Jelcz M11 #272
Historia autobusów Jelcz M11
Lata osiemdziesiąte to okres kryzysu. Stan wojenny i sankcje przełożyły się na nienajlepszą kondycje gospodarczą. Te czynniki spowodowały, że fabryka silników w Mielcu nie była w stanie wyprodukować należytej ilości silników leżących SW680, a fabryka w Jelczu doposażyć swoje produkty w importowane części. Tymczasem w gospodarce planowanej najważniejsza była realizacja planu, czyli wyprodukowanie odpowiedniej liczby autobusów. Ponieważ nie udało się osiągnąć zakładanego poziomu produkcji autobusów typu PR110M, a po ulicach jeździło już trochę Ikarusów, to postanowiono rozpocząć kooperację z węgierskim producentem. W myśl umowy zawartej w 1983 roku Ikarus miał dostarczać podwozia razem z silnikiem, skrzynią biegów i osiami, a Jelczańskie Zakłady Samochodowe dokonywały zabudowy na takim podwoziu specjalnie zmodyfikowanego nadwozia Jelcza PR110M.
Tak powstały autobus miał parametry Ikarusa 260 przy stylistyce nadwozia znanej z Jelczy PR110. Dyskusyjny jest w ogóle wybór kompletacji tego autobusu, bo przecież przemysł krajowy produkował lepsze skrzynie biegów na licencji ZF w Tczewie, a zdecydowano się na toporną konstrukcję Csepela. Można też było zastosować podwozie Ikarusa 250 o długości 12 metrów, ale wykorzystano najprostsze podwozie Ikarusa 260. W każdym razie powstał autobus prosty i w miarę niezawodny, który zdominował komunikację miejską w wersji solo w całym kraju. We Wrocławiu do MPK dostarczono 118 pojazdów tego typu i jeszcze z kilka miały Dolnośląskie Linie Autobusowe oraz Marco-Polo. Poza Wrocławiem na Dolnym Śląsku te autobusy można było spotkać prawie wszędzie, ale do dzisiaj zostały już wycofane z ruchu ze wszystkich eksploatujących je miast: Świdnica (2009), Wałbrzych (2008), Jelenia Góra (2014), Dzierżoniów (2011), Bolesławiec (2003), Kłodzko (2009), Legnica (2006), Lubin (2006), Oława (2003), Wołów (2006) i Wrocław (2005).
Historia Jelcza M11 #272
Nasz egzemplarz został zakupiony z komunikacji miejskiej w Głogowie i jest z roku 1990. W 2003 roku przeszedł remont w Kapena w Słupsku, wskutek którego dostał plastikowy przód i tył. W listopadzie 2017 roku w ZNA Bralin udało się przywrócić oryginalny wygląd przodu i tyłu Jelcza. Potem pojazd uzbrojono w detale takie jak uchwyty pod szybą przednią, zamontowano logo Jelcza oraz kasetony z numerami linii. We wnętrzu pojazdu trzeba wymienić siedzenia na dermowe oraz spróbować przemalować poręcze na czarno. Planowane jest jeszcze zabezpieczenie antykorozyjne podwozia.
Parametry
Parametry | |
---|---|
Wyprodukowany | 1990 |
Liczba miejsc ogółem | 100 |
Liczba miejsc siedzących | 30 |
Długość | 11000 mm |
Wysokość | 3060 mm |
Szerokość | 2550 mm |
Masa własna | 9200 kg |
Masa całkowita | 16000 kg |
Moc silników | Raba-MAN D2156HM6U 141kW 10350cm |
Skrzynia biegów | Csepel ASH-75.2 |