Wybierz język: [pl] [en]

Nasze działania

Archiwum z roku: 2017 2018 2019 20202021 2022 2023 2024

Remont Fredrusia – archeologia i malowanie autobusu

30 września 2020

Dzisiaj trochę archeologii. Będzie o malowaniu Fredrusia. Nie jest prawdą, że Fredruś jest oryginalnym kabrioletem z fabryki. Fredruś powstał wskutek przerobienia liniowego wozu o numerze bocznym 646 na kabriolet. Dlatego na samym spodzie Fredrusia pokrywa czerwony lakier z fabryki. Po przebudowie na kabriolet Fredruś stal się niebieski, co widać na kolejnej warstwie farby. Następnie niebieski ustąpił czerwonemu położonemu pistoletem a późneij jeszcze poprawiono go wałkiem. I tak dzięki drapaniu kolejnych warstw pokrywy lakierniczej możemy odtworzyć historię autobusu.

Remont Fredrusia – archeologia i malowanie autobusuRemont Fredrusia – archeologia i malowanie autobusu

Odbiór konserwatorski czwartego etapu odbudowy Maximuma

29 grudnia 2020

We wtorek 29 grudnia 2020 r. odbył się odbiór prac konserwatorskich przy zabytkowym wagonie Maximum z 1901 r. Komisja złożona z pracowników Wydziału Partycypacji Społecznej Urzędu Miejskiego Wrocławia i Biura Miejskiego Konserwatora Zabytków we Wrocławiu odebrała bez uwag etap polegający na odtworzeniu wnętrza tego unikatowego tramwaju, jedynego takiego zachowanego w Polsce i jednego z nielicznych na świecie. Oszklono także okna przedziału pasażerskiego z zastosowaniem szkła bezpiecznego, a także okna świetlika z zastosowaniem szkła odpowiadającego wyglądem stanowi pierwotnemu. Wszystko przebiegało zgodnie z programem prac konserwatorskich i archiwalną dokumentacją zdjęciową. Zakres prac obejmował m.in.: a. wykonanie podłogi drewnianej, boazerii, podsufitki, mocowań (prace w drewnie jesion i mahoń); b. odtworzenie siedzeń pasażerskich (prace w drewnie jesion i mahoń); c. wykonanie i montaż elementów mosiężnych: sześciu kinkietów, umieszczonych w klasie na słupkach międzyokiennych, dwóch lamp na pomostach, umieszczonych w centralnym punkcie sufitu każdego z pomostów, oraz dwóch klapek konduktorskich, zamontowanych w drzwiach przesuwnych między klasą i pomostami; d. montaż galanterii mosiężnej przekazanej przez Gminę Wrocław w klasie i na pomostach; e. odtworzenie mechanizmu przesuwania drzwi wewnętrznych wraz z klamkami i zatrzaskami. Zadanie było w całości finansowane przez Gminę Wrocław, do której tramwaj Maximum należy. Obecnie do wykonania zostało lakierowanie i szereg prac wykończeniowych (m.in. tablice na dachu, komunikaty we wnętrzu, deski wokół wózków).

Odbiór konserwatorski czwartego etapu odbudowy MaximumaOdbiór konserwatorski czwartego etapu odbudowy Maximuma

Odbiór konserwatorski prac przy Fredrusiu

29 grudnia 2020

We wtorkowe popołudnie odbył się odbiór prac konserwatorskich i restauratorskich przy zabytkowym autobusie Jelcz 272 MEX, zwanym Fredrusiem. Ten turystyczny autobus-kabriolet od połowy lat 70. XX wieku uświetniał większość ważniejszych wydarzeń we Wrocławiu. Fredruś uczestniczył też w wielu wydarzeniach politycznych w latach 80. XX w. i w okresie transformacji ustrojowej. Ma więc wartość nie tylko jako zabytek techniki, ale też jako niemy świadek wydarzeń historycznych. Niestety w 2009 roku przestał pojawiać się na mieście i od tego czasu tułał się po różnych zajezdniach, niszczał i czekał na lepsze czasy. Nastały one latem 2020 roku. Wtedy ogłoszono pierwszy konkurs dla organizacji pozarządowych na rozpoczęcie remontu autobusu, zaś drugi konkurs miał miejsce w październiku. Oba wygrał Klub Sympatyków Transportu Miejskiego. Efektem prac jest samojezdne podwozie - po ponad dekadzie porusza się ono dzięki pracy silnika. Było to można zobaczyć na żywo podczas Zdalnego Dnia Jelcza na Zajezdni Popowice, który odbył się 19 grudnia. Zakres prac uwzględniał remont ramy (piaskowanie, malowanie) oraz naprawę mechaniczną pojazdu, co objęło remont lub regenerację silnika, skrzyni biegów, sprzęgła, tylnego mostu, wału napędowego, zawieszenia i układu kierowniczego czy podzespołów elektrycznych. Podwozie jest już w pełni sprawne, natomiast nadwozie czeka zapewne na przyszły rok. Zadanie było w całości finansowane przez Gminę Wrocław, do której autobus Fredruś należy. Załączamy dokumentację zdjęciową, pokazującą stan autobusu przed remontem, przebieg prac oraz projekt malowania docelowego. Szerzej o remoncie napisano tu: https://www.wroclaw.pl/rozmawia/slynny-fredrus-ma-juz-gotowe-podwozie.

