Wybierz język: [pl] [en]

Portret pojazdu Star 266

Opis pojazdu Star 266

Komunikacja miejska to nie tylko autobusy i tramwaje, to także cała flota pojazdów wspomagających – pogotowia techniczne, radiowozy Centrali Ruchu, holowniki, Żurawie wypadkowe, auta dostawcze i osobowe. W 1982 roku MPK pozyskało dwa pierwsze żurawie wypadkowe DS 0124K na podwoziu Star 266, które zastąpiły wcześniejsze żurawie na podwoziu Star 660. Pod koniec lat 80’ zakupiono 4 kolejne pogoty z urządzeniem dźwigowym DS 0125K. W połowie lat 90’ wycofano dwa najstarsze pojazdy przerabiając je na mobilne warsztaty pogotowia torowego. W 2013 wycofano kolejny, po zakupie ciężkiego żurawia na podwoziu MAN TGS 41.440 8x4. Obecnie (stan na rok 2024) MPK posiada już tylko jednego Stara 266, który po zakupie nowoczesnego żurawia na podwoziu Scania (typ P) służy jako pojazd rezerwowy.


Star od tyłu

W 2022 roku Klub Sympatyków Transportu Miejskiego otrzymało od MPK Wrocław wycofany żuraw z 1989. Pojazd sprawny i w dobrym stanie jest częścią kolekcji zabytkowych pojazdów. W 1968 roku w Ośrodku Badawczo Rozwojowym FSC Star, Biurze Konstrukcji Przemysłu Motoryzacyjnego w Warszawie oraz Wojskowym Instytucie Techniki Pancernej i Samochodowej w Sulejówku rozpoczęto prace konstrukcyjne nad nowym polskim terenowym samochodem ciężarowym, będącym następcą produkowanej od 1965 roku rodziny samochodów Star 660. Pierwszy prototyp Stara 266 zbudowany został w 1969 roku. W latach 1970-1973 przeprowadzano testy drogowe kolejnych prototypów oraz prace mające na celu przygotowanie fabryki w Starachowicach do produkcji nowego modelu. Produkcję seryjną Stara 266 rozpoczęto w 1973 roku.


Zdjęcie fabryczne żurawia DS 0125 K

Przedsiębiorstwo Doświadczalno-Produkcyjne Dźwigów Samochodowych „BUMAR – BEDES” w Bielsku Białej było producentem różnego rodzaju żurawi samojezdnych. Na potrzeby krajowych przewoźników, w latach 80tych, opracowało typ specjalnego żurawia do podnoszenia taboru tramwajowego – typ DS. 0125K. Urządzenie dźwigowe bardzo dobrze sprawdzało się przy podnoszeniu wagonów typu 105 (najpopularniejszy wagon tramwajowy w Polsce) dlatego praktycznie wszystkie przedsiębiorstwa komunikacyjne używały, bądź nadal używają tego rodzaju dźwigu.

Wydarzenia, w których brał udział pojazd

Dzień Otwarty Zajezdni Popowice

19 października 2024