Wybierz język: [pl] [en]

Witaj na oficjalnej stronie Klubu Sympatyków Transportu Miejskiego!

Klub Sympatyków Transportu Miejskiego powstał jako niezależna inicjatywa osób związanych ze środowiskiem wrocławskich miłośników komunikacji, a także innych osób żywo zainteresowanych tematyką transportu publicznego. Głównymi celami, jakie sobie wyznaczyliśmy, jest pozyskiwanie i zachowywanie jako zabytków wycofywanych pojazdów komunikacji publicznej, zbieranie eksponatów oraz innych pamiątek związanych z transportem zbiorowym, a także odkrywanie jego historii wraz z dokumentowaniem bieżących wydarzeń.

Wrocławskie Linie Turystyczne

W 2022 roku uruchamiamy dwie linie Wrocławskich Linii Turystycznych. Tramwajowa oznaczona symbolem T będzie kursować na trasie Opera – Czasoprzestrzeń poprzez ZOO, Park Szczytnicki czy Plac Bema. Autobusowa "A" będzie kursować z Opery do Centrum Historii Zajezdnia i do Hydropolis. Wrocławskie Linie Turystyczne kursują 29 maja 2022 roku do 26 czerwca 2022 roku w niedzielę, zaś od 2 lipca 2022 roku do 4 września 2022 roku w niedzielę i święta. Zapraszamy na pokład naszych tramwajów i autobusów! W pojazdach linii A i T obowiązuje taryfa miejska (bilet jednorazowy na Wrocławskie Linie Turystyczne można także kupić u konduktora).

Więcej informacji tutaj!

Aktualności

  • Wystawa zabytkowego taboru

    28 maja 2022

    W sobotę 28 maja 2022 r. w godz. 11:00-13:30 zapraszamy na pokaz zabytkowych tramwajów i autobusów, które w najbliższym sezonie letnim będą obsługiwały Wrocławskie Linie Turystyczne. Pojazdy należące do naszego stowarzyszenia, a także Towarzystwa Miłośników Wrocławia, Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego we Wrocławiu i Centrum Historii Zajezdnia, będą wystawione przed halami Zajezdni Popowice. Najstarszy pochodzi z 1901 r., zaś najmłodszy z połowy lat 90. XX w.
    czytaj więcej
    Dodano: 25 maja 2022

  • Kultowym potrójniakiem po Wrocławiu

    28 maja 2022

    Zapraszamy na przejazd kultowym POTRÓJNIAKIEM, czyli składem trzech wagonów Konstal 105Na. Odbędzie się 28 maja w godz. 09:30 – 12:30. Początek i zakończenie na zajezdni Popowice. Przejazd odbędzie się trasami i ulicami, którymi niegdyś kursowały stopiątki w potrójnej trakcji – do pętli Księże Małe, Biskupin i Leśnica.
    czytaj więcej
    Dodano: 25 kwietnia 2022

  • Zbieramy na remont naszego Ikarusa!

    26 czerwca 2022

    Trzydzieści trzy lata Ikarusów na naszych drogach to trwały element historii Wrocławia. Posiadając ostatniego Ikarusa jeżdżącego po stolicy Dolnego Śląska, chcemy go wyremontować i sprawić, by można byłoby go znów zobaczyć na ulicach.
    czytaj więcej
    Dodano: 7 grudnia 2016

Nasze działania

  • Wizyta w Libercu

    3 kwietnia 2022

    W weekend 2-3 kwietnia 2022 r. reprezentacja Klubu Sympatyków Transportu Miejskiego wizytowała Liberec i okolice w ramach rewizyty w Boveraclubie, którego członków gościliśmy w 2019 r. Celem spotkania była wymiana doświadczeń i zacieśnianie więzi pomiędzy stowarzyszeniami opiekującymi się zabytkami techniki w regionie. Na rewizytę z powodu problemów związanych z pandemią przyszło nam czekać aż 3 lata. Do Liberca udaliśmy się naszym Jelczem 080, który pokonał trasę w 4,5 godziny. Sobota była dniem tramwajowym - po wizycie w Muzeum Techniki w Libercu zwiedzaliśmy zajezdnię tramwajową, a następnie mieliśmy okazję przejechać się dwoma tramwajami z kolekcji Boveraclubu: wąskotorowym tramwajem "Bovera" o numerze 78 z 1929 r. i normalnotorowym wozem T2R #17 z 1961 r. Z kolei w niedzielę podróżowaliśmy Jelczem 041, dojeżdżając m.in. do Jablonca nad Nisou. Pomimo przemieszczania się autobusem, dzień też posiadał motywy tramwajowe, ponieważ dotarliśmy do kilku pozostałości dawnej sieci tramwajowej w Jabloncu (m.in. dawna zajezdnia tramwaju towarowego, relikty i pomniki w miejscach dawnych tras). W spotkaniu uczestniczyła też grupa sympatyków z Straßenbahnmuseum Chemnitz, był to więc niezwykły, trójstronny zjazd. Wracając do Wrocławia, zajechaliśmy do kilku widokowych miejsc na Pogórzu Izerskim, a także do Świebodzic i Świdnicy.

