Wybierz język: [pl] [en]

Witaj na oficjalnej stronie Klubu Sympatyków Transportu Miejskiego!

Klub Sympatyków Transportu Miejskiego powstał jako niezależna inicjatywa osób związanych ze środowiskiem wrocławskich miłośników komunikacji, a także innych osób żywo zainteresowanych tematyką transportu publicznego. Głównymi celami, jakie sobie wyznaczyliśmy, jest pozyskiwanie i zachowywanie jako zabytków wycofywanych pojazdów komunikacji publicznej, zbieranie eksponatów oraz innych pamiątek związanych z transportem zbiorowym, a także odkrywanie jego historii wraz z dokumentowaniem bieżących wydarzeń.

Aktualności

  • Jazz Tramwaj w sezonie letnim 2019

    15 czerwca 2019

    Podobnie jak w ubiegłym roku także w sezonie letnim 2019 zapraszamy na kursy Jazz Tramwaju. Wrocławianie znów mieli okazję przejechania się zabytkowym tramwajem (wagon Konstal N z około 1949 r., wagon Konstal 4N1 z 1960 r. lub wagon przegubowy Konstal 102Na z 1972 r.) w towarzystwie muzyków grających na żywo zarówno standardy jazzowe (i swingowe), jak i własne kompozycje. W ten sposób muzyka w dosłownym znaczeniu tego słowa zagości na ulicach Wrocławia. Każdy będzie mógł wsiąść do tramwaju i odbyć niezapomnianą podróż zabytkowym pojazdem w unikalnej atmosferze muzyki na żywo. Zapraszamy w soboty 15.06.2019, 29.06.2019, 3.08.2019, 17.08.2019, 31.08.2019, a także we wtorki 2.07.2019 i 30.07.2019, kiedy tramwaje wyruszą na trasę w ramach Vertigo Summer Jazz Festival.
    czytaj więcej
    Dodano: 13 maja 2019

  • Zbieramy na remont naszego Ikarusa!

    31 grudnia 2019

    Trzydzieści trzy lata Ikarusów na naszych drogach to trwały element historii Wrocławia. Posiadając ostatniego Ikarusa jeżdżącego po stolicy Dolnego Ślaska, chcemy go wyremontować i sprawić, by można byłoby go od czasu do czasu zobaczyć na ulicach.
    czytaj więcej
    Dodano: 7 grudnia 2016

Nasze działania

  • Postępy prac przy wagonie Maximum

    24 maja 2019

    Klub Sympatyków Transportu Miejskiego realizuje kolejny etap odbudowy wagonu typu Maximum z 1901 r. Prace skupiają się na odtworzeniu instalacji elektrycznej, która - z powodu niezachowania oryginalnej dokumentacji elektrycznej - będzie bazować na wagonie typu N. Używane przez nas podzespoły pochodzą bądź ze zbiorów naszego stowarzyszenia lub wykonawcy, firmy Polmat, bądź są pozyskiwane z innych miast, a część elementów jest dorabiana na wzór części wypożyczonych z Woltersdorfu pod Berlinem, gdzie tramwaj dokładnie tego typu jest użytkowany. Jak dotąd przeprowadzono remont generalny ram oporowych, pokryto dach finalną warstwą farby elektroizolacyjnej, na dachu wykonano stelaż na ramy oporowe i odbierak prądu. Obecnie regenerowane są nastawniki (poszukujemy m.in. właściwego wałka nawrotnika) i odlewane są części podstawy odbieraka prądu, który przyjmie postać liry. Udało się skompletować też inne elementy, m.in. izolatory, wkładka grafitowa odbieraka prądu, przełączniki, obudowy bezpieczników. Odbyło się też szereg spotkań, na których ustalaliśmy sposób poprowadzenia kabli w wagonie, co z racji braku dokumentacji nie zawsze jest tak oczywiste.

    Postępy prac przy wagonie Maximum
  • Fotodzień na Zajezdni Popowice

    27 kwietnia 2019

    Dnia 27 kwietnia 2019 roku odbył się na Fotodzień na Zajezdni Popowice. Udostępniliśmy wszelkie możliwe pomieszczenia - hale postojowe, kuźnię i łaźnię. Zaprezentowaliśmy nasze zabytkowe tramwaje i autobusy oraz ich miejsce postojowe. Dziękujemy za uczestnictwo i do zobaczenia na Nocy Muzeów.

    Fotodzień na Zajezdni Popowice
  • Wizyta w Woltersdorfie

    18 kwietnia 2019

    Trwają prace przy kolejnym (trzecim) etapie restauracji tramwaju Maximum. Obecnie przygotowujemy dla niego osprzęt elektryczny, m.in. nastawniki i ramy oporowe. Ponieważ nie zachowała się dokumentacja dotycząca pierwotnej instalacji elektrycznej, musimy się wzorować na innych tramwajach. W tym celu 18 kwietnia 2019 r. udaliśmy się do Wolterdorfu pod Berlinem, gdzie eksploatowany jest tramwaj tego samego typu, reprezentujący jednak stan z dwudziestolecia międzywojennego (po modernizacjach). W szczególności byliśmy zainteresowani rozwiązaniem odbieraka prądu (liry), gdyż podobne urządzenie znajdzie się także na dachu wrocławskiego Maximuma. Była to też okazja, by przedyskutować takie sprawy jak piasecznice, latarnie na dachu czy sposób prowadzenia kabli.

    Wizyta w Woltersdorfie
  • Archiwum naszej działalności

Zdjęcia