Wybierz język: [pl] [en]

Konstal 105Na #2566,#2567


Wagony typu 105Na jak dotąd są najpopularniejszym rodzajem tramwajów jeżdżących w Polsce. Były wytwarzane przez Chorzowską Wytwórnię Konstrukcji Stalowych Konstal w latach 1979–1992. Spośród ponad trzech tysięcy wyprodukowanych wagonów serii 105 podtyp „Na” był najliczniejszy – chorzowską fabrykę opuściły 2134 sztuki (w tym 691 w wersji wąskotorowej oznaczonej jako 805Na). Wagony tego typu były eksploatowane w ruchu liniowym przez wszystkie polskie miasta posiadające ówcześnie komunikację tramwajową.

105Na to jednoczłonowy, jednokierunkowy wagon silnikowy wyposażony w cztery pary drzwi. Stanowi on rozwinięcie konstrukcyjne tramwaju 105N, w stosunku do którego zmieniono m.in. lokalizację elementów wyposażenia elektrycznego. Założeniem projektowym „stopiątki” było bardzo duże przeszklenie pudła tramwaju. Jednak wraz z eksploatacją i występującymi kolizjami zdecydowano się nie stosować w późniejszych seriach małych szybek w przedniej części nadwozia – wokół kabiny motorniczego.

Z punktu widzenia eksploatacji najważniejszą zmianą względem typu 105N było wprowadzenie przełączania silników oraz nowy rodzaj wózków jezdnych. W typie 105Na podczas rozruchu cztery silniki są połączone szeregowo, z kolei podczas pracy normalnej w szereg połączone są dwa silniki (co zmniejszyło zużycie energii elektrycznej). Zmieniono także gniazda sterowania wielokrotnego i umożliwiono połączenie w skład nawet trzech wagonów.

Kabina w przeciwieństwie do obecnie stosowanych była oddzielona od przedziału pasażerskiego jedynie barierkami i płytami pilśniowymi. Urządzenia, które obecnie znajdują się w szafie aparatowej za kabiną, umieszczone były wówczas między innymi pod stopniami wejściowymi. Dzięki temu szafa aparatowa w przedziale pasażerskim była minimalnych rozmiarów. Jednak podzespoły elektryczne w stopniach wejściowych nie najlepiej sprawowały się przy złej pogodzie i postanowiono zbudować za kabiną wysoką szafę i przenieść wszystkie te elementy do wnętrza – tak już zostało aż do dnia dzisiejszego.

W trakcie eksploatacji wozy 105Na poddawane były rozmaitym modernizacjom (m.in. modyfikacje układu elektrycznego, nowe czoła z tworzywa, zmiana mechanizmu otwierania drzwi, a nawet przebudowa na tramwaj dwukierunkowy). Przeprowadzano także modernizacje wagonów typu 105N do standardu 105Na.

Wnętrze wagonu 105Na

Przedstawiane egzemplarze wyprodukowane zostały w 1985 roku i w listopadzie tegoż samego roku rozpoczęły służbę z numerami 692 i 693 (numery fabryczne 2137 i 2138) w MPK Częstochowa. Prawdopodobnie nigdy nie jeździły ze sobą w parze. Przez 35 lat wykonały na częstochowskich torach po ponad 1 700 000 km i w tym czasie były poddane dwóm naprawom głównym (w 1995 i 2004 r.). Jedynymi zastosowanymi zmianami w stosunku do stanu fabrycznego były: przebudowa kabiny i pulpitu motorniczego, wymiana drzwi zewnętrznych, malowanie proszkowe poręczy, montaż przetwornicy statycznej i wymiana wykładziny podłogowej. Pod koniec 2020 roku wagony zostały zakupione przez osobę prywatną i przewiezione do Wrocławia, gdzie otrzymały numery 2566 i 2567. Niewątpliwym ich atutem jest zachowanie oryginalnego wyglądu i rozwiązań technicznych. Oba wozy na ścianach czołowych posiadają oryginalne gniazda do sterowania wielokrotnego, a drzwi wciąż są uruchamiane silnikami szczotkowymi na 40V. Podobnych tramwajów we Wrocławiu nie ma od kilkunastu lat. Nieoryginalne stanowiska motorniczego jak i pulpity zostały już przywrócone do pierwotnego wyglądu. W najbliższym czasie w jednym z wagonów zostanie wymieniona przetwornica statyczna na wirową oraz drzwi. Obecnie oba wozy noszą częstochowskie barwy, lecz w przyszłości przynamniej jeden zostanie przemalowany i ucharakteryzowany do wyglądu z okresu dostaw fabrycznie nowych wagonów 105Na dla Wrocławia. Docelowo będą to sprawne technicznie eksponaty muzealne, użytkowane jako wagony turystyczne.

Parametry

Parametry
Wyprodukowany1985
Liczba miejsc ogółem125
Liczba miejsc siedzących20
Długość13500 mm
Wysokość3060 mm
Szerokość2400 mm
Masa własna17000 kg
Moc silników4 x 41,5 kW

Wydarzenia, w których brał udział pojazd

Dzień Otwarty Zajezdni Popowice

9 września 2023

Mikołajki na Zajezdni Popowice

3 grudnia 2022

Dzień Otwarty Zajezdni Popowice 2022

10 września 2022

Jeździliśmy na Dniu Otwartym MPK i nie tylko

26 czerwca 2022