Odbiór konserwatorski prac przy FredrusiuOdbiór konserwatorski prac przy Fredrusiu

Skład stopiątek w KSTM

22 grudnia 2020

Pod koniec roku kolekcja zabytkowych pojazdów Klubu Sympatyków Transportu Miejskiego powiększyła się. Chodzi o dwa wagony typu Konstal 105Na, które zostały zakupione przez członka naszego stowarzyszenia i nad którymi będziemy sprawować opiekę. Wozy pochodzą z MPK Częstochowa, które przeprowadza obecnie wymianę taboru. Dzięki temu udało się zachować kawałek historii Częstochowy, o czym pisała nawet prasa (https://czestochowa.wyborcza.pl/czestochowa/7,84749,26641011,motorniczy-z-lodzi-uratowal-stary-czestochowski-tramwaj.html). Na razie wagony muszą zostać przystosowane do wrocławskiej sieci tramwajowej (konieczne jest przebiegunowanie), a w przyszłości być może zostaną pomalowane we wrocławskie barwy. Ich niewątpliwą zaletą jest bardzo dobry stan techniczny i w miarę oryginalny wygląd (m.in. zachowane są wszystkie gniazda w ścianach czołowych, cztery pary drzwi wejściowych i oryginalne fotele we wnętrzu). Wagony dostaną kolejne numery taborowe po ostatnich wrocławskich stopiątkach, czyli 2566 i 2567.

Skład stopiątek w KSTMSkład stopiątek w KSTM

Odbiór konserwatorski Jelcza 080

10 grudnia 2020

W czwartek 10 grudnia 2020 r. miał miejsce odbiór konserwatorski (bez uwag oczywiście) trzeciego etapu prac restauratorskich przy zabytkowym autobusie Jelcz 080 z 1980 r., należącym do naszego stowarzyszenia. Był to jednocześnie odbiór całego remontu, bowiem w trzech etapach w latach 2019-2020 udało nam się przeprowadzić kolejno: remont kapitalny konstrukcji, która okazała się silnie skorodowana, naprawę pod względem mechanicznym i odtworzenie wnętrza. Ostatni etap trwał od września do początku grudnia tego roku. Prace te były wspierane przez Gminę Wrocław w ramach dotacji przeznaczonych na remont obiektów wpisanych do rejestru zabytków. Udało się przywrócić oryginalne malowanie autobusu i stan wnętrza z momentu powstania pojazdu. We wnętrzu zwracają uwagę chromowane uchwyty przy siedzeniach, które wymusiły zastosowanie nietypowej techniki malowania stelaży foteli. Obite są one charakterystyczną dla autobusów z jelczańskiej fabryki czerwoną dermą, która nadal jest wytwarzana na specjalne zamówienie. Dermą, ale czarną, pokryta jest też osłona silnika, podobna do tych, które niektóre osoby mogą kojarzyć z autobusów-ogórków, czyli Jelczy 043 i Jelczy 272 MEX. Otworzono też właściwy wygląd deski rozdzielczej. Autobus jest obecnie w pełni sprawny i przypomina o czasach, kiedy podróże autobusami nie były tak komfortowe jak obecnie.

