Wybierz język: [pl] [en]


Historia modelu Ikarus 280

Ikarus 280.17 to wersja podmiejska ikarusa 280 przeznaczona na rynek węgierski. W porównaniu do polskiej wersji 280.26 zredukowano liczbę drzwi oraz wyposażono pojazd w 56 siedzeń oraz półkę na bagaże. Standardowo w autobusach tego typu montowano silnik Raba D2156HM6U, a później Raba D10UTS180. W 1990 roku kilka egzemplarzy wyposażono w nowe mosty napędowe Raba 009 zamiast dotychczasowych Raba 118, a od 1984 roku zamiast ciężkich drzwi harmonijkowych stosowano nowocześniejsze drzwi płatowe. Pod koniec lat dziewięćdziesiątych wprowadzono do oferty bardzo podobny model 280.54 z nowocześniejszym silnikiem, ale bez modernizacji mostu. Następcą modeli 280.17 i 280.54 był Ikarus 280.30M oraz C80.30 wyposażony w most Raba 209 i silnik D10UTSLL Euro-2 lub UTS z Euro-1. Produkcję autobusów 280 zakończono w 2003 roku razem z upadłością firmy Ikarus.

Historia naszego autobusu Ikarus 280 #3935


Nasz egzemplarz wyprodukowano w 1990 roku pomiędzy partią ikarusów dla Polski (z tej serii pochodziły wrocławskie autobusy o numerach taborowych 5304–5315) a autobusami 280.50 dla Miszkolca. Od początku był to autobus podmiejski, lecz nie skierowano go do węgierskich volanów, ale na wyposażenie węgierskiego wojska. Stacjonował on w jednostce Hodmezovasarhelyi, choć można było go spotkać nawet w Budapeszcie, gdzie woził węgierskich żołnierzy na wycieczki. W 2015 roku uległ awarii silnika i go odstawiono, a dwa lata później sprzedano razem z wyposażeniem wojskowym typu buty czy odzież jakiemuś pośrednikowi. Ten pośrednik nie miał pomysłu, co zrobić z tym autobusem, więc wysłał go na złom, którego właściciel okazał się być na tyle miłym człowiekiem, że dał znać naszemu znajomemu o istnieniu tego autobusu. Udało się go odkupić ze złomu i po półrocznych perypetiach z naprawą na Węgrzech udało się go sprowadzić do Wrocławia i zaprezentować szerszemu gronu odbiorców. Jest to jedyny tego typu autobus w Polsce i wraz z autobusem #3932 (Ikarus 260) tworzy unikalną kolekcję na skalę europejską. Nawet na Węgrzech nikt nie ma takiego zestawu!

Autobus początkowo posiadał jednolite kremowe malowanie, ale obecnie jest ono kremowo-niebieskie, co miało na celu ustylizowanie go na pojazd PKS-u. Uzyskał charakterystyczne znaczki i numery taborowe. W 2020 roku w sezonie letnim obsługiwał turystyczną linię autobusową w Poznaniu.

Parametry

Parametry
Wyprodukowany1990
Liczba miejsc ogółem115
Liczba miejsc siedzących56
Długość16500 mm
Wysokość3160 mm
Szerokość2550 mm
Masa własna12500 kg
Masa całkowita22500 kg
Moc silnikówRaba D10 180kW 10350cm
Skrzynia biegówCsepel ZF S6-90U

Wnętrze
Ikarus jeszcze w biało-kremowym malowaniu


Wydarzenia, w których brał udział pojazd

Dzień Otwarty Zajezdni Popowice

19 października 2024

Obsłużyliśmy Noc Muzeów we Wrocławiu w 2024 roku

18 maja 2024

Uczestniczyliśmy w dziesiątej rocznicy wycofania Ikarusów w Warszawie

18 listopada 2023

Dzień Otwarty Zajezdni Popowice

9 września 2023

Zakończenie kursowania Wrocławskich Linii Turystycznych

3 września 2023

Byliśmy na zlocie z okazji 50-lecia ikarusów na Śląsku

16 lipca 2023

Obsłużyliśmy Noc Muzeów we Wrocławiu

20 maja 2023

Dzień Otwarty Zajezdni Popowice 2022

10 września 2022

Jeździmy w Poznaniu

22 sierpnia 2020

Pracowity początek października

6 października 2019

Dzień Otwarty Zajezdni Popowice 2019

7 września 2019

Obsłużyliśmy Noc Muzeów we Wrocławiu

18 maja 2019

Dzień Otwarty Zajezdni Popowice

8 września 2018

Uczestniczyliśmy w prezentacji nowych autobusów w MPK Świdnica

30 czerwca 2018