    Wizyta w Libercu 1Wizyta w Libercu 2Wizyta w Libercu 3Wizyta w Libercu 4Wizyta w Libercu 5Wizyta w Libercu 6Wizyta w Libercu 7Wizyta w Libercu 8Wizyta w Libercu 9Wizyta w Libercu 10Wizyta w Libercu 11Wizyta w Libercu 12Wizyta w Libercu 13Wizyta w Libercu 14Wizyta w Libercu 15Wizyta w Libercu 16Wizyta w Libercu 17Wizyta w Libercu 18Wizyta w Libercu 19Wizyta w Libercu 20Wizyta w Libercu 21Wizyta w Libercu 22Wizyta w Libercu 23Wizyta w Libercu 24Wizyta w Libercu 25Wizyta w Libercu 26Wizyta w Libercu 27Wizyta w Libercu 28Wizyta w Libercu 29Wizyta w Libercu 30Wizyta w Libercu 31Wizyta w Libercu 32Wizyta w Libercu 33Wizyta w Libercu 34Wizyta w Libercu 35Wizyta w Libercu 36
    Wizyta w Libercu
  • Postępy przy Ikarusie 280.70E

    15 lutego 2022

    Prace przy Ikarusie 280.70E #5320 w ostatnim czasie nabrały tempa. Ostatecznie zakończył się remont kratownicy autobusu wraz z położeniem nowego oblachowania i lakierowaniem zgodnie z oryginalnym wzorem. Prace zajęły znacznie dłużej niż się spodziewaliśmy, ponieważ korozja konstrukcji okazała się bardzo zawansowana. W praktyce, by zapewnić odpowiednią trwałość i bezpieczeństwo, prawie wszystkie elementy konstrukcyjne poniżej linii okien musiały zostać wymienione. Przy okazji wymieniono na nowe także niektóre podzespoły, jak również podłogę z wykładziną. Po przeglądzie podwozia i uruchomieniu elektryki pojazd może poruszać się o własnych siłach. Po dłuższym pobycie w Bralinie, gdzie przebiegał remont nadwozia, autobus bez problemów dotarł do Wrocławia, gdzie czekają nas jeszcze dalsze prace przy elektryce i wyposażenie wnętrza. Remont pojazdu jest realizowany bez dotacji, w całości ze środków Klubu oraz darowizn i wpłat sponsorów. W Bralinie prace wykonywali wspólnie tamtejsi pracownicy i nasi członkowie. Ostatni etap będzie realizowany już w pełni siłami osób zaangażowanych w działalność KSTM. Prezentujemy zdjęcia Ikarusa po jego powrocie do Wrocławia.

    Postępy przy Ikarusie 280.70E 1Postępy przy Ikarusie 280.70E 2Postępy przy Ikarusie 280.70E 3Postępy przy Ikarusie 280.70E 4Postępy przy Ikarusie 280.70E 5Postępy przy Ikarusie 280.70E 6Postępy przy Ikarusie 280.70E 7
    Postępy przy Ikarusie 280.70E
  • Odbiory prac przy wagonach Maximum, Konstal ND i opryskiwaczu

