2019 2020 2021

Remont Fredrusia – kończymy oblachowanie

9 czerwca 2021

Oblachowanie zabytkowego autobusu Fredruś już jest na ukończeniu, brakuje jeszcze tłoczonych profili nadkola ale lada dzień się powinny pojawić. Prezentujemy kilka zdjęć z obecnego zaawansowania prac.

Remont Fredrusia – kończymy oblachowanieRemont Fredrusia – kończymy oblachowanie

Manewry na Zajezdni Popowice

15 maja 2021

W sobotę 15 maja 2021 roku odbyliśmy manewry związane z przestawianiem autobusów i tramwajów. Nieco przypadkowo zbiegły się one w czasie w tegoroczną Nocą Muzeów. Ponieważ w tym roku odbywała się zdalnie, nie zapewnialiśmy jej obsługi komunikacyjnej (jak do 2019 r.). Na plac przed Zajezdnią Popowice wyjechały: - Jelcz 043 - Jelcz 080 - Jelcz PR110M - Jelcz PR110M - Jelcz M11 - Jelcz M121MB - Ikarus 260.43 - Ikarus 260.32 - Ikarus 280.17 - Ikarus 280.70E - Konstal N - Konstal 4N - Konstal 102Na - Konstal 105Na - replika Komisji Wypadkowej - replika Pogotowia Technicznego Zamieszczamy kilka zdjęć z tych manewrów.

Manewry na Zajezdni PopowiceManewry na Zajezdni Popowice

Remont przyczepy autobusowej Jelcz P-080, stan na 14 maja 2021 r.

14 maja 2021

Przedstawiamy porcję zdjęć z remontu przyczepy pasażerskiej Jelcz P-080 z 1980 r. Jak dotąd udało się m.in. położyć blachy oraz narożniki przednie. Przygotowywane są schody i obicia drzwi. Dalszym etapem prac będzie montaż klap i podłogi. Mamy nadzieję, że już za miesiąc będziemy prowadzić pierwsze próby jezdne tego pojazdu.

Remont przyczepy autobusowej Jelcz P-080, stan na 14 maja 2021 r.Remont przyczepy autobusowej Jelcz P-080, stan na 14 maja 2021 r.

Intensywne prace przy zabytkowych autobusach

30 kwietnia 2021

Kwiecień był miesiącem kontynuacji prac remontowych i restauratorskich realizowanych przez Klub Sympatyków Transportu Miejskiego przy zabytkowych wrocławskich autobusach: Fredrusiu, czyli Jelczu 272 MEX w wersji cabrio z 1972/74 r., przyczepie Jelcz P-080 z 1980 r. oraz Ikarusie 280.70E z 1995 r. W przypadku Fredrusia KSTM realizuje prace na zlecenie Gminy Wrocław, która jest właścicielem pojazdu. Obecnie skupiamy się na nadwoziu, ponieważ podwozie wraz z silnikiem zostało wyremontowane w ubiegłym roku. Prace w kwietniu polegały m.in. na wymianie skorodowanych elementów konstrukcji, przywróceniu drzwi kierowcy, naprawie drzwi pasażerskich, odtworzeniu kufrów, naprawie wytłaczanych blach narożnych części poszycia i nadkoli. Wyremontowano już także siedziska i oparcia foteli pasażerskich. Celem jest przywrócenie jak największej liczby elementów charakterystycznych dla oryginalnych "ogórków" z tym zastrzeżeniem, że mamy do czynienia z autobusem miejskim przebudowanym na turystyczny, pozbawionym dachu. Podczas tej przebudowy, przypadającej na 1974 r., pojazd reprezentujący typ 272MEX został częściowo upodobniony do wersji podmiejskiej, czyli Jelcza 043, ale nie we wszystkich aspektach. Przykładowo drzwi wejściowe były ręczne, ale schody wewnątrz były szerokie, jak w autobusach miejskich, które posiadały dzielone drzwi automatyczne. Podczas remontu nadajemy autobusowi cechy Jelcza 043, by stylistyka pojazdu była konsekwentna. W ostatnim dniu miesiąca miało miejsce ważne wydarzenie, czyli osadzenie wyremontowanej konstrukcji nadwozia na ramie podwozia. Przyczepa Jelcz P-080 to jedyny zachowany tego typu pojazd. Należy do Klubu i jest remontowana dzięki dotacji Gminy Wrocław jako kontynuacja prac przy autobusie Jelcz 080 z 1980 r. (razem stanowią unikatowy zestaw). Obecnie przyczepa została rozebrana i trwa remont konstrukcji nadwozia, które jest silnie skorodowane. Szczególnie dużo pracy wymagały narożniki. W tych miejscach trzeba będzie też wymienić oblachowanie. Na szczęście specjalnie tłoczone elementy znajdują się w zbiorach naszego stowarzyszenia. Należący do Klubu przegubowy Ikarus 280.70E także przechodzi kompleksowy remont finansowany ze środków własnych Klubu, wpłat sponsorów i darowizn. Zakończyły się prace przy konstrukcji pierwszego członu. Wszystkie skorodowane fragmenty zostały wymienione, przywrócono oryginalny kształt schodów, naprawiono lub wymieniono kilka ważnych elementów przegubu, a następnie całość pokryto farbą podkładową. W najbliższym czasie podobny zakres prac obejmie drugi człon.

