- 29 grudnia 2022
W ostatni czwartek 2022 r. miał miejsce odbiór konserwatorski tramwaju-opryskiwacza z 1927 r., należącego do Gminy Wrocław. Uczestniczyli w nim przedstawiciele Wydziału Architektury i Zabytków oraz Wydziału Partycypacji Społecznej Urzędu Miejskiego Wrocławia. Prace przy tramwaju-opryskiwaczu zrealizowane przez nasze stowarzyszenie w ramach trzeciego etapu od października do grudnia 2022 r. obejmowały przede wszystkim odtworzenie instalacji elektrycznej. Wszystkie podzespoły zostały przywrócone i połączone okablowaniem, dzięki czemu wagon odzyskał sprawność mechaniczną, to znaczy jest w stanie samodzielnie poruszać się po torach w oparciu o pracę silników trakcyjnych (niesprawny nadal jest układ rozprowadzania wody). Poza tym w ramach trzeciego etapu prac wykonano pokrycie dachu wagonu z płótna żeglarskiego wraz z jego impregnacją oraz pokryto dach wagonu elektroizolacyjnymi i docelowymi powłokami malarskimi dostosowanymi do materiałów użytych podczas drugiego etapu prac renowacyjnych, wykonano rynienki do odpływu wody z dachu wagonu oraz odtworzono piasecznice wraz z mechanizmem uruchamiającym zsyp piasku.
Ponieważ wagon miał rozkradzioną instalację elektryczną i nie zachowała się żadna dokumentacja w tym zakresie, zdecydowano się, by odtworzyć ją na podstawie układu stosowanego w tramwajach typu Linke-Hofmann Standard według stanu powojennego, czyli z czasów eksploatacji tych przedwojennych, niemieckich wagonów przez Polaków. Wynika to przede wszystkim z dostępności schematów elektrycznych i podzespołów. Wpisuje się też w założenia remontu przedmiotowego wagonu, gdyż w momencie przebudowy w latach 70. z dużym prawdopodobieństwem posiadał właśnie taką instalację elektryczną (wskazywały na to zachowane silniki i pokrywa nastawnika). Odpowiada to też sylwetce wagonu, który w momencie budowy w 1927 r. został upodobniony do tramwajów typu Standard. Ze względu na brak lub trudności w pozyskaniu części do nastawników zdecydowano, by wagon był w praktyce jednokierunkowy. Oznacza to, że sprawny jest tylko jeden nastawnik, zaś drugi stanowi tylko atrapę (obudowa bez wnętrza), przy czym ze sprawnego nastawnika można jechać zarówno do przodu, jak i do tyłu.
Odbiór trzeciego etapu prac przy tramwaju-opryskiwaczu - 3 grudnia 2022
W sobotę 3 grudnia 2022 roku odbyły się drugie "Mikołajki na Zajezdni Popowice". Podczas wydarzenia zaprezentowano nasz tabor historyczny, ze szczególnym naciskiem na autobusy typoszeregu Jelcz PR oraz przeprowadzono wykłady o historii autobusów Jelcz-Berliet, wagonach gospodarczych, które kursowały po Wrocławiu (towarowych, specjalnych i technicznych) oraz o marce WRO-TA, która ma jednoczyć różne elementy dziedzictwa transportu zbiorowego we Wrocławiu. Była okazja, by zobaczyć jeżdżacy wagon Linke-Hofmann Standard #1192 w 1929 r., tramwaj Maximum z 1901 r. czy "Fredrusia". Szczególnym zainteresowaniem cieszyły się przejazdy zestawem pojazdów Jelcz 080 i Jelcz P-080 z 1980 r. Szacujemy, że przez imprezę przewinęło się 500 osób. Bardzo dziękujemy za przybycie!
Mikołajki na Zajezdni Popowice - 11 listopada 2022
Podczas tegorocznego Święta Niepodległości odbyła się Radosna Parada, w której mieliśmy przyjemność uczestniczyć. Wystawiliśmy dwa ogórki (Jelcz 043 "Jacuś" i Jelcz 272MEX), Jelcza 080 oraz dużego fiata jako Nadzór Ruchu MPK. Razem z licznymi uczestnikami o 10:00 ruszyliśmy z pl. Wolności pod Centrum Historii Zajezdnia, gdzie następnie nasze pojazdy można było oglądać aż do wieczora (jako element zlotu zabytkowych samochodów). Organizatorem wydarzenia było Centrum Historii Zajezdnia. Zdjęcia Izabeli Jankowskiej.
Radosna Parada Niepodległości Archiwum naszej działalności