- 14 lipca 2022
Zapraszamy wszystkich chętnych, zainteresowanych wstąpieniem do Klubu Sympatyków Transportu Miejskiego, na zebranie naszego stowarzyszenia, które odbędzie się w czwartek 14 lipca 2022 r. o godz. 18:00 na Zajezdni Popowice (w jednym z naszych wagonów wystawionych przed zabytkowe hale).
czytaj więcejDodano: 30 czerwca 2022
- 10 lipca 2022
10 lipca przypada 145. rocznica uruchomienia tramwajów konnych we Wrocławiu. Pierwsze wagony pojechały wówczas z okolic dzisiejszego gmachu Poczty Głównej w kierunku Szczytnik. By uczcić ten ważny dla miasta moment, Klub Sympatyków Transportu Miejskiego zaplanował dwa wydarzenia: opowieść o tramwajach konnych prowadzoną przez Tomasz Sielickiego, historyka transportu, podczas ostatniego kursu tramwajowej linii turystycznej T oraz prelekcję Tomasz Sielickiego i Krzysztofa Kołodziejczyka, prezesa KSTM, o tramwaju-opryskiwaczu i innych tramwajach gospodarczych, która odbędzie się wieczorem na Zajezdni Popowice.
czytaj więcejDodano: 30 czerwca 2022
- 10 września 2022
Zabytkowa zajezdnia "Popowice" we Wrocławiu jest idealnym miejscem, by zobaczyć, jak zmieniały się pojazdy obsługujące komunikację zbiorową w polskich miastach. Najstarsze tramwaje pochodzą z przełomu XIX i XX w., liczne są wagony z dwudziestolecia międzywojennego i pierwszych lat po II wojnie światowej. Stacjonują tu także wiekowe autobusy, w tym kultowe ogórki. Zapraszamy na Dzień Otwarty Zajezdni Popowice, który zaplanowano w sobotę 10 września 2022 r. w godz. 10:00-17:00.
czytaj więcejDodano: 19 czerwca 2022
- 29 czerwca 2022
W środę 29 czerwca 2022 r. przy udziale przedstawicieli Wydziału Architektury i Zabytków, Wydziału Partycypacji Społecznej i rzeczoznawcy, dra inż. Zbigniewa Banachowicza, odbył się odbiór prac w ramach drugiego etapu restauracji zabytkowego tramwaju-opryskiwacza. Wagon o numerze G-061 powstał w 1927 r. w warsztatach spółki Städtische Straßenbahn Breslau przy ul. Legnickiej oryginalnie jako wagon-szlifierka. Była to pierwsza konstrukcja tego typu w ramach SSB, na co wskazuje oznaczenie na podwoziu „Schleifwagen nr 1”. Na specjalnym podwoziu, wyprodukowanym przez zakład Schörling w Hanowerze, zbudowano nadwozie stylistyką zbliżone do wyglądu pasażerskich tramwajów typu Standard. Ponieważ wagon-szlifierka nie posiadał przedziału pasażerskiego (wewnątrz znajdował się zbiornik na wodę potrzebną w procesie szlifowania szyn), burty pozbawione były okien. Tak powstałą dużą powierzchnię przeznaczono na edukacyjne malunki. Wagon wykorzystywano w późniejszym czasie do zwalczania roślinności rosnącej na międzytorzu. Wiązało się to z jego przebudową w połowie lat 70. XX w. Jest to jeden z kilkunastu wozów gospodarczych, jakie zachowały się do dziś we Wrocławiu. Wyróżnia się oryginalnym przeznaczeniem i zastosowaniem ciekawych rozwiązań technicznych, stąd jego naprawa i remont są bardzo pożądane.