Intensywne prace przy zabytkowych autobusachIntensywne prace przy zabytkowych autobusach

Prace przy Ikarusie 280.70E

1 kwietnia 2021

Na początku 2021 r. zintensyfikowały się prace remontowe przy Ikarusie 280.70E. Pierwszy człon ma już m.in. wymienione skorodowane fragmenty konstrukcji i poszycie, wyremontowane futryny i odtworzone schody zgodnie ze stanem pierwotnym. W najbliższy czasie całość zostanie zakonserwowana.

Prace przy Ikarusie 280.70EPrace przy Ikarusie 280.70E

Przyczepa Jelcz P-080 udała się na remont

1 kwietnia 2021

Pierwszego dnia kwietnia unikatowa, jedyna zachowana przyczepa pasażerska Jelcz P-080 z 1980 r. została przewieziona do zakładu, który będzie wykonywał wszystkie specjalistyczne prace zaplanowane w programie remontu tego pojazdu. Restauracja jest możliwa dzięki wsparciu Gminy Wrocław, które zostało udzielone w ramach konkursu dla organizacji pozarządowych na remont obiektów wpisanych do rejestru zabytków. Efekty prac będzie można ujrzeć w drugiej połowie tego roku, kiedy przyczepa będzie prowadzona przez autobus socjalny Jelcz 080, który Klub wyremontował w latach 2019-2020.

Przyczepa Jelcz P-080 udała się na remontPrzyczepa Jelcz P-080 udała się na remont

KSTM wykonawcą ostatniego etapu remontu Fredrusia

16 marca 2021

Nasze stowarzyszenie zostało wybrane przez Gminę Wrocław do realizacji ostatniego (trzeciego) etapu restauracji zabytkowego autobusu-kabrioletu Jelcz 272 MEX "Fredruś" z 1972 r. W 2021 r. planowana jest więc finalizacja prac przy dwóch znaczących remontów historycznych pojazdów wrocławskiej komunikacji miejskiej - poza "Fredrusiem" zakończyć ma się bowiem także odbudowa tramwaju Maximum z 1901 r. W przypadku autobusu prace dotyczyć będą nadwozia, bowiem podwozie zostało wyremontowane w ubiegłym roku (także pod kierunkiem KSTM-u). Odnowienie nadwozia ma mieć charakter kompleksowy, to znaczy polegać będzie na rozebraniu go do szkieletu, obróbce strumieniowo ściernej (piaskowanie) konstrukcji celem usunięcia ognisk korozji oraz uzupełnieniu brakujących lub zniszczonych (skorodowanych) elementów. Oblachowanie należy wykonać ponownie, próbując odzyskać istniejące profile blaszane poszycia lub dorobić brakujące elementy. Po remoncie szkieletu i odbudowie oblachowania całość zostanie zabezpieczona podkładami antykorozyjnymi, a nadwozie pomalowana lakierem według schematu malowania fabrycznego w barwach miasta Wrocławia. Ważnym etapem, ale też trudnym w realizacji, będzie odtworzenie wnętrza, które obejmie m.in. odnowienie foteli wraz z przywróceniem rozkładanych siedzeń w przejściu (strapontenów).

KSTM wykonawcą ostatniego etapu remontu FredrusiaKSTM wykonawcą ostatniego etapu remontu Fredrusia

