Wybierz język: [pl] [en]

Konstal 105Na #2566,#2567


Wagony typu 105Na jak dotąd są najpopularniejszym rodzajem tramwajów jeżdżących w Polsce. Były wytwarzane przez Chorzowską Wytwórnię Konstrukcji Stalowych Konstal w latach 1979–1992. Spośród ponad trzech tysięcy wyprodukowanych wagonów serii 105 podtyp „Na” był najliczniejszy – chorzowską fabrykę opuściły 2134 sztuki (w tym 691 w wersji wąskotorowej oznaczonej jako 805Na). Wagony tego typu były eksploatowane w ruchu liniowym przez wszystkie polskie miasta posiadające ówcześnie komunikację tramwajową.

105Na to jednoczłonowy, jednokierunkowy wagon silnikowy wyposażony w cztery pary drzwi. Stanowi on rozwinięcie konstrukcyjne tramwaju 105N, w stosunku do którego zmieniono m.in. lokalizację elementów wyposażenia elektrycznego. Założeniem projektowym „stopiątki” było bardzo duże przeszklenie pudła tramwaju. Jednak wraz z eksploatacją i występującymi kolizjami zdecydowano się nie stosować w późniejszych seriach małych szybek w przedniej części nadwozia – wokół kabiny motorniczego.

Z punktu widzenia eksploatacji najważniejszą zmianą względem typu 105N było wprowadzenie przełączania silników oraz nowy rodzaj wózków jezdnych. W typie 105Na podczas rozruchu cztery silniki są połączone szeregowo, z kolei podczas pracy normalnej w szereg połączone są dwa silniki (co zmniejszyło zużycie energii elektrycznej). Zmieniono także gniazda sterowania wielokrotnego i umożliwiono połączenie w skład nawet trzech wagonów.

Kabina w przeciwieństwie do obecnie stosowanych była oddzielona od przedziału pasażerskiego jedynie barierkami i płytami pilśniowymi. Urządzenia, które obecnie znajdują się w szafie aparatowej za kabiną, umieszczone były wówczas między innymi pod stopniami wejściowymi. Dzięki temu szafa aparatowa w przedziale pasażerskim była minimalnych rozmiarów. Jednak podzespoły elektryczne w stopniach wejściowych nie najlepiej sprawowały się przy złej pogodzie i postanowiono zbudować za kabiną wysoką szafę i przenieść wszystkie te elementy do wnętrza – tak już zostało aż do dnia dzisiejszego.

W trakcie eksploatacji wozy 105Na poddawane były rozmaitym modernizacjom (m.in. modyfikacje układu elektrycznego, nowe czoła z tworzywa, zmiana mechanizmu otwierania drzwi, a nawet przebudowa na tramwaj dwukierunkowy). Przeprowadzano także modernizacje wagonów typu 105N do standardu 105Na.

Wnętrze wagonu 105Na

Przedstawiane egzemplarze wyprodukowane zostały w latach 1984-1985 roku i rozpoczęły służbę z numerami 685, 692 i 693 (numery fabryczne 1940, 2137 i 2138) w MPK Częstochowa. Nigdy nie jeździły ze sobą w parach. Każdy z nich przez 35 lat wykonał na częstochowskich torach ponad 1 700 000 km i w tym czasie był poddany dwóm naprawom głównym (w 1995 i 2004 r.). Jedynymi zastosowanymi zmianami w stosunku do stanu fabrycznego były: przebudowa kabiny i pulpitu motorniczego, wymiana drzwi zewnętrznych, malowanie proszkowe poręczy, montaż przetwornicy statycznej i wymiana wykładziny podłogowej. Pod koniec 2020 roku wagony 692 i 693 zostały zakupione przez osobę prywatną i przewiezione do Wrocławia, gdzie otrzymały numery 2566 i 2567. Rok później dołączył do nich trzeci wagon. Niewątpliwym ich atutem jest zachowanie oryginalnego wyglądu i rozwiązań technicznych. Wszystkie wozy na ścianach czołowych posiadają oryginalne gniazda do sterowania wielokrotnego, a drzwi wciąż są uruchamiane silnikami szczotkowymi na 40V. Podobnych tramwajów we Wrocławiu nie ma od kilkunastu lat. W dwóch wagonach nieoryginalne kabiny motorniczego zostały już przywrócone do pierwotnego wyglądu. Oryginalny wygląd zyskały także wszystkie pulpity. Zachowane zostało częstochowskie malowanie, co powoduje wyróżnianie się tychże wagonów pośród innych pojazdów tej serii. W przyszłości w wagonach planowany jest montaż przetwornic wirowych i pomalowanie fartuchów na czerwono.

Parametry

Parametry
Wyprodukowany1985
Liczba miejsc ogółem125
Liczba miejsc siedzących20
Długość13500 mm
Wysokość3060 mm
Szerokość2400 mm
Masa własna17000 kg
Moc silników4 x 41,5 kW

Wydarzenia, w których brał udział pojazd

Noc Muzeów już za nami

17 maja 2025

Dzień Otwarty Zajezdni Popowice

19 października 2024

Byliśmy na Dniu Otwartym MPK

25 maja 2024

Obsłużyliśmy Noc Muzeów we Wrocławiu w 2024 roku

18 maja 2024

Dzień Otwarty Zajezdni Popowice

9 września 2023

Mikołajki na Zajezdni Popowice

3 grudnia 2022

Dzień Otwarty Zajezdni Popowice 2022

10 września 2022

Jeździliśmy na Dniu Otwartym MPK i nie tylko

26 czerwca 2022