Wybierz język: [pl] [en]


Historia modelu Ikarus 280

Ikarus 280.17 to wersja podmiejska ikarusa 280 przeznaczona na rynek węgierski. W porównaniu do polskiej wersji 280.26 zredukowano liczbę drzwi oraz wyposażono pojazd w 56 siedzeń oraz półkę na bagaże. Standardowo w autobusach tego typu montowano silnik Raba D2156HM6U, a później Raba D10UTS180. W 1990 roku kilka egzemplarzy wyposażono w nowe mosty napędowe Raba 009 zamiast dotychczasowych Raba 118, a od 1984 roku zamiast ciężkich drzwi harmonijkowych stosowano nowocześniejsze drzwi płatowe. Pod koniec lat dziewięćdziesiątych wprowadzono do oferty bardzo podobny model 280.54 z nowocześniejszym silnikiem, ale bez modernizacji mostu. Następcą modeli 280.17 i 280.54 był Ikarus 280.30M oraz C80.30 wyposażony w most Raba 209 i silnik D10UTSLL Euro-2 lub UTS z Euro-1. Produkcję autobusów 280 zakończono w 2003 roku razem z upadłością firmy Ikarus.

Historia naszego autobusu Ikarus 280 #3935


Nasz egzemplarz wyprodukowano w 1990 roku pomiędzy partią ikarusów dla Polski (z tej serii pochodziły wrocławskie autobusy o numerach taborowych 5304–5315) a autobusami 280.50 dla Miszkolca. Od początku był to autobus podmiejski, lecz nie skierowano go do węgierskich volanów, ale na wyposażenie węgierskiego wojska. Stacjonował on w jednostce Hodmezovasarhelyi, choć można było go spotkać nawet w Budapeszcie, gdzie woził węgierskich żołnierzy na wycieczki. W 2015 roku uległ awarii silnika i go odstawiono, a dwa lata później sprzedano razem z wyposażeniem wojskowym typu buty czy odzież jakiemuś pośrednikowi. Ten pośrednik nie miał pomysłu, co zrobić z tym autobusem, więc wysłał go na złom, którego właściciel okazał się być na tyle miłym człowiekiem, że dał znać naszemu znajomemu o istnieniu tego autobusu. Udało się go odkupić ze złomu i po półrocznych perypetiach z naprawą na Węgrzech udało się go sprowadzić do Wrocławia i zaprezentować szerszemu gronu odbiorców. Jest to jedyny tego typu autobus w Polsce i wraz z autobusem #3932 (Ikarus 260) tworzy unikalną kolekcję na skalę europejską. Nawet na Węgrzech nikt nie ma takiego zestawu!

Autobus początkowo posiadał jednolite kremowe malowanie, ale obecnie jest ono kremowo-niebieskie, co miało na celu ustylizowanie go na pojazd PKS-u. Uzyskał charakterystyczne znaczki i numery taborowe. W 2020 roku w sezonie letnim obsługiwał turystyczną linię autobusową w Poznaniu.

Parametry

Parametry
Wyprodukowany1990
Liczba miejsc ogółem115
Liczba miejsc siedzących56
Długość16500 mm
Wysokość3160 mm
Szerokość2550 mm
Masa własna12500 kg
Masa całkowita22500 kg
Moc silnikówRaba D10 180kW 10350cm
Skrzynia biegówCsepel ZF S6-90U

Wnętrze
Ikarus jeszcze w biało-kremowym malowaniu


Wydarzenia, w których brał udział pojazd

Noc Muzeów już za nami

17 maja 2025

Klub Sympatyków Transportu Miejskiego na Wielkiej Orkiestrze Świątecznej Pomocy

27 stycznia 2025

Dzień Otwarty Zajezdni Popowice

19 października 2024

Obsłużyliśmy Noc Muzeów we Wrocławiu w 2024 roku

18 maja 2024

Uczestniczyliśmy w dziesiątej rocznicy wycofania Ikarusów w Warszawie

18 listopada 2023

Dzień Otwarty Zajezdni Popowice

9 września 2023

Zakończenie kursowania Wrocławskich Linii Turystycznych

3 września 2023

Byliśmy na zlocie z okazji 50-lecia ikarusów na Śląsku

16 lipca 2023

Obsłużyliśmy Noc Muzeów we Wrocławiu

20 maja 2023

Dzień Otwarty Zajezdni Popowice 2022

10 września 2022

Jeździmy w Poznaniu

22 sierpnia 2020

Pracowity początek października

6 października 2019

Dzień Otwarty Zajezdni Popowice 2019

7 września 2019

Obsłużyliśmy Noc Muzeów we Wrocławiu

18 maja 2019

Dzień Otwarty Zajezdni Popowice

8 września 2018

Uczestniczyliśmy w prezentacji nowych autobusów w MPK Świdnica

30 czerwca 2018