    28 grudnia 2021

    We wtorek 28 grudnia 2021 roku miały miejsce odbiory prac konserwatorskich przy trzech zabytkowych pojazdach: unikatowym tramwaju Maximum z 1901 roku, tramwaju-opryskiwaczu z 1927 roku i wagonie doczepnym Konstal ND z 1952 roku, jedynym tego typu zachowanym we Wrocławiu. W przypadku Maximuma była to finalizacja całego procesu odbudowy, który zaczął się w 2014 roku, zaś pod kierunkiem naszego stowarzyszenia przebiegał od 2018 roku (po przerwie w latach 2015-2017). Prace realizowane w bieżącym roku obejmowały lakierowanie poszycia wraz z wykonaniem ornamentów i oznaczeń, odtworzenie blaszanej falbany otaczającej dach świetlika, wykonanie otablicowania oraz szereg prac wykończeniowych. Wagon był pokazywany podczas kilku imprez jesienią tego roku, w tym w ramach Dni Otwartych Zajezdni Popowice, kiedy miała miejsce jego oficjalna premiera. Brakowało jednak mechanizmu obrotowego tablic czołowych - czekaliśmy na odlanie części, co udało się w grudniu, stąd ostateczny odbiór mógł nastąpić dopiero teraz. Z kolei w przypadku dwóch pozostałych wagonów prace objęły kompleksowy remont podwozi. Zostały one rozłożone na części pierwsze, wszystko zostało wyczyszczone (wyśrutowane - jeśli było to wskazane), pomalowane i złożone. W wagonie-opryskiwaczu wymieniono panewki, odlano dwie maźnice (bo zastane były wtórne, wykonane prowizorycznie z blachy). Silniki okazały się sprawne, choć wymagały przeglądu i konserwacji, zwłaszcza jeden, w którym przez jakiś czas musiała gromadzić się woda. W przypadku Konstala ND m.in. wymieniono łożyska i reprofilowano koła. Wszystkie prace zostały odebrane bez uwag przez przedstawiciela Biura Miejskiego Konserwatora Zabytków we Wrocławiu. Należy liczyć, że w przyszłym roku prace przy tramwaju-opryskiwaczu i doczepie ND będą kontynuowane, gdyż na remont czekają oba nadwozia.

    Odbiory prac przy wagonach Maximum, Konstal ND i opryskiwaczu 1Odbiory prac przy wagonach Maximum, Konstal ND i opryskiwaczu 2Odbiory prac przy wagonach Maximum, Konstal ND i opryskiwaczu 3Odbiory prac przy wagonach Maximum, Konstal ND i opryskiwaczu 4Odbiory prac przy wagonach Maximum, Konstal ND i opryskiwaczu 5Odbiory prac przy wagonach Maximum, Konstal ND i opryskiwaczu 6Odbiory prac przy wagonach Maximum, Konstal ND i opryskiwaczu 7Odbiory prac przy wagonach Maximum, Konstal ND i opryskiwaczu 8Odbiory prac przy wagonach Maximum, Konstal ND i opryskiwaczu 9Odbiory prac przy wagonach Maximum, Konstal ND i opryskiwaczu 10Odbiory prac przy wagonach Maximum, Konstal ND i opryskiwaczu 11Odbiory prac przy wagonach Maximum, Konstal ND i opryskiwaczu 12Odbiory prac przy wagonach Maximum, Konstal ND i opryskiwaczu 13Odbiory prac przy wagonach Maximum, Konstal ND i opryskiwaczu 14Odbiory prac przy wagonach Maximum, Konstal ND i opryskiwaczu 15Odbiory prac przy wagonach Maximum, Konstal ND i opryskiwaczu 16Odbiory prac przy wagonach Maximum, Konstal ND i opryskiwaczu 17Odbiory prac przy wagonach Maximum, Konstal ND i opryskiwaczu 18Odbiory prac przy wagonach Maximum, Konstal ND i opryskiwaczu 19Odbiory prac przy wagonach Maximum, Konstal ND i opryskiwaczu 20Odbiory prac przy wagonach Maximum, Konstal ND i opryskiwaczu 21Odbiory prac przy wagonach Maximum, Konstal ND i opryskiwaczu 22Odbiory prac przy wagonach Maximum, Konstal ND i opryskiwaczu 23Odbiory prac przy wagonach Maximum, Konstal ND i opryskiwaczu 24Odbiory prac przy wagonach Maximum, Konstal ND i opryskiwaczu 25
    Odbiory prac przy wagonach Maximum, Konstal ND i opryskiwaczu
  • Archiwum naszej działalności

Zdjęcia