Odbiór konserwatorski Jelcza 080Odbiór konserwatorski Jelcza 080

Odtwarzanie wnętrza autobusu Jelcz 080

13 listopada 2020

Poza remontem podwozia Fredrusia i odtwarzaniem wnętrza tramwaju Maximum, Klub Sympatyków Transportu Miejskiego tej jesieni zajmuje się jeszcze jednym wnętrzem - autobusu socjalnego Jelcz 080 z 1980 r. Prace obejmują: a. odnowienie ram foteli (piaskowanie i malowanie), b. wykonanie nowych obić tapicerskich, c. wymiana fotela kierowcy na nowy, d. uszycie nowych zasłon, e. odnowienie plastików deski rozdzielczej, f. wymiana mat wygłuszeniowych pod klapą silnika w kabinie wraz z naprawą tej klapy, g. wymianę poszycia podsufitki oraz poszycia wewnętrznego ścian bocznych, h. oczyszczenie i montaż poręczy i innych elementów obsługi pasażerskiej. Ponadto realizowane są pewne naprawy mechaniczne, których potrzeba pojawiła się podczas poprzedniego etapu remontu. Prace przeprowadzane są dzięki dotacji Gminy Wrocław (www.wroclaw.pl) w ramach konkursów dla organizacji pozarządowych na remont obiektów w rejestrze zabytków. Zakończenie etapu i całego remontu już w grudniu!

Odtwarzanie wnętrza autobusu Jelcz 080Odtwarzanie wnętrza autobusu Jelcz 080

Zaawansowanie prac przy Fredrusiu

28 października 2020

Klub Sympatyków Transportu Miejskiego został wybrany do realizacji drugiego etapu prac remontowych zabytkowego autobusu Jelcz 272 MEX "Fredruś". Dzięki temu możemy śmiało zintensyfikować nasze działania, których efektem będzie sprawne, samojezdne podwozie autobusu. Jak dotąd usunięto prawie wszystkie podzespoły w ramy podwozia, która w tym tygodniu będzie piaskowana i następnie zabezpieczana antykorozyjnie. Rozbierany też jest silnik, zaś osprzęt elektryczny został lub zostanie przekazany do regeneracji. Co prawda zdarzają się problemy i poszukujemy niektórych części nawet zagranicą (przede wszystkich w Czechach), ale liczymy, że wszystko uda się skończyć w terminie, czyli do końca tego roku. Jako ilustrację załączamy komplet zdjęć przedstawiający stan po zakończeniu demontażu podzespołów podwozia autobusu. Prace realizowane są we współpracy z firmą Polmat.

Zaawansowanie prac przy FredrusiuZaawansowanie prac przy Fredrusiu

Kolejne dobre wieści w zakresie remontu zabytkowych pojazdów komunikacji zbiorowej

16 września 2020

Pierwsza połowa września była dobrym okresem dla zabytkowych pojazdów komunikacji zbiorowej we Wrocławiu. Po pierwsze, rozpoczął się remont kultowego autobusu "Fredruś" (Jelcz 272 MEX) - obecnie nadwozie i podwozie są rozdzielone, co pozwoli na pełną ocenę stanu poszczególnych podzespołów i remont ramy autobusu. Postępy prac można było zobaczyć podczas Dnia Otwartego Zajezdni Popowice 5 września. Po drugie, postępuje odbudowa wnętrza tramwaju Maximum - obecnie stolarze skupiają się na ścianach między pomostami i klasą oraz wykończeniu wnętrza świetlika. Wagon Maximum także był prezentowany podczas Dnia Otwartego. Oba działania są finansowane na zasadzie powierzenia przez Gminę Wrocław w ramach konkursów organizowanych przez Wydział Partycypacji Społecznej. Po trzecie, 15 września Klub uzyskał wsparcie w ramach konkursu Miejskiego Konserwatora Zabytków, która pozwoli zakończyć remont należącego do naszego stowarzyszenia autobusu Jelcz 080 z 1980 r. Prace obejmą odtworzenie wnętrza oraz naprawę wybranych podzespołów. Dzięki temu autobus pod koniec roku uzyska pełną sprawność. Prezentujemy kilka zdjęć ukazujących postęp prac przy tramwaju Maximum i "Fredrusiu".

