Wybierz język: [pl] [en]

Prawa strona autobusu. Dobrze tu widać układ drzwi autobusu

Historia modelu Ikarus 260

Jak każda porządna firma autobusowa Ikarus oferował różne długości swoich autobusów i oprócz modelu przegubowego 280 przygotował krótsze autobusy oznaczone numerem 260. Seria była produkowana w wielu odmianach oznaczanych kombinacjami liczb i ewentualnie liter po kropce w ich nazwie. Od 1971 roku, gdy wyprodukowano pierwsze prototypy, aż do przełomu XX i XXI wieku stworzono tysiące autobusów tego modelu. Były one użytkowane głównie w krajach byłej Rady Wzajemnej Pomocy Gospodarczej. Do Polski pierwsze Ikarusy 260 trafiły już w 1974 roku do Katowic, Częstochowy i Bielska-Białej. Decyzję o masowym imporcie Ikarusów podjęto w latach osiemdziesiątych i wtedy węgierskie pojazdy zdominowały tabor przewozów pasażerskich w Polsce i tę dominację utrzymały praktycznie do pierwszej dekady XXI wieku, gdy zaczął się okres masowej modernizacji parku taborowego polskich przedsiębiorstw komunikacji miejskiej. We Wrocławiu Ikarusy 260 pojawiły się dość późno, bo dopiero w 1996 roku, gdy takimi autobusami, kupionymi z Bydgoszczy, firma DLA zaczęła obsługiwać linię 501. Nasza wersja Ikarusa różni się od tych autobusów, ponieważ posiada tylko dwie pary drzwi i zwiększoną liczbę siedzeń. Dlatego bardziej nadaje się na trasy podmiejskie niż jego miejskie odpowiedniki.

Historia Ikarusa 260 #3932

#3932 pod Tatrami

Nasz autobus został wyprodukowany w 1986 roku i trafił do węgierskiego PKSu w Gyorze, czyli Kisalföld Volán, gdzie pojeździł do 2003 roku, by trafić na odbudowę i do prywatnej firmy. Stamtąd został wykupiony w 2009 roku przez kolejną prywatną firmę, która znów go wyremontowała z zamiarem sprzedania do Rosji. Jednak z interesu nic nie wyszło i autobus trafił do firmy Kekes Bus, czyli podwykonawcy Matra Volan, a stamtąd do miejscowości Puspokladany, skąd został wykupiony w 2014 roku i trafił do Polski.

Parametry

Parametry
Wyprodukowany1986
Liczba miejsc ogółem75
Liczba miejsc siedzących40
Długość11000 mm
Wysokość3160 mm
Szerokość2550 mm
Masa własna9600 kg
Masa całkowita16000 kg
Moc silnikówRaba D10 180kW 10350cm
Skrzynia biegówCsepel ZF S6-90U
Wnętrze

Wydarzenia, w których brał udział pojazd

Dzień Otwarty Zajezdni Popowice

19 października 2024

Obsłużyliśmy Noc Muzeów we Wrocławiu w 2024 roku

18 maja 2024

Dzień Otwarty Zajezdni Popowice

9 września 2023

Obsłużyliśmy Noc Muzeów we Wrocławiu

20 maja 2023

Sesja zdjęciowa z zabytkowymi tramwajami i autobusami

12 marca 2023

Dzień Otwarty Zajezdni Popowice 2022

10 września 2022

Jeździliśmy w Dniu Niepodległości

11 listopada 2021

Dzień Otwarty Zajezdni Popowice 2020

5 września 2020

Dzień Otwarty Zajezdni Popowice 2019

7 września 2019

Obsłużyliśmy Noc Muzeów we Wrocławiu

18 maja 2019

Wycieczka na Wegry

13 kwietnia 2019

Wizyta miłośników komunikacji z Liberca

31 marca 2019

Powitanie wiosny naszymi autobusami

23 marca 2019

Dzień Otwarty Zajezdni Popowice

8 września 2018

Dzień Dziecka na Zajezdni Dąbie

2 czerwca 2018

Noc Muzeów 2018 we Wrocławiu

19 maja 2018

Uczestniczyliśmy w Autobusowym Dniu ROPID w Letnianach!

14 kwietnia 2018

140 lat na szynach - wystawa z okazji Dnia Otwartego MPK

16 września 2017

Dzień otwarty zajezdni Popowice

9 września 2017

Wakacje na Dabiu

8 lipca 2017

Dzień dziecka z Klubem Sympatyków Transportu Miejskiego

1 czerwca 2017

Noc Muzeów 2017

20 maja 2017

Wizyta w Budapeszcie

29 kwietnia 2017

Otwieramy bramy zajezdni Dąbie

22 kwietnia 2017

Spotkanie zabytkowym Ikarusem w Czechach

25 marca 2017

Istnieje możliwość wynajmu tego autobusu. Szczegóły w dziale wynajem Ikarusa 260.