Konstal 105Na #2566,#2567
Wagony typu 105Na jak dotąd są najpopularniejszym rodzajem tramwajów jeżdżących w Polsce. Były wytwarzane przez Chorzowską Wytwórnię Konstrukcji Stalowych Konstal w latach 1979–1992. Spośród ponad trzech tysięcy wyprodukowanych wagonów serii 105 podtyp „Na” był najliczniejszy – chorzowską fabrykę opuściły 2134 sztuki (w tym 691 w wersji wąskotorowej oznaczonej jako 805Na). Wagony tego typu były eksploatowane w ruchu liniowym przez wszystkie polskie miasta posiadające ówcześnie komunikację tramwajową.
105Na to jednoczłonowy, jednokierunkowy wagon silnikowy wyposażony w cztery pary drzwi. Stanowi on rozwinięcie konstrukcyjne tramwaju 105N, w stosunku do którego zmieniono m.in. lokalizację elementów wyposażenia elektrycznego. Założeniem projektowym „stopiątki” było bardzo duże przeszklenie pudła tramwaju. Jednak wraz z eksploatacją i występującymi kolizjami zdecydowano się nie stosować w późniejszych seriach małych szybek w przedniej części nadwozia – wokół kabiny motorniczego.
Z punktu widzenia eksploatacji najważniejszą zmianą względem typu 105N było wprowadzenie przełączania silników oraz nowy rodzaj wózków jezdnych. W typie 105Na podczas rozruchu cztery silniki są połączone szeregowo, z kolei podczas pracy normalnej w szereg połączone są dwa silniki (co zmniejszyło zużycie energii elektrycznej). Zmieniono także gniazda sterowania wielokrotnego i umożliwiono połączenie w skład nawet trzech wagonów.
Kabina w przeciwieństwie do obecnie stosowanych była oddzielona od przedziału pasażerskiego jedynie barierkami i płytami pilśniowymi. Urządzenia, które obecnie znajdują się w szafie aparatowej za kabiną, umieszczone były wówczas między innymi pod stopniami wejściowymi. Dzięki temu szafa aparatowa w przedziale pasażerskim była minimalnych rozmiarów. Jednak podzespoły elektryczne w stopniach wejściowych nie najlepiej sprawowały się przy złej pogodzie i postanowiono zbudować za kabiną wysoką szafę i przenieść wszystkie te elementy do wnętrza – tak już zostało aż do dnia dzisiejszego.
W trakcie eksploatacji wozy 105Na poddawane były rozmaitym modernizacjom (m.in. modyfikacje układu elektrycznego, nowe czoła z tworzywa, zmiana mechanizmu otwierania drzwi, a nawet przebudowa na tramwaj dwukierunkowy). Przeprowadzano także modernizacje wagonów typu 105N do standardu 105Na.
Przedstawiane egzemplarze wyprodukowane zostały w 1985 roku i w listopadzie tegoż samego roku rozpoczęły służbę z numerami 692 i 693 (numery fabryczne 2137 i 2138) w MPK Częstochowa. Prawdopodobnie nigdy nie jeździły ze sobą w parze. Przez 35 lat wykonały na częstochowskich torach po ponad 1 700 000 km i w tym czasie były poddane dwóm naprawom głównym (w 1995 i 2004 r.). Jedynymi zastosowanymi zmianami w stosunku do stanu fabrycznego były: przebudowa kabiny i pulpitu motorniczego, wymiana drzwi zewnętrznych, malowanie proszkowe poręczy, montaż przetwornicy statycznej i wymiana wykładziny podłogowej. Pod koniec 2020 roku wagony zostały zakupione przez osobę prywatną i przewiezione do Wrocławia, gdzie otrzymały numery 2566 i 2567. Niewątpliwym ich atutem jest zachowanie oryginalnego wyglądu i rozwiązań technicznych. Oba wozy na ścianach czołowych posiadają oryginalne gniazda do sterowania wielokrotnego, a drzwi wciąż są uruchamiane silnikami szczotkowymi na 40V. Podobnych tramwajów we Wrocławiu nie ma od kilkunastu lat. Nieoryginalne stanowiska motorniczego jak i pulpity zostały już przywrócone do pierwotnego wyglądu. W najbliższym czasie w jednym z wagonów zostanie wymieniona przetwornica statyczna na wirową oraz drzwi. Obecnie oba wozy noszą częstochowskie barwy, lecz w przyszłości przynamniej jeden zostanie przemalowany i ucharakteryzowany do wyglądu z okresu dostaw fabrycznie nowych wagonów 105Na dla Wrocławia. Docelowo będą to sprawne technicznie eksponaty muzealne, użytkowane jako wagony turystyczne.
Parametry
Parametry | |
---|---|
Wyprodukowany | 1985 |
Liczba miejsc ogółem | 125 |
Liczba miejsc siedzących | 20 |
Długość | 13500 mm |
Wysokość | 3060 mm |
Szerokość | 2400 mm |
Masa własna | 17000 kg |
Moc silników | 4 x 41,5 kW |