Wybierz język: [pl] [en]

Witaj na oficjalnej stronie Klubu Sympatyków Transportu Miejskiego!

Klub Sympatyków Transportu Miejskiego powstał jako niezależna inicjatywa osób związanych ze środowiskiem wrocławskich miłośników komunikacji, a także innych osób żywo zainteresowanych tematyką transportu publicznego. Głównymi celami, jakie sobie wyznaczyliśmy, jest pozyskiwanie i zachowywanie jako zabytków wycofywanych pojazdów komunikacji publicznej, zbieranie eksponatów oraz innych pamiątek związanych z transportem zbiorowym, a także odkrywanie jego historii wraz z dokumentowaniem bieżących wydarzeń.

Aktualności

  • Mikołajki na Zajezdni Popowice

    4 grudnia 2021

    Jako mikołajkowy prezent dla najmłodszych i tych nieco starszych szykujemy skromne wydarzenie w pierwszą sobotę grudnia (4.12.2021 r.). Będzie okazja, by zobaczyć zabytkowe tramwaje i autobusy nasze i Gminy Wrocław, podpatrzeć postępy w remontach tramwaju-opryskiwacza i doczepy Konstal ND, posłuchać o wrocławskich tramwajach gospodarczych oraz przejechać się zabytkowym autobusem. Wszystkie wydarzenia będą miały miejsce w godzinach 12-16.
    czytaj więcej
    Dodano: 5 listopada 2021

  • Zbieramy na remont naszego Ikarusa!

    1 stycznia 2022

    Trzydzieści trzy lata Ikarusów na naszych drogach to trwały element historii Wrocławia. Posiadając ostatniego Ikarusa jeżdżącego po stolicy Dolnego Śląska, chcemy go wyremontować i sprawić, by można byłoby go znów zobaczyć na ulicach.
    czytaj więcej
    Dodano: 7 grudnia 2016

Nasze działania

  • Jeździliśmy w Dniu Niepodległości

    11 listopada 2021

    W dniu 11 listopada 2021 obsługiwaliśmy linię specjalną M11 o relacji Centrum Historii Zajezdnia – Opera. Do obsługi zadysponowaliśmy Jelcza M121MB i Jelcza M11 jako najbardziej kolorystycznie odpowiadające fladze Polski. Oprócz tego na rezerwie stał Ikarus 260.32 a Fredruś wzbudzał zainteresowanie zlotowiczów znajdujących się na terenie dawnej Zajezdni VII "Grabiszyńska". Fotografie wykonała Izabela Jankowska.

    Jeździliśmy w Dniu Niepodległości
  • KSTM wykonawcą remontu tramwaju-opryskiwacza i doczepy ND

    29 października 2021

    29 października 2021 r. rozstrzygnięto konkurs na wykonawcę pierwszego etapu remontu tramwaju-opryskiwacza G-061 i wagonu doczepnego Konstal ND #3560. Miło nam poinformować, że to właśnie Klub Sympatyków Transportu Miejskiego będzie prowadził te prace. W obu przypadkach pierwszy etap remontu obejmie podwozia, które już do końca tego roku mają być w pełni sprawne.

    Wagon-opryskiwacz G-061, pierwotnie wagon-szlifierka torowa (podwozie: Schleifwagen nr 1, numer LV), to najstarszy z serii trzech zachowanych do dziś wrocławskich wagonów-szlifierek. Pojazd powstał w 1927 r. na bazie specjalistycznego podwozia wyprodukowanego przez hanowerską firmę Schörling w warsztatach głównych (Hauptwerkstätten) przedsiębiorstwa Städtische Straßenbahn Breslau (SSB), zlokalizowanych przy dawnej Frankfurterstraße (zajezdnia nr V „Popowice” przy dzisiejszej ul. Legnickiej 65). Najprawdopodobniej w 1975 r. omawiany wagon-szlifierka został przebudowany na wagon-opryskiwacz, wykorzystywany do zwalczania roślinności rosnącej na międzytorzu. Odtąd służył do spryskiwania torowisk płynnym środkiem do usuwania chwastów w celu należytego utrzymania nawierzchni torowej (użytkowany był przez Wydział Drogowy MPK Wrocław). W związku ze zmianą funkcji zdemontowana została aparatura szlifierska wraz z instalacjami pneumatycznymi. Pojawiły się za to nowe elementy, takie jak zbiornik na środek chwastobójczy wraz z pompą oraz systemem rur i dysz zainstalowany na tylnym pomoście. Cysterna służyła nadal do transportu wody, z tym zastrzeżeniem, że teraz w celu rozcieńczenia środka chemicznego. Po przebudowie w połowie lat 70. wagon-opryskiwacz posiadał malaturę dwubarwną – górna część była kremowa, dolna zielona. Naroża pomostów podkreślone zostały malowaniem ostrzegawczym – naprzemiennymi ukośnymi pasami białymi i czerwonymi. W takiej postaci zapewne zobaczymy też ten wagon po zakończeniu restauracji.

