Opis pojazdu Daewoo Lublin II
Komunikacja miejska to nie tylko autobusy i tramwaje, to także cała flota pojazdów wspomagających – pogotowia techniczne, radiowozy Centrali Ruchu, holowniki, żurawie wypadkowe, auta dostawcze i osobowe. Pogotowie techniczne, zwane we Wrocławiu także „Iskrą”, to ważny zespół w przedsiębiorstwie transportowym. Wyspecjalizowani mechanicy reagują na wszelkiego typu awarie występujące podczas pracy przewozowej. Od wymiany przepalonej żarówki, poprzez dolanie oleju czy płynu chłodniczego, naprawę popsutych drzwi aż do usunięcia awarii rozrusznika – mechanik pogotowia technicznego musi mieć rozległą wiedzę na temat mechaniki pojazdów. Kierowca autobusu zgłasza usterkę dyżurnemu Centrali Ruchu, a ten odpowiednio dysponuje „Iskrę”.
W połowie latach dziewięćdziesiątych Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne we Wrocławiu zakupiło trzy sztuki samochodów Lublin II, model 3304 z silnikiem 2.4 Turbo Diesel (Andoria 4CT90) i przystosowało je do pełnienia roli pogotowia technicznego. Pojazdy wyposażono w belki sygnalizacyjne Elektra LZ ze światłami pomarańczowymi oraz radiotelefony Radmor 3043/3. We wnętrzu zabudowano skrzynie narzędziowe, pojemniki na płyny oraz szafki na części zamienne. Dzięki temu naprawa autobusu była możliwa „na mieście”. Lubliny zastąpiono nowymi pojazdami marki Mercedes Sprinter w latach 2008–2010.
Pojazd w kolekcji klubu to replika, odbudowana na podstawie archiwalnych zdjęć oraz ustnych przekazów byłych i obecnych pracowników MPK Wrocław. Jest to Lublin II model 3324 z 1997 roku wyposażony w silnik 2.4 Diesel (Andoria 4C90).
Zarys historyczny samochodu Lublin
15 października 1993 roku rozpoczęto produkcję modelu Lublin 33 z silnikiem 4C90 o mocy 70 KM, który z czasem zastąpił Żuka. W 1997 roku rozpoczęto produkcję znacznie zmodernizowanego Lublina II. W aucie tym zastosowano nową skrzynię biegów, wspomaganie układu kierowniczego, inną atrapę wlotu powietrza, nową deskę rozdzielczą, oraz wprowadzono wiele innych mniejszych zmian. Od 2004 roku odbywał się montaż Lublinów 3Mi w zakładach Unison we wsi Obczak pod Mińskiem. W grudniu 2007 roku produkcja została wstrzymana ze względu na upadłość fabryki.