Ikarus 260.43 #3938
Historia modelu Ikarus 260
Jak każda porządna firma autobusowa Ikarus oferował różne długości swoich autobusów i oprócz modelu przegubowego 280 przygotował krótsze autobusy oznaczone numerem 260. Seria była produkowana w wielu odmianach oznaczanych kombinacjami liczb i ewentualnie liter po kropce w ich nazwie. Od 1971 roku, gdy wyprodukowano pierwsze prototypy, aż do przełomu XX i XXI wieku stworzono tysiące autobusów tego modelu. Były one użytkowane głównie w krajach byłej Rady Wzajemnej Pomocy Gospodarczej. Do Polski pierwsze Ikarusy 260 trafiły już w 1974 roku do Katowic, Częstochowy i Bielska-Białej. Decyzję o masowym imporcie Ikarusów podjęto w latach osiemdziesiątych i wtedy węgierskie pojazdy zdominowały tabor przewozów pasażerskich w Polsce i tę dominację utrzymały praktycznie do pierwszej dekady XXI wieku, gdy zaczął się okres masowej modernizacji parku taborowego polskich przedsiębiorstw komunikacji miejskiej. We Wrocławiu Ikarusy 260 pojawiły się dość późno, bo dopiero w 1996 roku, gdy takimi autobusami, kupionymi z Bydgoszczy, firma DLA zaczęła obsługiwać linię 501. Nasza wersja Ikarusa różni się od tych autobusów, ponieważ posiada tylko dwie pary drzwi i zwiększoną liczbę siedzeń. Dlatego bardziej nadaje się na trasy podmiejskie niż jego miejskie odpowiedniki.
Historia autobusu Ikarus 260.43
Ikarus 260.43 to dwudrzwiowa wersja Ikarusa 260 produkowana na rynek niemiecki w latach 1986–1990. I właśnie w Niemieckiej Republice Demokratycznej rozpoczęła się kariera tego autobusu. W 1996 roku autobus zawitał jednak do Szabolcs Volan na Węgrzech, gdzie służył do 2018 roku, a następnie trafił na plac w Debreczynie, skąd został odkupiony przez Klub.
Parametry
Parametry | |
---|---|
Wyprodukowany | 1988 |
Liczba miejsc ogółem | 85 |
Liczba miejsc siedzących | 44 |
Długość | 11000 mm |
Wysokość | 3160 mm |
Szerokość | 2500 mm |
Masa własna | 9600 kg |
Masa całkowita | 16000 kg |
Moc silników | Raba D10 155kW 10350cm |