    Z kolei wagon doczepny typu ND o numerze 3560 należy do serii warszawskich tramwajów dostarczonych do Wrocławia w latach 60. Wyprodukowany został w 1952 r. i posiadał fabryczne oznaczenie ND. W Warszawie nosił numer 1647. Był to wagon dwustronny i dwukierunkowy i w takiej wersji przybył do Wrocławia w 1968 r., gdzie do ruchu skierowany został w dniu 25 kwietnia pod numerem taborowym 3560. Stacjonował w zajezdni nr I „Gaj” przy ul. Ślężnej. Opisywana doczepa należała do grupy wagonów, które przechodziły remont generalny od 1973 r. Modernizacja objęła kompletną przebudowę na pojazd jednostronny i jednokierunkowy, w związku z czym likwidacji uległy drzwi w lewej – od tej pory – burcie. Zmodyfikowano także drzwi w prawej burcie, montując dwudzielne, rozsuwane za pomocą mechanizmu składającego się z łańcuchów rowerowych oraz silników od wiertarek, uruchamianych elektrycznie z pulpitu motorniczego. Przedział pasażerski wyposażono w trzy pary pojedynczych dwustronnych ławek (łącznie 12 miejsc siedzących). Co ciekawe, oblachowanie wagonu zostało przedłużone w dół (a zatem wygląd upodobniono do wersji 4ND, chociaż z czasem dla ułatwienia konserwacji podwozia część środkowa fartucha została wycięta). Po remoncie wagon pomalowany był już na kolor kremowo-niebieski. Wóz #3560 w służbie liniowej pozostał aż do 25 września 1991 r., a zatem należał do ostatnich wagonów tego typu kursujących regularnie po Wrocławiu. Po wycofaniu z eksploatacji został przeznaczony do zachowania jako wagon muzealny. Aż do teraz czekał na remont.

    By podkreślić znaczenie remontu obu wagonów tramwajowych, zaplanowano organizację wydarzeń o charakterze edukacyjnym, których motywem przewodnim będzie historia i ratowanie historycznych pojazdów wrocławskiej komunikacji zbiorowej, ze szczególnym uwzględnieniem wozów gospodarczych, na co jak dotąd nie zwracano aż takiej uwagi. Pierwszy z zaplanowanych eventów już 7 listopada, kiedy główną gwiazdą będzie tramwaj Maximum (szczegóły tu: https://kstm.pl/pl/aktualnosci.html?k=119). Drugie wydarzenie 4 grudnia, gdy zaprosimy na Mikołajki na Zajezdni Popowice.

    KSTM wykonawcą remontu tramwaju-opryskiwacza i doczepy ND
  • KSTM na Dniu Otwartym MPK Wrocław

    2 października 2021

    W tym roku Dzień Otwarty MPK Wrocław odbywał się na zajezdni nr I "Gaj" przy ul. Kamiennej. Obecne były tam także tramwaje Klubu Sympatyków Transportu Miejskiego oraz pojazdy przez nas właśnie remontowane. Na zajezdni można więc było zobaczyć tramwaje Konstal 4N1 z 1960 r. i Konstal 102Na z 1972 r. Główną gwiazdą stał się wagon Maximum z 1901 r., którego premiera po remoncie miała miejsce zaledwie dwa tygodnie wcześniej. Tramwaj ten uczestniczył w otwarciu wydarzenia, a później witał wszystkich zainteresowanych, stojąc przed halami postojowymi. W środku można było z kolei zobaczyć "Fredrusia", także już sprawnego i wyremontowanego. Nasi członkowie byli obecni przy pojazdach, odpowiadając na pytania zwiedzających. Dla najmłodszych największą atrakcją była możliwość znalezienia się na fotelu motorniczego i przełączanie różnych przycisków. Z okazji Dnia Otwartego uruchomiono także linię dowozową Z1 w relacji Park Południowy - Hala Stulecia/ZOO, na której kursował m.in. tramwaj Konstal 105Na z 1985 r., czyli jedna z "Kultowych stopiątek". Zdjęcia: Izabela Jankowska i Elwira Szarek-Kołodziejczyk

    KSTM na Dniu Otwartym MPK Wrocław
  • Archiwum naszej działalności

Zdjęcia