Kolejne dobre wieści w zakresie remontu zabytkowych pojazdów komunikacji zbiorowejKolejne dobre wieści w zakresie remontu zabytkowych pojazdów komunikacji zbiorowej

Odbiór drugiego etapu remontu Jelcza 080

10 września 2020

W czwartkowy poranek 10 września 2020 r. odbył się odbiór drugiego etapu prac restauratorskich i konserwatorskich przy zabytkowym autobusie Jelcz 080 z 1980 r. Komisja z Biura Miejskiego Konserwatora Zabytków odebrała prace bez uwag. Prace polegały przede wszystkim na usprawnieniu układu napędowego i odtworzeniu relatywnie nieskomplikowanej instalacji elektrycznej w zakresie koniecznym do uruchomienia pojazdu. Ze względu na ograniczone fundusze wykonane zostały tylko niezbędne prace, które objęły wyłącznie podzespoły wymagające napraw i regeneracji, natomiast zrezygnowano z remontu kapitalnego wszystkich podzespołów i elementów wyposażenia, co być może - w zależności od potrzeb - zrealizujemy w przyszłości. Działania były wspierane przez Gminę Wrocław (www.wroclaw.pl) w ramach pierwszej w 2020 r. edycji otwartego konkursu ofert na realizację działań w zakresie ochrony dóbr kultury i dziedzictwa narodowego we Wrocławiu. Był to drugi etap remontu - pierwszy miał miejsce w 2019 r. i był realizowany dzięki dotacji z tego samego źródła. Autobus Jelcz 080 był już prezentowany podczas Dnia Otwartego Zajezdni Popowice 5 września 2020 r. Obecnie do wykonania pozostaje odbudowa wnętrza i kilka napraw wynikających z przeglądu podzespołów w etapie drugim.

Odbiór drugiego etapu remontu Jelcza 080Odbiór drugiego etapu remontu Jelcza 080

Dzień Otwarty Zajezdni Popowice 2020

5 września 2020

Za nami kolejny już Dzień Otwarty Zajezdni Popowice, w tym roku w ramach serii wydarzeń "WroTram - przez wrocławskich ulic sto". Dziękujemy za tłumne przybycie! Dzięki temu wiemy, że nasza praca przy zabytkach transportu ma sens i jesteśmy jeszcze bardziej zmotywowani do pracy! Podczas imprezy można było zobaczyć premierowo nasze nowe pojazdy, czyli Ikarus 280.70E oraz replikę autobusowego pogotowia technicznego na bazie samochodu Lublin II. Do tego zaprezentowano autobus Jelcz 080 po remoncie blacharskim i naprawie mechanicznej. Dołączamy zdjęcia Łukasza Kuczewskiego, Michała Kowalskiego i Michała Kwietniaka.

Dzień Otwarty Zajezdni Popowice 2020Dzień Otwarty Zajezdni Popowice 2020

Zaczynamy remont Fredrusia!

2 września 2020

Klub Sympatyków Transportu Miejskiego wygrał otwarty konkurs ofert na realizację zadania publicznego, które będzie polegać na rozpoczęciu remontu słynnego wrocławskiego "Fredrusia", czyli turystycznego Jelcza 272 MEX w wersji kabrio. Prace będą polegać na rozdzieleniu nadwozia i podwozia oraz remoncie ramy (piaskowanie, wymiana skorodowanych elementów, zabezpieczenie antykorozyjne). Etap ten pozwoli na pełną ocenę stanu poszczególnych podzespołów i zaplanowanie kolejnych kroków w tym trudnym zadaniu. Warto bowiem przypomnieć, że Fredruś nie jeździ od 2009 r., a przez dobrych kilka lat stał pod chmurką (zbierała się w nim woda opadowa i śnieg).

Zaczynamy remont Fredrusia!Zaczynamy remont Fredrusia!

Postępy w remoncie Jelcza 080

25 sierpnia 2020

Ku końcowi zbliża się drugi etap remontu zabytkowego autobusu Jelcz 080. Prace polegały przede wszystkim na usprawnieniu układu napędowego i odtworzeniu relatywnie nieskomplikowanej instalacji elektrycznej w zakresie niezbędnym do uruchomienia pojazdu. Docelowo autobus ma reprezentować stan i wyglądać identycznie jak jeden z prototypów z 1980 r., który jeździł wraz z przyczepą osobową typu Jelcz P-080, dzięki czemu będzie możliwe odtworzenie w całości tego unikatowego zestawu. Klub bowiem taką przyczepę także posiada - póki co oczekuje ona na remont. Oba pojazdy pochodzą z 1980 r. i stanowią unikatowy zestaw, jedyny taki zachowany w Polsce (a tym samym na świecie). Autobus Jelcz 080 to jeden z zaledwie pięciu w Polsce egzemplarzy przeznaczonych do zachowania, najstarszy z zachowanych. Jeśli chodzi o przyczepę, jest to jedyny istniejący pojazd tej serii i jeden z zaledwie trzech, jakie kiedykolwiek wyprodukowano.

