- 29 grudnia 2020
We wtorek 29 grudnia 2020 r. odbył się odbiór prac konserwatorskich przy zabytkowym wagonie Maximum z 1901 r. Komisja złożona z pracowników Wydziału Partycypacji Społecznej Urzędu Miejskiego Wrocławia i Biura Miejskiego Konserwatora Zabytków we Wrocławiu odebrała bez uwag etap polegający na odtworzeniu wnętrza tego unikatowego tramwaju, jedynego takiego zachowanego w Polsce i jednego z nielicznych na świecie. Oszklono także okna przedziału pasażerskiego z zastosowaniem szkła bezpiecznego, a także okna świetlika z zastosowaniem szkła odpowiadającego wyglądem stanowi pierwotnemu. Wszystko przebiegało zgodnie z programem prac konserwatorskich i archiwalną dokumentacją zdjęciową. Zakres prac obejmował m.in.: a. wykonanie podłogi drewnianej, boazerii, podsufitki, mocowań (prace w drewnie jesion i mahoń); b. odtworzenie siedzeń pasażerskich (prace w drewnie jesion i mahoń); c. wykonanie i montaż elementów mosiężnych: sześciu kinkietów, umieszczonych w klasie na słupkach międzyokiennych, dwóch lamp na pomostach, umieszczonych w centralnym punkcie sufitu każdego z pomostów, oraz dwóch klapek konduktorskich, zamontowanych w drzwiach przesuwnych między klasą i pomostami; d. montaż galanterii mosiężnej przekazanej przez Gminę Wrocław w klasie i na pomostach; e. odtworzenie mechanizmu przesuwania drzwi wewnętrznych wraz z klamkami i zatrzaskami. Zadanie było w całości finansowane przez Gminę Wrocław, do której tramwaj Maximum należy. Obecnie do wykonania zostało lakierowanie i szereg prac wykończeniowych (m.in. tablice na dachu, komunikaty we wnętrzu, deski wokół wózków).
Odbiór konserwatorski czwartego etapu odbudowy Maximuma - 29 grudnia 2020
We wtorkowe popołudnie odbył się odbiór prac konserwatorskich i restauratorskich przy zabytkowym autobusie Jelcz 272 MEX, zwanym Fredrusiem. Ten turystyczny autobus-kabriolet od połowy lat 70. XX wieku uświetniał większość ważniejszych wydarzeń we Wrocławiu. Fredruś uczestniczył też w wielu wydarzeniach politycznych w latach 80. XX w. i w okresie transformacji ustrojowej. Ma więc wartość nie tylko jako zabytek techniki, ale też jako niemy świadek wydarzeń historycznych. Niestety w 2009 roku przestał pojawiać się na mieście i od tego czasu tułał się po różnych zajezdniach, niszczał i czekał na lepsze czasy. Nastały one latem 2020 roku. Wtedy ogłoszono pierwszy konkurs dla organizacji pozarządowych na rozpoczęcie remontu autobusu, zaś drugi konkurs miał miejsce w październiku. Oba wygrał Klub Sympatyków Transportu Miejskiego. Efektem prac jest samojezdne podwozie - po ponad dekadzie porusza się ono dzięki pracy silnika. Było to można zobaczyć na żywo podczas Zdalnego Dnia Jelcza na Zajezdni Popowice, który odbył się 19 grudnia. Zakres prac uwzględniał remont ramy (piaskowanie, malowanie) oraz naprawę mechaniczną pojazdu, co objęło remont lub regenerację silnika, skrzyni biegów, sprzęgła, tylnego mostu, wału napędowego, zawieszenia i układu kierowniczego czy podzespołów elektrycznych. Podwozie jest już w pełni sprawne, natomiast nadwozie czeka zapewne na przyszły rok. Zadanie było w całości finansowane przez Gminę Wrocław, do której autobus Fredruś należy. Załączamy dokumentację zdjęciową, pokazującą stan autobusu przed remontem, przebieg prac oraz projekt malowania docelowego. Szerzej o remoncie napisano tu: https://www.wroclaw.pl/rozmawia/zakonczyl-sie-pierwszy-i-drugi-etap-remontu-fredrusia.
Odbiór konserwatorski prac przy Fredrusiu - 22 grudnia 2020
Pod koniec roku kolekcja zabytkowych pojazdów Klubu Sympatyków Transportu Miejskiego powiększyła się. Chodzi o dwa wagony typu Konstal 105Na, które zostały zakupione przez członka naszego stowarzyszenia i nad którymi będziemy sprawować opiekę. Wozy pochodzą z MPK Częstochowa, które przeprowadza obecnie wymianę taboru. Dzięki temu udało się zachować kawałek historii Częstochowy, o czym pisała nawet prasa (https://czestochowa.wyborcza.pl/czestochowa/7,84749,26641011,motorniczy-z-lodzi-uratowal-stary-czestochowski-tramwaj.html). Na razie wagony muszą zostać przystosowane do wrocławskiej sieci tramwajowej (konieczne jest przebiegunowanie), a w przyszłości być może zostaną pomalowane we wrocławskie barwy. Ich niewątpliwą zaletą jest bardzo dobry stan techniczny i w miarę oryginalny wygląd (m.in. zachowane są wszystkie gniazda w ścianach czołowych, cztery pary drzwi wejściowych i oryginalne fotele we wnętrzu). Wagony dostaną kolejne numery taborowe po ostatnich wrocławskich stopiątkach, czyli 2566 i 2567.
Skład stopiątek w KSTM Archiwum naszej działalności