Wybierz język: [pl] [en]

Jelcz M11 #272

Historia autobusów Jelcz M11


Lata osiemdziesiąte to okres kryzysu. Stan wojenny i sankcje przełożyły się na nienajlepszą kondycje gospodarczą. Te czynniki spowodowały, że fabryka silników w Mielcu nie była w stanie wyprodukować należytej ilości silników leżących SW680, a fabryka w Jelczu doposażyć swoje produkty w importowane części. Tymczasem w gospodarce planowanej najważniejsza była realizacja planu, czyli wyprodukowanie odpowiedniej liczby autobusów. Ponieważ nie udało się osiągnąć zakładanego poziomu produkcji autobusów typu PR110M, a po ulicach jeździło już trochę Ikarusów, to postanowiono rozpocząć kooperację z węgierskim producentem. W myśl umowy zawartej w 1983 roku Ikarus miał dostarczać podwozia razem z silnikiem, skrzynią biegów i osiami, a Jelczańskie Zakłady Samochodowe dokonywały zabudowy na takim podwoziu specjalnie zmodyfikowanego nadwozia Jelcza PR110M.


Tak powstały autobus miał parametry Ikarusa 260 przy stylistyce nadwozia znanej z Jelczy PR110. Dyskusyjny jest w ogóle wybór kompletacji tego autobusu, bo przecież przemysł krajowy produkował lepsze skrzynie biegów na licencji ZF w Tczewie, a zdecydowano się na toporną konstrukcję Csepela. Można też było zastosować podwozie Ikarusa 250 o długości 12 metrów, ale wykorzystano najprostsze podwozie Ikarusa 260. W każdym razie powstał autobus prosty i w miarę niezawodny, który zdominował komunikację miejską w wersji solo w całym kraju. We Wrocławiu do MPK dostarczono 118 pojazdów tego typu i jeszcze z kilka miały Dolnośląskie Linie Autobusowe oraz Marco-Polo. Poza Wrocławiem na Dolnym Śląsku te autobusy można było spotkać prawie wszędzie, ale do dzisiaj zostały już wycofane z ruchu ze wszystkich eksploatujących je miast: Świdnica (2009), Wałbrzych (2008), Jelenia Góra (2014), Dzierżoniów (2011), Bolesławiec (2003), Kłodzko (2009), Legnica (2006), Lubin (2006), Oława (2003), Wołów (2006) i Wrocław (2005).

Historia Jelcza M11 #272



Nasz egzemplarz został zakupiony z komunikacji miejskiej w Głogowie i jest z roku 1990. W 2003 roku przeszedł remont w Kapena w Słupsku, wskutek którego dostał plastikowy przód i tył. W listopadzie 2017 roku w ZNA Bralin udało się przywrócić oryginalny wygląd przodu i tyłu Jelcza. Potem pojazd uzbrojono w detale takie jak uchwyty pod szybą przednią, zamontowano logo Jelcza oraz kasetony z numerami linii. We wnętrzu pojazdu trzeba wymienić siedzenia na dermowe oraz spróbować przemalować poręcze na czarno. Planowane jest jeszcze zabezpieczenie antykorozyjne podwozia.



Parametry

Parametry
Wyprodukowany1990
Liczba miejsc ogółem100
Liczba miejsc siedzących30
Długość11000 mm
Wysokość3060 mm
Szerokość2550 mm
Masa własna9200 kg
Masa całkowita16000 kg
Moc silnikówRaba-MAN D2156HM6U 141kW 10350cm
Skrzynia biegówCsepel ASH-75.2

Wydarzenia, w których brał udział pojazd

Jeździliśmy na Dniu Otwartym MPK i nie tylko

26 czerwca 2022

Jeździliśmy w Dniu Niepodległości

11 listopada 2021

Jeździmy w Poznaniu

22 sierpnia 2020

Pracowity początek października

6 października 2019

Dzień Otwarty Zajezdni Popowice 2019

7 września 2019

Powitanie wiosny naszymi autobusami

23 marca 2019

Dzień Otwarty Zajezdni Popowice

8 września 2018

Uczestniczyliśmy w prezentacji nowych autobusów w MPK Świdnica

30 czerwca 2018

Klub Sympatyków Transportu Miejskiego uczestniczy w paradzie z okazji Dnia Wolności

4 czerwca 2018

Dzień Dziecka na Zajezdni Dąbie

2 czerwca 2018

Noc Muzeów 2018 we Wrocławiu

19 maja 2018

Pracowity weekend Klubu Sympatyków Transportu Miejskiego

22 kwietnia 2018

140 lat na szynach - wystawa z okazji Dnia Otwartego MPK

16 września 2017

Dzień otwarty zajezdni Popowice

9 września 2017

Zlot i Piknik Jelcza

17 czerwca 2017