Wybierz język: [pl] [en]

Ikarus 260.43 #3938


Historia modelu Ikarus 260

Jak każda porządna firma autobusowa Ikarus oferował różne długości swoich autobusów i oprócz modelu przegubowego 280 przygotował krótsze autobusy oznaczone numerem 260. Seria była produkowana w wielu odmianach oznaczanych kombinacjami liczb i ewentualnie liter po kropce w ich nazwie. Od 1971 roku, gdy wyprodukowano pierwsze prototypy, aż do przełomu XX i XXI wieku stworzono tysiące autobusów tego modelu. Były one użytkowane głównie w krajach byłej Rady Wzajemnej Pomocy Gospodarczej. Do Polski pierwsze Ikarusy 260 trafiły już w 1974 roku do Katowic, Częstochowy i Bielska-Białej. Decyzję o masowym imporcie Ikarusów podjęto w latach osiemdziesiątych i wtedy węgierskie pojazdy zdominowały tabor przewozów pasażerskich w Polsce i tę dominację utrzymały praktycznie do pierwszej dekady XXI wieku, gdy zaczął się okres masowej modernizacji parku taborowego polskich przedsiębiorstw komunikacji miejskiej. We Wrocławiu Ikarusy 260 pojawiły się dość późno, bo dopiero w 1996 roku, gdy takimi autobusami, kupionymi z Bydgoszczy, firma DLA zaczęła obsługiwać linię 501. Nasza wersja Ikarusa różni się od tych autobusów, ponieważ posiada tylko dwie pary drzwi i zwiększoną liczbę siedzeń. Dlatego bardziej nadaje się na trasy podmiejskie niż jego miejskie odpowiedniki.


Historia autobusu Ikarus 260.43

Ikarus 260.43 to dwudrzwiowa wersja Ikarusa 260 produkowana na rynek niemiecki w latach 1986–1990. I właśnie w Niemieckiej Republice Demokratycznej rozpoczęła się kariera tego autobusu. W 1996 roku autobus zawitał jednak do Szabolcs Volan na Węgrzech, gdzie służył do 2018 roku, a następnie trafił na plac w Debreczynie, skąd został odkupiony przez Klub.

Parametry

Parametry
Wyprodukowany1988
Liczba miejsc ogółem85
Liczba miejsc siedzących44
Długość11000 mm
Wysokość3160 mm
Szerokość2500 mm
Masa własna9600 kg
Masa całkowita16000 kg
Moc silnikówRaba D10 155kW 10350cm

Wydarzenia, w których brał udział pojazd

Dzień Otwarty Zajezdni Popowice 2020

5 września 2020