- 3 kwietnia 2022
W weekend 2-3 kwietnia 2022 r. reprezentacja Klubu Sympatyków Transportu Miejskiego wizytowała Liberec i okolice w ramach rewizyty w Boveraclubie, którego członków gościliśmy w 2019 r. Celem spotkania była wymiana doświadczeń i zacieśnianie więzi pomiędzy stowarzyszeniami opiekującymi się zabytkami techniki w regionie. Na rewizytę z powodu problemów związanych z pandemią przyszło nam czekać aż 3 lata. Do Liberca udaliśmy się naszym Jelczem 080, który pokonał trasę w 4,5 godziny. Sobota była dniem tramwajowym - po wizycie w Muzeum Techniki w Libercu zwiedzaliśmy zajezdnię tramwajową, a następnie mieliśmy okazję przejechać się dwoma tramwajami z kolekcji Boveraclubu: wąskotorowym tramwajem "Bovera" o numerze 78 z 1929 r. i normalnotorowym wozem T2R #17 z 1961 r. Z kolei w niedzielę podróżowaliśmy Jelczem 041, dojeżdżając m.in. do Jablonca nad Nisou. Pomimo przemieszczania się autobusem, dzień też posiadał motywy tramwajowe, ponieważ dotarliśmy do kilku pozostałości dawnej sieci tramwajowej w Jabloncu (m.in. dawna zajezdnia tramwaju towarowego, relikty i pomniki w miejscach dawnych tras). W spotkaniu uczestniczyła też grupa sympatyków z Straßenbahnmuseum Chemnitz, był to więc niezwykły, trójstronny zjazd. Wracając do Wrocławia, zajechaliśmy do kilku widokowych miejsc na Pogórzu Izerskim, a także do Świebodzic i Świdnicy.
Wizyta w Libercu - 15 lutego 2022
Prace przy Ikarusie 280.70E #5320 w ostatnim czasie nabrały tempa. Ostatecznie zakończył się remont kratownicy autobusu wraz z położeniem nowego oblachowania i lakierowaniem zgodnie z oryginalnym wzorem. Prace zajęły znacznie dłużej niż się spodziewaliśmy, ponieważ korozja konstrukcji okazała się bardzo zawansowana. W praktyce, by zapewnić odpowiednią trwałość i bezpieczeństwo, prawie wszystkie elementy konstrukcyjne poniżej linii okien musiały zostać wymienione. Przy okazji wymieniono na nowe także niektóre podzespoły, jak również podłogę z wykładziną. Po przeglądzie podwozia i uruchomieniu elektryki pojazd może poruszać się o własnych siłach. Po dłuższym pobycie w Bralinie, gdzie przebiegał remont nadwozia, autobus bez problemów dotarł do Wrocławia, gdzie czekają nas jeszcze dalsze prace przy elektryce i wyposażenie wnętrza. Remont pojazdu jest realizowany bez dotacji, w całości ze środków Klubu oraz darowizn i wpłat sponsorów. W Bralinie prace wykonywali wspólnie tamtejsi pracownicy i nasi członkowie. Ostatni etap będzie realizowany już w pełni siłami osób zaangażowanych w działalność KSTM.
Prezentujemy zdjęcia Ikarusa po jego powrocie do Wrocławia.
Postępy przy Ikarusie 280.70E - 28 grudnia 2021
We wtorek 28 grudnia 2021 roku miały miejsce odbiory prac konserwatorskich przy trzech zabytkowych pojazdach: unikatowym tramwaju Maximum z 1901 roku, tramwaju-opryskiwaczu z 1927 roku i wagonie doczepnym Konstal ND z 1952 roku, jedynym tego typu zachowanym we Wrocławiu. W przypadku Maximuma była to finalizacja całego procesu odbudowy, który zaczął się w 2014 roku, zaś pod kierunkiem naszego stowarzyszenia przebiegał od 2018 roku (po przerwie w latach 2015-2017). Prace realizowane w bieżącym roku obejmowały lakierowanie poszycia wraz z wykonaniem ornamentów i oznaczeń, odtworzenie blaszanej falbany otaczającej dach świetlika, wykonanie otablicowania oraz szereg prac wykończeniowych. Wagon był pokazywany podczas kilku imprez jesienią tego roku, w tym w ramach Dni Otwartych Zajezdni Popowice, kiedy miała miejsce jego oficjalna premiera. Brakowało jednak mechanizmu obrotowego tablic czołowych - czekaliśmy na odlanie części, co udało się w grudniu, stąd ostateczny odbiór mógł nastąpić dopiero teraz. Z kolei w przypadku dwóch pozostałych wagonów prace objęły kompleksowy remont podwozi. Zostały one rozłożone na części pierwsze, wszystko zostało wyczyszczone (wyśrutowane - jeśli było to wskazane), pomalowane i złożone. W wagonie-opryskiwaczu wymieniono panewki, odlano dwie maźnice (bo zastane były wtórne, wykonane prowizorycznie z blachy). Silniki okazały się sprawne, choć wymagały przeglądu i konserwacji, zwłaszcza jeden, w którym przez jakiś czas musiała gromadzić się woda. W przypadku Konstala ND m.in. wymieniono łożyska i reprofilowano koła. Wszystkie prace zostały odebrane bez uwag przez przedstawiciela Biura Miejskiego Konserwatora Zabytków we Wrocławiu. Należy liczyć, że w przyszłym roku prace przy tramwaju-opryskiwaczu i doczepie ND będą kontynuowane, gdyż na remont czekają oba nadwozia.
Odbiory prac przy wagonach Maximum, Konstal ND i opryskiwaczu Archiwum naszej działalności