Wybierz język: [pl] [en]

Portret FSO 125p

FSO 125p #1128 - Opis

Komunikacja miejska to nie tylko autobusy i tramwaje, to także cała flota pojazdów wspomagających – pogotowia techniczne, radiowozy Centrali Ruchu, holowniki, Żurawie wypadkowe, auta dostawcze i osobowe. Nadzór Ruchu to organ przedsiębiorstwa komunikacyjnego (podlegający najczęściej pod Centralę Ruchu), który zajmuje się najczęściej kontrolą prawidłowego działania systemu komunikacji miejskiej w danym mieście – punktualność, prawidłowa informacja pasażerska, kontrola infrastruktury czy umundurowania kierujących . Samochody, którymi poruszają się kontrolerzy, wyposażone są często w sygnały uprzywilejowania. Pracownicy Nadzoru Ruchu posiadają odpowiednie uprawnienia do kierowania ruchem i jako przedstawiciele przewoźnika są uprawnieni do podejmowania decyzji bezpośrednio na miejscu zdarzenia.


Duży fiat w paradzie 11 listopada 2024 roku

Pod koniec lat 70’ we Wrocławskim MPK pojawiły się pierwsze Duże Fiaty, wraz z nimi pierwsze Polonezy, a nawet Fiaty 126p. Wypierały mocno zużyte i przestarzałe Warszawy i Wołgi. Były to auta koloru białego, kremowego i rzadziej niebieskiego z pomarańczowym pasem wzdłuż nadwozia, często wyposażone były w światła ostrzegawcze koloru pomarańczowego, lub, kiedy pojazd był uprzywilejowany - niebieskiego. Dodatkowo posiadały modulator zespolony z sygnałami dźwiękowymi Belma. Komunikaty głosowe można było wygłaszać przez megafony Tonsil GZT 24/5. Ostatnie FSO 1500 zakończyło służbę w MPK w pierwszej połowie lat 90’ wyparte przez Polonezy.

Pojazd w kolekcji Klubu to replika, odbudowana na podstawie archiwalnych zdjęć oraz ustnych przekazów byłych i obecnych pracowników Centrali Ruchu MPK Wrocław.


Zdjęcie oryginalnego FSO 125p o numerze inwentarzowym 1128

Polski Fiat 125p – samochód osobowy produkowany przez Fabrykę Samochodów Osobowych (FSO) w Warszawie od listopada 1967 do czerwca 1991 roku na podstawie licencji włoskiej firmy FIAT. Po wygaśnięciu licencji w 1983 roku zmieniono nazwę na FSO 125p. Inne oznaczenia – FSO 1300/1500, potocznie nazywany Dużym Fiatem. Powstał jako następca dla samochodu Warszawa 223. Łącznie powstało prawie 1,5 miliona egzemplarzy z czego ponad 1/3 trafiła na eksport

Wydarzenia, w których brał udział pojazd