Postępy w remoncie Jelcza 080Postępy w remoncie Jelcza 080

Jeździmy w Poznaniu

22 sierpnia 2020

Z okazji półmetka pomocy w obsłudze Poznańskich Linii Turystycznych udostępniamy Wam trochę zdjęć naszych autobusów wykonanych przez takich autorów jak Leszek Peczyński i Łukasz Łyszczak. Przypominamy, że do Poznania wydelegowaliśmy naszego Jelcza M11 i Ikarusa 280.17. W Poznaniu te autobusy zostaną do końca września i będą nadal obsługiwać wybrane brygady linii 100. Więc jeśli chcecie się przejechać naszymi zabytkowymi autobusami, to musicie się wybrać do Poznania i tam na nie polować.

Jeździmy w PoznaniuJeździmy w Poznaniu

Postępy przy odtwarzaniu wnętrza tramwaju Maximum

3 lipca 2020

Wnętrze tramwaju Maximum z 1901 r. zaczyna nabierać barw! W ostatnim czasie pojawiły się dwubarwne deseczki na ławkach, podsufitka zyskała ostateczną barwę, zamontowano grzejniki wraz z ekranami, które ukierunkują przepływ ciepła. Przygotowano też trapezowate w przekroju listewki na podłogę oraz oczyszczono ramki okienek świetlika do pokrycia lakierem. Przypominamy, że prace realizujemy razem z firmą Polmat Artur Matkowski dzięki dotacji Gminy Wrocław.

Postępy przy odtwarzaniu wnętrza tramwaju MaximumPostępy przy odtwarzaniu wnętrza tramwaju Maximum

Wieści z remontu Ikarusa

19 czerwca 2020

Ciągle jest kontynuowany remont klubowego Ikarusa. Przypomnijmy, że jest to ostatni jeżdżący Ikarus 280 z MPK Wrocław o numerze 5320. Aktualnie odbudowywane jest tylne nadkole i mocowanie przegubu. Korozja zrobiła niestety swoje i konstrukcja jest praktycznie odbudowywana od zera.

Wieści z remontu IkarusaWieści z remontu Ikarusa

Tramwaj Maximum - powstaje wnętrze i nocne jazdy próbne

6 czerwca 2020

Maj był miesiącem intensywnych prac przy wnętrzu tramwaju Maximum z 1901 r., którego odbudową zajmuje się Klub. Z jednej strony chodzi o otworzenie pierwotnego wyglądu, czemu służy analiza archiwalnych fotografii, niestety pochodzących raczej z dwudziestolecia międzywojennego, a nie z samego początku eksploatacji wagonu. Z drugiej strony - ważne jest, by wszystko było bezpieczne i funkcjonalne. Jak na razie pojawiły się już ławki, ale poszczególne deseczki są na razie przymierzone. Właściwy montaż nastąpi dopiero po lakierowaniu, które będzie przebiegać w dwóch odcieniach. Wewnątrz ławek zamontowane będą piasecznice i grzejniki. Przykręcono już też podsufitkę, która zostanie pomalowana na kremowo. Najnowszy element to szyby w ścianach bocznych, a także szybki w okienkach świetlika. Dzięki temu, że wagon jest już częściowo zaszklony, możliwe stały się jazdy próbne. Wagon uzyskał warunkowe dopuszczenie do ruchu bez prawa przewozu pasażerów i w nocy 4/5 i 5/6 czerwca po raz pierwszy od około pół wieku wyjechał na ulice Wrocławia. Udaliśmy się na Pilczyce i Kozanów. Jazdy próbne przebiegły bez zarzutu, co pozwala nam spokojnie kontynuować prace. Prace wykonywała firma Polmat za co serdecznie dziękujemy.

Tramwaj Maximum - powstaje wnętrze i nocne jazdy próbneTramwaj Maximum - powstaje wnętrze i nocne jazdy próbne

KSTM wykonawcą kolejnego etapu remontu tramwaju Maximum z 1901 r.

