
Historia modelu Ikarus 280
Ikarus 280.17 to wersja podmiejska ikarusa 280 przeznaczona na rynek węgierski. W porównaniu do polskiej wersji 280.26 zredukowano liczbę drzwi oraz wyposażono pojazd w 56 siedzeń oraz półkę na bagaże. Standardowo w autobusach tego typu montowano silnik Raba D2156HM6U, a później Raba D10UTS180. W 1990 roku kilka egzemplarzy wyposażono w nowe mosty napędowe Raba 009 zamiast dotychczasowych Raba 118, a od 1984 roku zamiast ciężkich drzwi harmonijkowych stosowano nowocześniejsze drzwi płatowe. Pod koniec lat dziewięćdziesiątych wprowadzono do oferty bardzo podobny model 280.54 z nowocześniejszym silnikiem, ale bez modernizacji mostu. Następcą modeli 280.17 i 280.54 był Ikarus 280.30M oraz C80.30 wyposażony w most Raba 209 i silnik D10UTSLL Euro-2 lub UTS z Euro-1. Produkcję autobusów 280 zakończono w 2003 roku razem z upadłością firmy Ikarus.
Historia naszego autobusu Ikarus 280 #3935

Nasz egzemplarz wyprodukowano w 1990 roku pomiędzy partią ikarusów dla Polski (z tej serii pochodziły wrocławskie autobusy o numerach taborowych 5304–5315) a autobusami 280.50 dla Miszkolca. Od początku był to autobus podmiejski, lecz nie skierowano go do węgierskich volanów, ale na wyposażenie węgierskiego wojska. Stacjonował on w jednostce Hodmezovasarhelyi, choć można było go spotkać nawet w Budapeszcie, gdzie woził węgierskich żołnierzy na wycieczki. W 2015 roku uległ awarii silnika i go odstawiono, a dwa lata później sprzedano razem z wyposażeniem wojskowym typu buty czy odzież jakiemuś pośrednikowi. Ten pośrednik nie miał pomysłu, co zrobić z tym autobusem, więc wysłał go na złom, którego właściciel okazał się być na tyle miłym człowiekiem, że dał znać naszemu znajomemu o istnieniu tego autobusu. Udało się go odkupić ze złomu i po półrocznych perypetiach z naprawą na Węgrzech udało się go sprowadzić do Wrocławia i zaprezentować szerszemu gronu odbiorców. Jest to jedyny tego typu autobus w Polsce i wraz z autobusem #3932 (Ikarus 260) tworzy unikalną kolekcję na skalę europejską. Nawet na Węgrzech nikt nie ma takiego zestawu!
Autobus początkowo posiadał jednolite kremowe malowanie, ale obecnie jest ono kremowo-niebieskie, co miało na celu ustylizowanie go na pojazd PKS-u. Uzyskał charakterystyczne znaczki i numery taborowe. W 2020 roku w sezonie letnim obsługiwał turystyczną linię autobusową w Poznaniu.
Parametry
Parametry | |
---|---|
Wyprodukowany | 1990 |
Liczba miejsc ogółem | 115 |
Liczba miejsc siedzących | 56 |
Długość | 16500 mm |
Wysokość | 3160 mm |
Szerokość | 2550 mm |
Masa własna | 12500 kg |
Masa całkowita | 22500 kg |
Moc silników | Raba D10 180kW 10350cm |
Skrzynia biegów | Csepel ZF S6-90U |




Wydarzenia, w których brał udział pojazd
Noc Muzeów już za nami
17 maja 2025






Klub Sympatyków Transportu Miejskiego na Wielkiej Orkiestrze Świątecznej Pomocy
27 stycznia 2025

Dzień Otwarty Zajezdni Popowice
19 października 2024













































































Obsłużyliśmy Noc Muzeów we Wrocławiu w 2024 roku
18 maja 2024



















Uczestniczyliśmy w dziesiątej rocznicy wycofania Ikarusów w Warszawie
18 listopada 2023














Dzień Otwarty Zajezdni Popowice
9 września 2023






















Zakończenie kursowania Wrocławskich Linii Turystycznych
3 września 2023


















Byliśmy na zlocie z okazji 50-lecia ikarusów na Śląsku
16 lipca 2023




Obsłużyliśmy Noc Muzeów we Wrocławiu
20 maja 2023














Dzień Otwarty Zajezdni Popowice 2022
10 września 2022



































Jeździmy w Poznaniu
22 sierpnia 2020













Pracowity początek października
6 października 2019











Dzień Otwarty Zajezdni Popowice 2019
7 września 2019


































Obsłużyliśmy Noc Muzeów we Wrocławiu
18 maja 2019


Dzień Otwarty Zajezdni Popowice
8 września 2018























































































































































Uczestniczyliśmy w prezentacji nowych autobusów w MPK Świdnica
30 czerwca 2018


