Wybierz język: [pl] [en]


Daewoo Lanos Opis

Komunikacja miejska to nie tylko autobusy i tramwaje, to także cała flota pojazdów wspomagających – pogotowia techniczne, radiowozy Centrali Ruchu, holowniki, Żurawie wypadkowe, auta dostawcze i osobowe. Nadzór Ruchu to organ przedsiębiorstwa komunikacyjnego (podlegający najczęściej pod Centralę Ruchu), który zajmuje się najczęściej kontrolą prawidłowego działania systemu komunikacji miejskiej w danym mieście – punktualność, prawidłowa informacja pasażerska, kontrola infrastruktury czy umundurowania kierujących . Samochody, którymi poruszają się kontrolerzy, wyposażone są często w sygnały uprzywilejowania. Pracownicy Nadzoru Ruchu posiadają odpowiednie uprawnienia do kierowania ruchem i jako przedstawiciele przewoźnika są uprawnieni do podejmowania decyzji bezpośrednio na miejscu zdarzenia.


W 1999 we Wrocławskim MPK pojawiły się dwa pierwsze Lanosy, co rozpoczęło wycofywanie wysłużonych Polonezów. Zakupiono auta koloru bordowego z pomarańczowym pasem wzdłuż nadwozia, wyposażone były w belkę sygnalizacyjną Elektra LZ ze światłami niebieskimi i czerwonymi (później żółtymi) oraz w modulator dźwięków Elfir Zura PS-100R, przez który można wygłaszać komunikaty głosowe. Łączność radiową z centralą zapewniały, przewoźne radiotelefony Motroli systemu TETRA. MPK Wrocław posiadało 8 Lanosów (w tym jeden hatchback), niektóre służyły do 2013 i zaczęły je wypierać Škody Fabie.

Pojazd w kolekcji Klubu to replika, odbudowana na podstawie archiwalnych zdjęć oraz ustnych przekazów byłych i obecnych pracowników Centrali Ruchu MPK Wrocław.

Daewoo Lanos – samochód produkowany pod południowokoreańską marką Daewoo w latach 1997 – 2008, pod polską marką FSO jako FSO Lanos w latach 2004 – 2008. Został zaprezentowany w Polsce w 1997 roku, a w 1998 roku uruchomiono produkcję tego pojazdu z wykorzystaniem 60% podzespołów produkowanych w Polsce W październiku 1999 roku pierwsza partia 180 żerańskich Lanosów trafiła na rynek Słowacji. Z czasem zwiększano liczbę odbiorców zagranicznych Była to konstrukcja na wskroś nowocześniejsza niż produkowany do tej pory Polonez. Lanos był pojazdem udanym, tanim i niezawodnym. Łącznie przez 11 lat wyprodukowano w Polsce 461 655 Lanosów


Wydarzenia, w których brał udział pojazd