26 marca 2020

Wydział Partycypacji Społecznej Urzędu Miejskiego Wrocławia rozstrzygnął konkurs na kontynuację procesu odbudowy tramwaju Maximum z 1901 r., jedynego zachowanego w Polsce i jednego z nielicznych na świecie. Klub dotąd odpowiadał za dwa etapy przywracania wagonowi jego dawnej świetności - w 2018 r. było to odtworzenie skrętnych wózków typu Maximum-Minimum (https://kstm.pl/pl/aktywnosci.html?k=80), zaś w 2019 r. budowa instalacji elektrycznej z podzespołami (m.in. nastawniki i ramy oporowe) wraz z przywróceniem wozowi sprawności (https://kstm.pl/pl/aktywnosci.html?k=105). Zadanie publiczne w tym roku polegać będzie oczywiście na kontynuacji procesu przywracania do stanu pierwotnego z czasów powstania tego unikalnego wagonu tramwajowego. Prace finansowane z przyznanej dotacji obejmą odtworzenie wyposażenia wnętrza wagonu zgodnie z programem prac konserwatorskich i archiwalną dokumentacją zdjęciową oraz odtworzenie oraz oszklenie okien przedziału pasażerskiego z zastosowaniem szkła bezpiecznego, a także okien świetlika z zastosowaniem szkła odpowiadającego wyglądem stanowi pierwotnemu. Zaplanowano m.in. prace w drewnie - wykonanie podłogi drewnianej, boazerii, podsufitki, mocowań oraz odtworzenie siedzeń pasażerskich (dwie ławki umieszczone będą wzdłuż dłuższych boków klasy; kształt siedziska i oparcia będzie nawiązywał do obrysu widocznego w ściankach działowych), a także wykonanie i montaż elementów mosiężnych: sześciu kinkietów (wraz z kloszami), umieszczonych w klasie na słupkach międzyokiennych, dwóch lamp na pomostach, umieszczonych w centralnym punkcie sufitu każdego z pomostów, czy dwóch klapek konduktorskich, zamontowanych w drzwiach przesuwnych między klasą i pomostami. Częścią zadania jest także organizacja wydarzenia edukacyjnego związanego z historią i dziedzictwem wrocławskiej komunikacji zbiorowej. Zaplanowaliśmy je na początek września (5.09.2020 r.) i będzie to czwarta edycja Dnia Otwartego Zajezdni Popowice.

KSTM wykonawcą kolejnego etapu remontu tramwaju Maximum z 1901 r.KSTM wykonawcą kolejnego etapu remontu tramwaju Maximum z 1901 r.

Jelcz 080 z dotacją kontynuację remontu

3 marca 2020

Na początku marca Prezydent Wrocławia i Miejski Konserwator Zabytków rozdysponowali fundusze na remont obiektów w rejestrze zabytków. Kwota 30 000,00 zł przypadła także Klubowi Sympatyków Transportu Miejskiego. Razem z wkładem własnym w wysokości 5000,00 zł fundusze zostaną przeznaczone na kontynuację remontu autobusu Jelcz 080, który rozpoczął się w ubiegłym roku (jak dotąd wykonano remont konstrukcji i poszycia wraz z lakierowaniem - stan aktualny widoczny jest na zdjęciach poniżej). Prace przy autobusie zaplanowane na obecny, drugi etap będą polegać przede wszystkim na usprawnieniu układu napędowego i odtworzeniu relatywnie nieskomplikowanej instalacji elektrycznej w zakresie niezbędnym do uruchomienia pojazdu. Ze względu na ograniczone fundusze wykonane zostaną tylko niezbędne prace, które obejmą wyłącznie podzespoły wymagające napraw i regeneracji, natomiast zrezygnowano z remontu kapitalnego wszystkich podzespołów i elementów wyposażenia. Docelowo autobus ma reprezentować stan i wyglądać identycznie jak jeden z prototypów z 1980 r., który jeździł wraz z przyczepą osobową typu Jelcz P-080 (będącą w zbiorach Klubu i także czekającą na remont), dzięki czemu będzie możliwe odtworzenie w całości tego unikatowego zestawu. Trzeba podkreślić, że oba pojazdy (autobus Jelcz 080 wraz z dedykowaną mu przyczepą P-080) stanowią jedyny taki zestaw zachowany w Polsce. Do obecnych czasów przetrwała bowiem tylko jedna przyczepa tego typu (w ogóle autobusowe przyczepy pasażerskie należą już do rzadkości; po latach 80. XX w. nie były już w Polsce wytwarzane), zaś autobusów Jelcz 080 zachowano raptem kilka. Ponadto, przedmiotowy autobus jest najstarszy z nadal istniejących egzemplarzy (pozostałe pochodzą z lat 1981 i 1984), jedyny zachowany w wersji z silnikiem typu S-359, a także jedyny, który ma kilka charakterystycznych detali typowych dla pojazdów tej serii wyprodukowanych przed 1981 r.

