Historia modelu Ikarus 280
Ikarus 280.17 to wersja podmiejska ikarusa 280 przeznaczona na rynek węgierski. W porównaniu do polskiej wersji 280.26 zredukowano liczbę drzwi oraz wyposażono pojazd w 56 siedzeń oraz półkę na bagaże. Standardowo w autobusach tego typu montowano silnik Raba D2156HM6U, a później Raba D10UTS180. W 1990 roku kilka egzemplarzy wyposażono w nowe mosty napędowe Raba 009 zamiast dotychczasowych Raba 118, a od 1984 roku zamiast ciężkich drzwi harmonijkowych stosowano nowocześniejsze drzwi płatowe. Pod koniec lat dziewięćdziesiątych wprowadzono do oferty bardzo podobny model 280.54 z nowocześniejszym silnikiem, ale bez modernizacji mostu. Następcą modeli 280.17 i 280.54 był Ikarus 280.30M oraz C80.30 wyposażony w most Raba 209 i silnik D10UTSLL Euro-2 lub UTS z Euro-1. Produkcję autobusów 280 zakończono w 2003 roku razem z upadłością firmy Ikarus.
Historia naszego autobusu Ikarus 280 #3935
Nasz egzemplarz wyprodukowano w 1990 roku pomiędzy partią ikarusów dla Polski (z tej serii pochodziły wrocławskie autobusy o numerach taborowych 5304–5315) a autobusami 280.50 dla Miszkolca. Od początku był to autobus podmiejski, lecz nie skierowano go do węgierskich volanów, ale na wyposażenie węgierskiego wojska. Stacjonował on w jednostce Hodmezovasarhelyi, choć można było go spotkać nawet w Budapeszcie, gdzie woził węgierskich żołnierzy na wycieczki. W 2015 roku uległ awarii silnika i go odstawiono, a dwa lata później sprzedano razem z wyposażeniem wojskowym typu buty czy odzież jakiemuś pośrednikowi. Ten pośrednik nie miał pomysłu, co zrobić z tym autobusem, więc wysłał go na złom, którego właściciel okazał się być na tyle miłym człowiekiem, że dał znać naszemu znajomemu o istnieniu tego autobusu. Udało się go odkupić ze złomu i po półrocznych perypetiach z naprawą na Węgrzech udało się go sprowadzić do Wrocławia i zaprezentować szerszemu gronu odbiorców. Jest to jedyny tego typu autobus w Polsce i wraz z autobusem #3932 (Ikarus 260) tworzy unikalną kolekcję na skalę europejską. Nawet na Węgrzech nikt nie ma takiego zestawu!
Autobus początkowo posiadał jednolite kremowe malowanie, ale obecnie jest ono kremowo-niebieskie, co miało na celu ustylizowanie go na pojazd PKS-u. Uzyskał charakterystyczne znaczki i numery taborowe. W 2020 roku w sezonie letnim obsługiwał turystyczną linię autobusową w Poznaniu.
Parametry
Parametry | |
---|---|
Wyprodukowany | 1990 |
Liczba miejsc ogółem | 115 |
Liczba miejsc siedzących | 56 |
Długość | 16500 mm |
Wysokość | 3160 mm |
Szerokość | 2550 mm |
Masa własna | 12500 kg |
Masa całkowita | 22500 kg |
Moc silników | Raba D10 180kW 10350cm |
Skrzynia biegów | Csepel ZF S6-90U |