Przyznanie dotacji na remont przyczepy Jelcz P-080

12 marca 2021

W piątek 12 marca 2021 r. została przyznana Klubowi dotacja na restaurację przyczepy Jelcz P-080 z 1980 r. w ramach konkursu dla organizacji pozarządowych na remont obiektów wpisanych do rejestru zabytków. Konkurs jest organizowany przez Gminę Wrocław. Przyczepa, jedyna taka zachowana w Polsce, stanowi unikalny zestaw z autobusem Jelcz 080, który wyremontowaliśmy w latach 2019-2020 dzięki dotacji z tego samego źródła. Przyznana kwota 88 000,00 zł wraz z wkładem własnym naszego stowarzyszenia w wysokości nieco ponad 9000 zł pozwoli na przeprowadzenie prac w jednym etapie i do końca roku oba pojazdy jako zespół będzie można zobaczyć na ulicach Wrocławia. Przyczepa Jelcz P-080 została wyprodukowana w 1980 r., jednak nigdy nie służyła do przewozu pasażerów. Przez pierwsze dwa lata stała nieukończona w Jelczańskich Zakładach Samochodowych, aby w 1982 r. opuścić je jako mobilny ambulans RTG. W tej funkcji służyła do początku lat 90. XX w. Do dziś pozostałością po tym zagospodarowaniu pozostał nieco podwyższony dach w środkowej części oraz kilka elementów wyposażenia wnętrza (dodatkowa szafka bezpiecznikowa, zlew, wieszaki na ubrania – przeznaczone są do usunięcia). Później pojazd trafił w ręce prywatnego właściciela, gdzie otrzymał żółte malowanie. Około 2002 r. przyczepa przeszła na własność szefa firmy budowlanej z Jelcza-Laskowic. W sierpniu 2012 r. została odkupiona celem zachowania jako zabytek i przewieziona na nowe miejsce postoju. Z początkiem maja 2016 r. formalnie stała się własnością Klubu Sympatyków Transportu Miejskiego. Ciekawostką jest fakt, że przyczepa prawdopodobnie nigdy nie była zarejestrowana, w związku z czym nie posiadała także tablic rejestracyjnych. Mimo to na tylnej klapie jest fabrycznie wygospodarowane miejsce pod nie wraz z podświetleniem. Obecny stan techniczny przyczepy nie jest najlepszy. Rama pojazdu wymaga oczyszczenia z rdzy i starej farby oraz pomalowania, zaś wiele elementów nadwozia (duże fragmenty kratownicy, większość blach poszycia, poszycie drzwi) są do wymiany. Mechanizmy podwozia (układ hamulcowy, zawieszenie czy elektryka) – mimo iż są niemal kompletne – też nie nadają się do dalszego użytku. Cieszy jednak fakt, iż w ogóle się zachowały, bowiem w sytuacji braku fabrycznej dokumentacji zdecydowanie ułatwi to ich odbudowę w oparciu o zregenerowane lub nowe części. Przyczepa wciąż posiada jednak wiele oryginalnych elementów w dobrym stanie, jak na przykład wyposażenie wnętrza (laminaty ścienne i sufitowe, kremowe podsufitki, podłoga wraz z wykładziną, stopnie wejściowe w bardzo dobrym stanie) czy absolutnie unikatowy detal, jakim jest znaczek z oznaczeniem modelu (P-080). Ogólnie stan zachowania wnętrza przyczepy jest relatywnie dobry względem reszty pojazdu. Trzeba będzie jednak uzupełnić brakujące siedzenia pasażerskie.

Przyznanie dotacji na remont przyczepy Jelcz P-080Przyznanie dotacji na remont przyczepy Jelcz P-080

KSTM wykonawcą ostatniego etapu odbudowy tramwaju Maximum

16 lutego 2021

W wyniku postępowania konkursowego nasze stowarzyszenie zostało wybrane jako wykonawca ostatniego etapu odbudowy i restauracji tramwaju Maximum z 1901 r., jedynego zachowanego w Polsce i jednego z nielicznych na świecie. Prace obejmą lakierowanie poszycia wraz z przygotowaniem podłoża i szereg prac wykończeniowych (m.in. wykonanie oznaczeń, otablicowania czy ozdobnej falbany wokół świetlika). Ponadto zostanie wykonany mundur motorniczego, by w pełni oddać atmosferę początku XX w. w momencie, gdy po zakończeniu restauracji tramwaj wyjedzie na miasto. Czteroosiowe tramwaje typu Maximum kursowały po Wrocławiu od samego początku XX w. (zakupiono je na potrzeby elektryfikacji linii tramwajów konnych w 1901 r.) aż po lata 60. XX w., przy czym zostały w latach 20. przebudowane (m.in. wzmocnienie konstrukcji i przekształcenie pomostów łącznie z ich zabudowaniem). Stanowią więc ważny element historii komunikacji zbiorowej we Wrocławiu, tym bardziej, że odznaczają się nowoczesną jak na 1. połowę XX w. konstrukcją (wagon był jak na tamte czasy dość długi, co osiągnięto dzięki posadowieniu nadwozia na dwóch skrętnych wózkach, a nie tak jak w przeważającej części ówczesnych tramwajów na dwuosiowym podwoziu połączonym sztywno z nadwoziem). Podczas restauracji planuje się zorganizowanie ogólnodostępnej prezentacji wagonu, mającej na celu pokazanie przebiegu prac wspieranych przez Gminę Wrocław. Prezentacja ta będzie połączona z wydarzeniem o charakterze edukacyjnym, podczas którego zostanie zwrócona uwaga nie tylko na sam wagon Maximum, ale także na 120. rocznicę elektryfikacji linii tramwajów konnych (z czym restaurowany tramwaj jest bezpośrednio związany) oraz na inne pojazdy znajdujące się w kolekcji zabytkowego taboru komunikacji zbiorowej we Wrocławiu, które w doskonały sposób ilustrują zmiany w niej zachodzące. Całość planowana jest na drugą połowę roku, w zależności od postępów prac przy tramwaju Maximum (planuje się wówczas pokazać w pełni gotowy wagon).

KSTM wykonawcą ostatniego etapu odbudowy tramwaju MaximumKSTM wykonawcą ostatniego etapu odbudowy tramwaju Maximum