Wybierz język: [pl] [en]

Witaj na oficjalnej stronie Klubu Sympatyków Transportu Miejskiego!

Klub Sympatyków Transportu Miejskiego powstał jako niezależna inicjatywa osób związanych ze środowiskiem wrocławskich miłośników komunikacji, a także innych osób żywo zainteresowanych tematyką transportu publicznego. Głównymi celami, jakie sobie wyznaczyliśmy, jest pozyskiwanie i zachowywanie jako zabytków wycofywanych pojazdów komunikacji publicznej, zbieranie eksponatów oraz innych pamiątek związanych z transportem zbiorowym, a także odkrywanie jego historii wraz z dokumentowaniem bieżących wydarzeń.

Aktualności

    Nie ma aktualnie aktualności

Nasze działania

  • Odbiór trzeciego etapu prac przy tramwaju-opryskiwaczu

    29 grudnia 2022

    W ostatni czwartek 2022 r. miał miejsce odbiór konserwatorski tramwaju-opryskiwacza z 1927 r., należącego do Gminy Wrocław. Uczestniczyli w nim przedstawiciele Wydziału Architektury i Zabytków oraz Wydziału Partycypacji Społecznej Urzędu Miejskiego Wrocławia. Prace przy tramwaju-opryskiwaczu zrealizowane przez nasze stowarzyszenie w ramach trzeciego etapu od października do grudnia 2022 r. obejmowały przede wszystkim odtworzenie instalacji elektrycznej. Wszystkie podzespoły zostały przywrócone i połączone okablowaniem, dzięki czemu wagon odzyskał sprawność mechaniczną, to znaczy jest w stanie samodzielnie poruszać się po torach w oparciu o pracę silników trakcyjnych (niesprawny nadal jest układ rozprowadzania wody). Poza tym w ramach trzeciego etapu prac wykonano pokrycie dachu wagonu z płótna żeglarskiego wraz z jego impregnacją oraz pokryto dach wagonu elektroizolacyjnymi i docelowymi powłokami malarskimi dostosowanymi do materiałów użytych podczas drugiego etapu prac renowacyjnych, wykonano rynienki do odpływu wody z dachu wagonu oraz odtworzono piasecznice wraz z mechanizmem uruchamiającym zsyp piasku. Ponieważ wagon miał rozkradzioną instalację elektryczną i nie zachowała się żadna dokumentacja w tym zakresie, zdecydowano się, by odtworzyć ją na podstawie układu stosowanego w tramwajach typu Linke-Hofmann Standard według stanu powojennego, czyli z czasów eksploatacji tych przedwojennych, niemieckich wagonów przez Polaków. Wynika to przede wszystkim z dostępności schematów elektrycznych i podzespołów. Wpisuje się też w założenia remontu przedmiotowego wagonu, gdyż w momencie przebudowy w latach 70. z dużym prawdopodobieństwem posiadał właśnie taką instalację elektryczną (wskazywały na to zachowane silniki i pokrywa nastawnika). Odpowiada to też sylwetce wagonu, który w momencie budowy w 1927 r. został upodobniony do tramwajów typu Standard. Ze względu na brak lub trudności w pozyskaniu części do nastawników zdecydowano, by wagon był w praktyce jednokierunkowy. Oznacza to, że sprawny jest tylko jeden nastawnik, zaś drugi stanowi tylko atrapę (obudowa bez wnętrza), przy czym ze sprawnego nastawnika można jechać zarówno do przodu, jak i do tyłu.

    Odbiór trzeciego etapu prac przy tramwaju-opryskiwaczu 1Odbiór trzeciego etapu prac przy tramwaju-opryskiwaczu 2Odbiór trzeciego etapu prac przy tramwaju-opryskiwaczu 3Odbiór trzeciego etapu prac przy tramwaju-opryskiwaczu 4Odbiór trzeciego etapu prac przy tramwaju-opryskiwaczu 5Odbiór trzeciego etapu prac przy tramwaju-opryskiwaczu 6Odbiór trzeciego etapu prac przy tramwaju-opryskiwaczu 7Odbiór trzeciego etapu prac przy tramwaju-opryskiwaczu 8Odbiór trzeciego etapu prac przy tramwaju-opryskiwaczu 9Odbiór trzeciego etapu prac przy tramwaju-opryskiwaczu 10Odbiór trzeciego etapu prac przy tramwaju-opryskiwaczu 11Odbiór trzeciego etapu prac przy tramwaju-opryskiwaczu 12Odbiór trzeciego etapu prac przy tramwaju-opryskiwaczu 13Odbiór trzeciego etapu prac przy tramwaju-opryskiwaczu 14Odbiór trzeciego etapu prac przy tramwaju-opryskiwaczu 15Odbiór trzeciego etapu prac przy tramwaju-opryskiwaczu 16Odbiór trzeciego etapu prac przy tramwaju-opryskiwaczu 17Odbiór trzeciego etapu prac przy tramwaju-opryskiwaczu 18Odbiór trzeciego etapu prac przy tramwaju-opryskiwaczu 19Odbiór trzeciego etapu prac przy tramwaju-opryskiwaczu 20Odbiór trzeciego etapu prac przy tramwaju-opryskiwaczu 21Odbiór trzeciego etapu prac przy tramwaju-opryskiwaczu 22Odbiór trzeciego etapu prac przy tramwaju-opryskiwaczu 23Odbiór trzeciego etapu prac przy tramwaju-opryskiwaczu 24Odbiór trzeciego etapu prac przy tramwaju-opryskiwaczu 25Odbiór trzeciego etapu prac przy tramwaju-opryskiwaczu 26
    Odbiór trzeciego etapu prac przy tramwaju-opryskiwaczu
  • Mikołajki na Zajezdni Popowice