Prace w ramach tego etapu objęły m.in. remont nadwozia do stanu surowego, remont zbiornika na wodę wraz z jego przedłużeniem do oryginalnej długości (został skrócony w połowie lat 70. XX w. podczas przebudowy na opryskiwacz; wtedy w miejsce uzyskane ze skrócenia stalowego zbiornika głównego wstawiono plastikowy zbiornik na chemikalia), odbudowę kratownicy ściany bocznej (jej demontaż nastąpił w pierwszym etapie ze względu na potrzebę usunięcia w/w zbiornika na chemikalia, który uniemożliwiał dostęp do jednego z silników) oraz naprawę koryt kablowych i podstaw lamp wewnętrznych.
Zdjęcia prezentują stan sprzed remontu i z czasu prowadzenia restauracji. Chętnych, bo zobaczyć obecny stan wagonu, zapraszamy 10 lipca 2022 r. o godz. 19:30 na prelekcję (https://kstm.pl/pl/aktualnosci.html?k=134).
Odbiór drugiego etapu prac konserwatorskich przy tramwaju-opryskiwaczu - 26 czerwca 2022
Weekend 25-26 czerwca 2022 r. był bardzo pracowity dla naszego stowarzyszenia. W sobotę odbył się Dzień Otwarty MPK Wrocław, podczas którego zarówno prezentowaliśmy pojazdy na zajezdni "Borek" przy ul. Powstańców Śląskich, jak i obsługiwaliśmy trzy linie dowozowe na tę imprezę. Na zajezdni na wystawie znalazł się Jelcz 272MEX "Fredruś", Konstal 4N1 "Enusia", potrójniak, czyli trzy wagony Konstal 105Na (Kultowe Stopiątki) oraz Polonez - replika Komisji Wypadkowej MPK. Na linii M4 kursował Konstal 102Na #2069, na linii M7 - Jelcz M11 i Jelcz M121MB, zaś na linii M9, którą można było dojechać na zwiedzanie zajezdni "Obornicka" - pojawiły się Jelcz 272MEX, Jelcz 080 i Ikarus 260.32. Największym zainteresowaniem cieszyła się ostatnia z wymienionych linii, zaś na "Borku" szczególnie oblegany był "Fredruś".
Z kolei w niedzielę na linię A w ramach Wrocławskich Linii Turystycznych wyjechał nie jeden, a dwa autobusy. Poza Jelczem 272MEX, pozostającym pod opieką KSTM, kursował także Jelcz 043, należący do Centrum Historii Zajezdnia. A dodatkowo uruchomiliśmy linię B, na której pojawił się Fredruś, a która co pół godziny jeździła wokół centrum miasta (postoje przy Kameleonie i Operze). Oznaczało to, że musieliśmy wystawić dwa autobusy z kierowcami oraz trzech konduktorów, bo pod tym względem obsługiwaliśmy także autobus należący do Centrum Historii Zajezdnia. Oczywiście poza tym kursował też tramwaj 102Na na linii T.
Zdjęcia: Izabela Jankowska
Jeździliśmy na Dniu Otwartym MPK i nie tylko - 4 czerwca 2022
Nasze stowarzyszenie wzięło udział w Zlocie Jelcza, prezentując cztery pojazdy: unikatowy, jedyny taki w Polsce (a zatem i na świecie) zestaw pojazdów składający się z autobusu socjalnego Jelcz 080 i przyczepy pasażerskiej Jelcz P-080 (oba z 1980 r.) oraz autobusy Jelcz 272 MEX - w wersji klasycznej z 1977 r. oraz w wersji cabrio z 1972/74 r. (czyli słynnego "Fredrusia"). Nasze pojazdy przypadły do gustu, ponieważ zdobyły wyróżnienia: druga nagroda przypadła zestawowi pojazdów, zaś trzecia - "Fredrusiowi". Pierwsze miejsce zajął oławski jelczyk z Muzeum Motoryzacji Wena.
Relację ze zlotu można zobaczyć m.in. w lokalnej prasie: https://gazetawroclawska.pl/iv-zlot-jelcza-w-jelczulaskowicach-motoryzacyjne-perelki-z-pieknymi-historiami-zdjecia/ar/c4-16417387
Zlot Jelcza Archiwum naszej działalności