Aktualności - Śladami linii 107
Śladami linii 107
2 sierpnia 2025
Kontynuując dotychczasowe przejazdy śladami różnych linii autobusowych, na początku sierpnia udamy się trasą linii 107, docierając oczywiście na Klecinę i do tamtejszej stacji kolejowej. W podróż zabierze nas Jelcz M121MB, a ruszymy o 17:30 spod Opery, po zakończeniu ostatniego kursu linii B w ramach Wrocławskich Linii Turystycznych.
Autobus pojedzie następującą trasą: Opera (17.30) – Podwale – pl. Orląt Lwowskich (17.34) – Robotnicza – Wrocławski Park Przemysłowy (17.40) – Fabryczna – Wagonowa – Robotnicza – Strzegomska – Mińska (Rondo Rotm. Pileckiego) (17.49) – Muchobór Wielki (17.52) – Stanisławowska – Krzemieniecka – Ostrowskiego – FAT (18.01) – Grabiszyńska – Oporów (18.04) – Solskiego – Karmelkowa – Giełdowa (Centrum Hurtu) (18.11) – Wałbrzyska – Kobierzycka – Klecina (stacja kolejowa) (18.18) – Kobierzycka – Wałbrzyska – Krzycka – Krzyki (18.28)
Następnie z pętli Krzyki autobus wróci do Opery przez ul. Powstańców Śląskich. Wszystkie przystanki na powyższej trasie są na życzenie. Z uwagi na trasę oraz możliwe fotostopy (decyzję podejmuje kierowca), odchylenie względem podanego czasu może wynieść +/- 10 minut. Przejazd odbywa się w ramach biletów Wrocławskich Linii Turystycznych, które są do nabycia w pojeździe u konduktora. Obowiązuje taryfa miejska, a więc bilet normalny kosztuje 4,60 zł, ulgowy 2,30 zł. Można płacić zarówno gotówką, jak i kartą.
Jak zawsze przy okazji takiego przejazdu przytaczamy również kilka faktów z historii danej linii we wrocławskiej sieci. Tym razem przedstawimy nieco szerszy kontekst, związany z ogólną historią autobusów miejskich we Wrocławiu.
Jeszcze przed II wojną światową autobusy były wykorzystywane do łączenia dzielnic i miejscowości najbardziej oddalonych od centrum miasta. Pętle autobusowe znajdowały się więc przy krańcówkach tramwajowych, zlokalizowanych na obrzeżach miasta. Pasażerowie po opuszczeniu tramwaju wsiadali do autobusu, który był oznaczony literą, odpowiadającą pierwszej literze nazwy miejscowości, do której autobus zmierzał z krańcówki tramwajowej. W ten sposób np. linia B kursowała do Brockau (Brochowa), linia K do Klettendorf (Kleciny), D do miejscowości Deutsch Lissa (Leśnicy), linia H do Hundsfeld (Psiego Pola) czy linia N do Neu Kirch (Nowego Dworu). Warto wspomnieć, że wyjątkiem były miejskie okólne linie autobusowe nr 19 i 20, które były włączone w numerację i system tramwajowy. Po wojnie Polacy kontynuowali tworzenie linii autobusowych oznaczonych literami, jednak same oznaczenia przeorganizowano na rzecz porządku alfabetycznego. W ten sposób do Leśnicy zaczęła jeździć linia A, linia C do Siechnic czy linia D do Psiego Pola. Z czasem powrócono jednak do pomysłu oznaczania linii autobusowych od pierwszych liter miejsc czy obiektów, do których jeździły, np. linia L kursująca na lotnisko, linia Ż kursująca do Żernik, czy nawet linia O – kursująca aż do Oławy! Powstała też linia M jeżdżąca od pl. Strzegomskiego do Muchoboru Wielkiego. Prędko jednak przedłużono ją do ówczesnego pl. 1 Maja (dzisiejszy pl. Jana Pawła II). Dokładnie 1 sierpnia 1955 r., czyli prawie równo 70 lat temu, oznaczenia literowe ostatecznie przemianowano na liczbowe od 100 wzwyż. W ten sposób linia M stała się linią nr 107. W 1956 r. sto siódemkę, razem z liniami 106 (dawną linią L kursującą na lotnisko) i 109, przeniesiono na Dworzec Świebodzki. W kolejnych latach linię 107 przedłużano z Muchoboru Wielkiego, by w 1972 r. dojeżdżała już na Klecinę. W tym więc kształcie (Dworzec Świebodzki – Klecina) linia utrzymała się do 2019 r., gdy przeniesiono ją na pl. Solidarności. Po wybudowaniu TAT na Nowy Dwór linia zaczęła jeździć po zupełnie nowej trasie: Krzyki – Pracze Odrzańskie.
W dniu przejazdu śladami sto siódemki linię obsłuży Jelcz M121MB, czyli jeden z pierwszych polskich autobusów o częściowo niskiej podłodze. Nasz klubowy egzemplarz powstał w 1996 r., jako 14. w tej serii. Jelcz ten przeznaczony został dla jednego ze szpitali na Pomorzu, przez co praktycznie nie był wykorzystywany liniowo, dlatego można w nim obejrzeć autentyczny wystrój z lat 90. ubiegłego stulecia.
Serdecznie zapraszamy.
Dodano: 6 lipca 2025