Jelcz 080 z dotacją kontynuację remontuJelcz 080 z dotacją kontynuację remontu

Photoday w Zajezdni Popowice

29 lutego 2020

W sobotę 29 lutego 2020 r. Klub Sympatyków Transportu Miejskiego we współpracy z Wydziałem Partycypacji Społecznej Urzędu Miejskiego Wrocławia zaprosił na kolejne wydarzenie z cyklu „Photoday w Zajezdni Popowice”. Choć tym razem udostępnione było nieco mniej samej zajezdni, przygotowano szczególną atrakcję – możliwość zobaczenia tramwaju Maximum z 1901 r. w ruchu! Pod koniec 2019 r. zakończył się kolejny etap restauracji tego unikatowego wagonu – rekonstrukcja instalacji elektrycznej, dzięki czemu może się poruszać dzięki pracy silników. Podczas imprezy tramwaj wyjechał przed halę firmy Polmat, gdzie prowadzone są przy nim prace, i wykonał kilka jazd po placu manewrowym. Był to doskonały moment, by zobaczyć postępy w pracach konserwatorskich przed tym, jak rozpocznie się kolejny etap działań, tym razem obejmujących odbudowę wnętrza wagonu. Planowany moment jego rozpoczęcia to początek kwietnia. Co prawda główną atrakcją był wagon Maximum z 1901 r., udostępniona była też jedna z hal zajezdni, ta zajmowana przez Klub Sympatyków Transportu Miejskiego. Jest to ceglany obiekt z początku XX w., który pierwotnie służył jako hala postojowa, a następnie był częścią Warsztatów Głównych. Poza pojazdami stowarzyszenia (część wyjedzie na plac) była możliwość ujrzenia i sfotografowania wozów technicznych należących do Gminy Wrocław, m.in. dwie lory na piasek, dwie szlifierki, wieżówka sieciowa. Spośród pojazdów Klubu dostępny był m.in. wagon Konstal N z 1949 r. i Konstal 102Na z 1972 r. czy autobusy Jelcz i Ikarus. Na lorze z początku XX w. można było zobaczyć wyjęty silnik wraz ze skrzynią biegów z autobusu Ikarus 280.70E. W imprezie uczestniczyło około 200 osób. Dziękujemy za odwedziny!

Photoday w Zajezdni PopowicePhotoday w Zajezdni Popowice

Panel Obywatelski

21 lutego 2020

Klub Sympatyków Transportu Miejskiego aktywnie uczestniczy w pierwszym wrocławskim panelu obywatelskim dotyczącym transportu. Jego temat to "Jak usprawnić przemieszczanie się po Wrocławiu, mając na względzie poprawę jakości życia i ochronę klimatu?" (https://www.wroclaw.pl/rozmawia/panel-obywatelski). Klub będzie stroną panelu (https://www.wroclaw.pl/rozmawia/panel-obywatelski-strony), a także jego przedstawiciel, Krzysztof Kołodziejczyk, został członkiem Zespołu Monitorującego, którego rolą jest dbanie o prawidłowy przebieg panelu (https://www.wroclaw.pl/rozmawia/panel-obywatelski-zespol-monitorujacy-nabor).

Kursowaliśmy z okazji Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy

12 stycznia 2020

Dnia 12 stycznia 2020 roku, z okazji Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy, wagon tramwajowy Konstal N #1332 z 1949 r. kursował na bezpłatnej linii 28. Podczas przejazdu zbierano datki na Wielką Orkiestrę Świątecznej Pomocy. Oprócz naszego wagonu kursował MPK-owski Gustaw i wagon Towarzystwa Miłośników Wrocławia #1336. Była to okazja do przejechania się trzema wagonami typu N, z których żaden nie prezentował wyglądu fabrycznego (a raczej stan z końca eksploatacji).

Kursowaliśmy z okazji Wielkiej Orkiestry Świątecznej PomocyKursowaliśmy z okazji Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy