Aktualności - Wycieczkowo czechosłowacką Tatrą T3SUCS po Wrocławiu vol. 2
Wycieczkowo czechosłowacką Tatrą T3SUCS po Wrocławiu vol. 2
9 sierpnia 2025
Ledwo opadły emocje po sobotnim przejeździe, a już pojawiają się pytania o kolejny termin. Dlatego wychodzimy naprzeciw wszystkim zainteresowanym i serdecznie zapraszamy na kolejną wyjątkową przejażdżkę jedynym w Polsce wagonem Tatra T3SUCS po ulicach Wrocławia. Ruszymy w sobotę 9 sierpnia w trzech turach.
Tym razem, wyciągając wnioski z ostatniego przejazdu, tramwaj nie będzie zatrzymywał się na wszystkich przystankach – pozwoli to uniknąć niepotrzebnego zamieszania i nie opóźniać innych tramwajów. Zmieniona zostanie również trasa, a przejazdy odbędą się w dwóch turach popołudniowych oraz jednej wieczornej, by móc podziwiać magicznie oświetlone wrocławskie zabytki. Trasa przejazdu będzie prowadzić przez najpiękniejsze i najbardziej charakterystyczne zakątki Wrocławia – m.in. okolice Ostrowa Tumskiego, Rynku i Uniwersytetu. Na wszystkich kursach towarzyszyć nam będzie przewodnik, który opowie o historii miasta, mijanych zabytkach i samym tramwaju. To świetna propozycja zarówno dla miłośników komunikacji miejskiej, jak i dla tych, którzy chcą odkryć Wrocław z zupełnie innej perspektywy – z okna kultowego pojazdu o niepowtarzalnym klimacie.
Koszt przejazdu to symboliczne 10 zł, płatne w wagonie. Nie trzeba rezerwować miejsc.
Więcej szczegółów – wkrótce na stronie wydarzenia!
Do zobaczenia na pokładzie Tetrójki!
Dla zainteresowanych przytaczamy jeszcze kilka słów o historii wagonów Tatra T3, które nigdy nie jeździły w żadnym polskim mieście, a są bodaj najbardziej rozpoznawalnym tramwajem w wielu krajach dawnego bloku wschodniego.
Historia modelu Tatra T3 rozpoczęła się w 1960 roku w Czechosłowacji. Produkowany przez zakłady ČKD Tatra w Pradze, model T3 szybko stał się jednym z najczęściej wytwarzanych tramwajów na świecie – powstało ich ponad 14 tysięcy! Były eksportowane do ZSRR, NRD, Rumunii, Jugosławii i krajów bałtyckich, a ich popularność wynikała z niezawodności, prostoty konstrukcji i nowoczesnego, jak na tamte czasy, wyglądu. Tetrójki po dziś dzień jeżdżą m.in. w Pradze, Bratysławie czy Kijowie, stając się jednym z symboli miejskiego transportu XX wieku. Ich charakterystyczne pudło z zaokrąglonym przodem, dwa okrągłe reflektory i harmonijkowe drzwi przywołują czasy, gdy na torach królowała mechanika, a nie elektronika.
Co ciekawe, Tetrójka i wagony polskiej produkcji serii 13N i 105N mają wspólnego przodka – Tatrę T1. Chociaż każdy kolejny wyprodukowany wagon coraz bardziej różnił się od pierwowzoru, to jednak serce wagonu (czyli rozrusznik) i wiele innych rozwiązań technicznych pozostało bez zmian. Dziś można powiedzieć, że T3 to kuzynka naszych najbardziej rozpoznawalnych tramwajów z czasów PRL. Tramwaje serii T3 nigdy nie były eksploatowane w Polsce.
Klubowy egzemplarz to wagon Tatra T3SUCS o numerze 999, wyprodukowany w 1987 roku i przez niemal całe swoje życie eksploatowany w Ostrawie. Oznaczenie „SUCS” oznacza wersję eksportową dostosowaną do warunków Związku Radzieckiego i Czechosłowacji, z nieco zmodyfikowanym osprzętem i wnętrzem. Po ostrawskich torach jeździł do końca 2022 roku, kiedy to został wycofany z eksploatacji. Firma, która wówczas zakupiła pakiet wagonów przeznaczonych do kasacji, postanowiła oszczędzić poslední zrychlovač przed palnikiem i wystawić go na sprzedaż. Ofertą zainteresował się nasz klubowicz, Łukasz Kuczewski, a jednocześnie właściciel trzech Kultowych Stopiątek, który zdecydował się na ten szalony krok i przewiózł do Wrocławia wagon jedyny w swoim rodzaju. Tatra po przebiegunowaniu instalacji elektrycznej oraz przejściu polskich badań technicznych stała się pełnoprawnym użytkownikiem wrocławskich torowisk. Zapraszamy więc na przejażdżkę tym unikatowym tramwajem.
Dodano: 14 lipca 2025