
Historia modelu Ikarus 260
Jak każda porządna firma autobusowa Ikarus oferował różne długości swoich autobusów i oprócz modelu przegubowego 280 przygotował krótsze autobusy oznaczone numerem 260. Seria była produkowana w wielu odmianach oznaczanych kombinacjami liczb i ewentualnie liter po kropce w ich nazwie. Od 1971 roku, gdy wyprodukowano pierwsze prototypy, aż do przełomu XX i XXI wieku stworzono tysiące autobusów tego modelu. Były one użytkowane głównie w krajach byłej Rady Wzajemnej Pomocy Gospodarczej. Do Polski pierwsze Ikarusy 260 trafiły już w 1974 roku do Katowic, Częstochowy i Bielska-Białej. Decyzję o masowym imporcie Ikarusów podjęto w latach osiemdziesiątych i wtedy węgierskie pojazdy zdominowały tabor przewozów pasażerskich w Polsce i tę dominację utrzymały praktycznie do pierwszej dekady XXI wieku, gdy zaczął się okres masowej modernizacji parku taborowego polskich przedsiębiorstw komunikacji miejskiej. We Wrocławiu Ikarusy 260 pojawiły się dość późno, bo dopiero w 1996 roku, gdy takimi autobusami, kupionymi z Bydgoszczy, firma DLA zaczęła obsługiwać linię 501. Nasza wersja Ikarusa różni się od tych autobusów, ponieważ posiada tylko dwie pary drzwi i zwiększoną liczbę siedzeń. Dlatego bardziej nadaje się na trasy podmiejskie niż jego miejskie odpowiedniki.
Historia Ikarusa 260 #3932

Nasz autobus został wyprodukowany w 1986 roku i trafił do węgierskiego PKSu w Gyorze, czyli Kisalföld Volán, gdzie pojeździł do 2003 roku, by trafić na odbudowę i do prywatnej firmy. Stamtąd został wykupiony w 2009 roku przez kolejną prywatną firmę, która znów go wyremontowała z zamiarem sprzedania do Rosji. Jednak z interesu nic nie wyszło i autobus trafił do firmy Kekes Bus, czyli podwykonawcy Matra Volan, a stamtąd do miejscowości Puspokladany, skąd został wykupiony w 2014 roku i trafił do Polski.
Parametry
Parametry | |
---|---|
Wyprodukowany | 1986 |
Liczba miejsc ogółem | 75 |
Liczba miejsc siedzących | 40 |
Długość | 11000 mm |
Wysokość | 3160 mm |
Szerokość | 2550 mm |
Masa własna | 9600 kg |
Masa całkowita | 16000 kg |
Moc silników | Raba D10 180kW 10350cm |
Skrzynia biegów | Csepel ZF S6-90U |

Wydarzenia, w których brał udział pojazd
Dzień Otwarty Zajezdni Popowice
9 września 2023






















Obsłużyliśmy Noc Muzeów we Wrocławiu
20 maja 2023














Sesja zdjęciowa z zabytkowymi tramwajami i autobusami
12 marca 2023





Dzień Otwarty Zajezdni Popowice 2022
10 września 2022



































Jeździliśmy w Dniu Niepodległości
11 listopada 2021






Dzień Otwarty Zajezdni Popowice 2020
5 września 2020































































































Dzień Otwarty Zajezdni Popowice 2019
7 września 2019


































Obsłużyliśmy Noc Muzeów we Wrocławiu
18 maja 2019


Wycieczka na Wegry
13 kwietnia 2019


Wizyta miłośników komunikacji z Liberca
31 marca 2019









Powitanie wiosny naszymi autobusami
23 marca 2019














Dzień Otwarty Zajezdni Popowice
8 września 2018























































































































































Dzień Dziecka na Zajezdni Dąbie
2 czerwca 2018

































Noc Muzeów 2018 we Wrocławiu
19 maja 2018


















Uczestniczyliśmy w Autobusowym Dniu ROPID w Letnianach!
14 kwietnia 2018














140 lat na szynach - wystawa z okazji Dnia Otwartego MPK
16 września 2017





Dzień otwarty zajezdni Popowice
9 września 2017





















































































Wakacje na Dabiu
8 lipca 2017




Dzień dziecka z Klubem Sympatyków Transportu Miejskiego
1 czerwca 2017










Noc Muzeów 2017
20 maja 2017















Wizyta w Budapeszcie
29 kwietnia 2017



Otwieramy bramy zajezdni Dąbie
22 kwietnia 2017












Spotkanie zabytkowym Ikarusem w Czechach
25 marca 2017


