Wybierz język: [pl] [en]

Portret wagonu 1332

Historia wagonu Konstal N #1332

Tramwaj Konstal N o numerze taborowym 1332 to wagon dwuosiowy, silnikowy, pasażerski, obecnie jednokierunkowy, ale pierwotnie dwukierunkowy i dwustronny. Wyprodukowano go w 1949 r. i przeznaczono pierwotnie dla Warszawy. Trafił do Wrocławia wraz z partią innych wagonów tego typu w latach 1964–1969 (było to 57 wozów silnikowych i 105 doczepnych). W latach 90. XX w. (głównie w 1993 r.) został odrestaurowany przez Towarzystwo Miłośników Komunikacji Miejskiej na uroczystości 100-lecia tramwajów elektrycznych. Przywrócono mu wówczas wygląd zewnętrzny ze schyłkowego okresu eksploatacji tego typu tramwajów (lata 80. XX w.). Wnętrzu nadano z kolei cechy historyczne nawiązujące do stanu wagonu sprzed modernizacji. Na początku XXI w. był przez kilka lat wykorzystywany przez Towarzystwo Miłośników Wrocławia na Zabytkowej Linii Tramwajowej jako pojazd zastępczy. Po wyjściu na jaw problemów prawnych oraz technicznych został odstawiony i do dziś pozostaje nieużytkowany.

Wagon 1332 razem z innymi pojazdami Klubu Sympatyków Transportu Miejskiego na wystawie w Zajezdni Dąbie we Wrocławiu

W wyniku przeprowadzonych modyfikacji z lat 70. XX w. tramwaj o numerze inwentarzowym 1332 to obecnie wagon jednostronny i jednokierunkowy, wyposażony w dwa silniki o mocy 60 kW, pantograf OTK-1, dwa sprzęgi typu Alberta, hamulce elektrodynamiczne, mechaniczne (klockowe) i elektromagnetyczne (szynowe) oraz w tylko dwie piasecznice (przed pierwszą osią). Ściany zewnętrzne są kremowo-niebieskie (linia rozdzielająca barwy pokrywa się z dolną linią okien), podwozie – czarne, dach i pantograf – szare.

Wnętrze wagonu 1332

Dwie pary drzwi, rozsuwanych na boki, otwierane są elektrycznie ze stanowiska motorniczego. Wnętrze składa się z dwóch pomostów (przedniego i tylnego) oraz umieszczonego nieznacznie wyżej przedziału pasażerskiego z 12 siedzeniami powiązanymi ze sobą w sześć par. Siedzenia wykonane są z wąskich desek osadzonych na metalowym stelażu. Cztery skrajne siedzenia mają uchylane siedziska, co zapewnia dostęp do zlokalizowanych pod nimi piasecznic (tylne piasecznice zlikwidowano, ale zachowano uchylane siedziska, co jest dowodem pierwotnej dwukierunkowości wagonu). Wnętrze utrzymane jest w barwach beżowej, brązowej, kremowej i szarej. Połacie ścian wewnętrznych i sufit wyłożone są pomalowaną lub pokrytą okleiną płytą pilśniową (na suficie giętą na mokro). Dwa okna w przedziale pasażerskim (po jednym z każdej strony, dokładnie pośrodku wagonu) można otworzyć, zaś pozostałe okna są nieotwierane. Wszystkie okna klasy (sześć sztuk, po trzy z każdej strony) są dzielone, w przeciwieństwie do wszystkich okien na pomostach. Cztery okna po bokach drzwi posiadają (lub powinny posiadać) podwójne szyby, pomiędzy które wsuwają się otwierane drzwi. Na przednim pomoście znajduje się stanowisko motorniczego z nastawnikiem, pulpitem, hamulcem ręcznym, dźwignią piasecznicy i panelem przełączników elektrycznych z bezpiecznikami. Na tylnym pomoście umieszczona jest skrzynia z przetwornicą, paletą kolejnych bezpieczników i stycznikami.

Wnętrze wagonu 1332

Tramwaj jest w dość dobrym stanie, zwłaszcza pod względem estetycznym. Nie jest jednak w pełni sprawny technicznie, wymaga naprawy przetwornicy oraz przeglądu nastawnika, hamulca ręcznego i hamulców szynowych. Powłoka lakiernicza jest w dobrym stanie, choć zauważalne są ogniska korozji, liczniejsze w pobliżu okien i drzwi oraz na dachu. Dach nie jest w pełni szczelny, czego efektem jest łuszczenie się farby na suficie.

Docelowo powinien to być sprawny technicznie eksponat muzealny, użytkowany jako wagon turystyczny. Należy ujednolicić wygląd pojazdu, gdyż obecnie z zewnątrz reprezentuje stan z końca eksploatacji (koniec lat 80. XX w.), zaś wewnątrz – raczej z początku, choć oczywiście po modyfikacji na wagon jednokierunkowy (lata 60. XX w.). Planujemy docelowe przywrócenie wyglądu z okresu bezpośrednio po przebudowie w latach 60./70. XX w.

Drzwi wagonu 1332

Parametry

Parametry
Wyprodukowany1949
Liczba miejsc ogółem75
Liczba miejsc siedzących12
Długość10400 mm
Wysokość3300 mm
Szerokość2160 mm
Masa własna13500 kg
Moc silników2 x 60kW

Wydarzenia w których brał udział pojazd

Postępy prac przy wagonie Konstal N #1332

20 lutego 2019

Konstal N #1332 z dopuszczeniem do ruchu

18 stycznia 2019

Konstal N #1332 w użytkowaniu KSTM

7 grudnia 2018

Dzień Dziecka na Zajezdni Dąbie

2 czerwca 2018

Manewry na zajezdni Dąbie

13 maja 2017