    3 grudnia 2022

    W sobotę 3 grudnia 2022 roku odbyły się drugie "Mikołajki na Zajezdni Popowice". Podczas wydarzenia zaprezentowano nasz tabor historyczny, ze szczególnym naciskiem na autobusy typoszeregu Jelcz PR oraz przeprowadzono wykłady o historii autobusów Jelcz-Berliet, wagonach gospodarczych, które kursowały po Wrocławiu (towarowych, specjalnych i technicznych) oraz o marce WRO-TA, która ma jednoczyć różne elementy dziedzictwa transportu zbiorowego we Wrocławiu. Była okazja, by zobaczyć jeżdżacy wagon Linke-Hofmann Standard #1192 w 1929 r., tramwaj Maximum z 1901 r. czy "Fredrusia". Szczególnym zainteresowaniem cieszyły się przejazdy zestawem pojazdów Jelcz 080 i Jelcz P-080 z 1980 r. Szacujemy, że przez imprezę przewinęło się 500 osób. Bardzo dziękujemy za przybycie!

    Mikołajki na Zajezdni Popowice 1Mikołajki na Zajezdni Popowice 2Mikołajki na Zajezdni Popowice 3Mikołajki na Zajezdni Popowice 4Mikołajki na Zajezdni Popowice 5Mikołajki na Zajezdni Popowice 6Mikołajki na Zajezdni Popowice 7Mikołajki na Zajezdni Popowice 8Mikołajki na Zajezdni Popowice 9Mikołajki na Zajezdni Popowice 10Mikołajki na Zajezdni Popowice 11Mikołajki na Zajezdni Popowice 12Mikołajki na Zajezdni Popowice 13Mikołajki na Zajezdni Popowice 14Mikołajki na Zajezdni Popowice 15Mikołajki na Zajezdni Popowice 16Mikołajki na Zajezdni Popowice 17Mikołajki na Zajezdni Popowice 18Mikołajki na Zajezdni Popowice 19Mikołajki na Zajezdni Popowice 20Mikołajki na Zajezdni Popowice 21Mikołajki na Zajezdni Popowice 22Mikołajki na Zajezdni Popowice 23Mikołajki na Zajezdni Popowice 24Mikołajki na Zajezdni Popowice 25Mikołajki na Zajezdni Popowice 26Mikołajki na Zajezdni Popowice 27Mikołajki na Zajezdni Popowice 28Mikołajki na Zajezdni Popowice 29Mikołajki na Zajezdni Popowice 30Mikołajki na Zajezdni Popowice 31Mikołajki na Zajezdni Popowice 32Mikołajki na Zajezdni Popowice 33Mikołajki na Zajezdni Popowice 34Mikołajki na Zajezdni Popowice 35Mikołajki na Zajezdni Popowice 36Mikołajki na Zajezdni Popowice 37Mikołajki na Zajezdni Popowice 38Mikołajki na Zajezdni Popowice 39Mikołajki na Zajezdni Popowice 40
    Mikołajki na Zajezdni Popowice
  • Radosna Parada Niepodległości

    11 listopada 2022

    Podczas tegorocznego Święta Niepodległości odbyła się Radosna Parada, w której mieliśmy przyjemność uczestniczyć. Wystawiliśmy dwa ogórki (Jelcz 043 "Jacuś" i Jelcz 272MEX), Jelcza 080 oraz dużego fiata jako Nadzór Ruchu MPK. Razem z licznymi uczestnikami o 10:00 ruszyliśmy z pl. Wolności pod Centrum Historii Zajezdnia, gdzie następnie nasze pojazdy można było oglądać aż do wieczora (jako element zlotu zabytkowych samochodów). Organizatorem wydarzenia było Centrum Historii Zajezdnia. Zdjęcia Izabeli Jankowskiej.

    Radosna Parada Niepodległości 1Radosna Parada Niepodległości 2Radosna Parada Niepodległości 3Radosna Parada Niepodległości 4Radosna Parada Niepodległości 5Radosna Parada Niepodległości 6Radosna Parada Niepodległości 7Radosna Parada Niepodległości 8Radosna Parada Niepodległości 9Radosna Parada Niepodległości 10Radosna Parada Niepodległości 11Radosna Parada Niepodległości 12Radosna Parada Niepodległości 13Radosna Parada Niepodległości 14Radosna Parada Niepodległości 15Radosna Parada Niepodległości 16Radosna Parada Niepodległości 17Radosna Parada Niepodległości 18Radosna Parada Niepodległości 19
    Radosna Parada Niepodległości
  • Archiwum naszej działalności

Zdjęcia