Aktualności - Śladami linii 125
Śladami linii 125
5 lipca 2025
Po przejazdach po historycznych trasach linii 103 i 113 w pierwszą sobotę lipca wyruszymy śladami linii, która została uruchomiona w 1970 r., czyli linii 125. Kurs odbędzie się po regularnym kursowaniu linii B w ramach Wrocławskich Linii Turystycznych, a w podróż zabierze nas Jelcz M11.
Ruszymy spod Opery o 17:30, po tym, jak autobus zakończy ostatni kurs linii B.
Linia ta powstała 55 lat temu (dokładnie 16 marca 1970 r.). Od samego początku sto dwudziestka piątka była związana z Brochowem, zaś zmianie ulegał drugi koniec relacji. W pierwszych latach istnienia linia jeździła z Brochowa do ul. Stalowej, dalej przedłużano ją kolejno do FAT-u, Oporowa, nawet do Krzyków, Poczty Polskiej przy ul. Awicenny, aż wreszcie dotarła do ul. Tynieckiej, gdzie kursuje obecnie. Warto wspomnieć, że linia ta przez pewien czas kursowała jednostronnie przez ul. Żelazną, po której to obecnie nie kursują żadne pojazdy komunikacji miejskiej. Przy okazji historii linii 125 warto wspomnieć o jej swoistym bisie w postaci szczytowej linii 325. Istniała ona najpierw w latach 1992–1994, kiedy łączyła początkowo Brochów z zakładami Elwro, zaś potem Brochów z Dworcem Głównym. Linię tę reaktywowano w latach 2007–2021 i połączyła ona Brochów z Pocztą Polską, lecz reorganizacja sieci autobusowej spowodowała jej ponowną likwidację na rzecz wariantowych kursów linii 125 do sortowni przy ul. Awicenny. Jeśli chodzi o tabor kursujący w tej relacji, to początkowo linię 125 obsługiwały Jelcze 272MEX, czyli słynne ogórki, zaś w kolejnych latach były to m.in. Jelcze M11.
Autobus tego ostatniego typu, pochodzący z kolekcji Klubu Sympatyków Transportu Miejskiego, będzie można spotkać w najbliższą sobotę (05.07.2025), kiedy to pojedzie właśnie śladami linii 125. Jelcz M11 jest efektem kooperacji zakładów Jelcza z węgierskim Ikarusem. Ponieważ w Jelczu nie udało się osiągnąć zakładanego poziomu produkcji autobusów typu PR110M, a po ulicach jeździło już trochę Ikarusów, to postanowiono rozpocząć kooperację z węgierskim producentem. W myśl umowy zawartej w 1983 roku Ikarus miał dostarczać podwozia razem z silnikiem, skrzynią biegów i osiami, a Jelczańskie Zakłady Samochodowe dokonywały zabudowy na takim podwoziu specjalnie zmodyfikowanego nadwozia Jelcza PR110M. Nasz egzemplarz został zakupiony z komunikacji miejskiej w Głogowie i jest z roku 1990.
Autobus pojedzie następującą trasą:
OPERA (17.30) – Świdnicka – Swobodna – Komandorska – Wielka – Krucza – Aleja Pracy – FAT (17.53) – OPORÓW (17.57) – Aleja Piastów – RACŁAWICKA (18.03) – Gajowicka – Krucza – Wielka – Komandorska – Drukarska – Kamienna – Borowska – DWORZEC AUTOBUSOWY (Sucha) (18.24) – Hubska – Bardzka – Armii Krajowej – Tarnogajska – TARNOGAJ (18.38) – Gazowa – Mościckiego – Semaforowa – Centralna – Chińska – BROCHÓW (18.46)
Powrót z Brochowa po trasie linii 125 do Suchej, następnie przez ul. Świdnicką autobus pojedzie do Opery, gdzie zakończy kurs około godz. 19.15. Opłata w ramach biletów jednorazowych Wrocławskich Linii Turystycznych (taryfa miejska). Bilety będzie można nabyć jak zawsze w pojeździe u konduktora. Ważne – wszystkie przystanki na trasie przejazdu są NA ŻYCZENIE.
Serdecznie zapraszamy!
Dodano: 10 czerwca 2025