Wybierz język: [pl] [en]

Nasze działania

Archiwum z roku: 2017 20182019 2020 2021 2022 2023 2024

Prace przy wagonie Konstal N #1332

21 grudnia 2018

Cały czas trwają prace mające na celu uprawnienie i przygotowanie do przeglądu wagonu Konstal N #1332, który został na początku grudnia użyczony przez Klub od Gminy Wrocław. Poszczególne podzespoły i elementy są przeglądane i - w razie potrzeby - naprawiane. Wagon był praktycznie pozbawiony bezpieczników, które uzupełniono. Wyposażono go w wiele brakujących elementów (m.in. czasza dzwonka zewnętrznego, wycieraczka, lusterka, przerywacz kierunkowskazów). Prowadzone są prace przy układzie elektrycznym, gdyż część oświetlania wewnętrznego i zewnętrznego początkowo nie działała. Usprawniono m.in. przetwornicę, wymiany wymagała część przełączników na pulpicie. Wymieniono klocki hamulcowe wraz z regulacją hamulca ręcznego, przeglądnięto podwozie i dokręcono luźne śruby. Naprawiono też uszkodzony ślizg sprzęgu przedniego. No i cały tramwaj wymyto - było to chyba jego pierwsze mycie od około 10 lat!

Prace przy wagonie Konstal N #1332Prace przy wagonie Konstal N #1332

Odbiór konserwatorski etapu prac przy wagonie Maximum

19 grudnia 2018

W środę 19 grudnia 2018 r. odbył się odbiór przez przedstawiciela Miejskiego Konserwatora Zabytków prac prowadzonych pod kierunkiem naszego stowarzyszenia przy wagonie Maximum. Celem zadania publicznego zleconego przez Gminę Wrocław była kontynuacja odbudowy i procesu przywracania do stanu pierwotnego z czasów powstania unikalnego wagonu tramwajowego typu Maximum z 1901 r., jedynego zachowanego w Polsce i jednego z nielicznych na świecie. Wartość pojazdu wynika z tego, że czteroosiowe wagony z początku XX w. są niezwykłą rzadkością na skalę światową. W Europie Zachodniej i Stanach Zjednoczonych można spotkać jedynie pojedyncze egzemplarze. Wrocław ma to szczęście, że w swej historii również posiadał podobne wagony oraz że możliwa jest rekonstrukcja chociaż jednego, który z pewnością – w przypadku pieczołowitej restauracji – stanie się atrakcją miasta. W całej Europie Środkowo-Wschodniej jest to niemal na pewno jedyny egzemplarz.

Prace finansowane z przyznanej dotacji objęły w tym etapie odtworzenie podwozia składającego się z dwóch skrętnych wózków jezdnych typu Maximum-Minimum wraz z połączeniem ich z nadwoziem. Ponieważ udało się pozyskać kompatybilne silniki trakcyjne, także one zostały zamontowane na wózkach wraz z przekładniami oraz osiami z zestawami kołowymi. Przywrócony został także układ hamulców mechanicznych - ręcznych (poza hamowaniem silnikami w wagonie tym zastosowano bowiem również hamulce ręczne). Warto pokreślić, że początkowo do dyspozycji mieliśmy tylko jedną całą ramę wózka i części drugiej ramy. Wszystko należało skompletować i uzupełnić. Odtworzono m.in. maźnice, sprężyny, resory, cały układ hamulca ręcznego (zaciski, klocki hamulcowe, cięgna, elementy regulacji), elementy zawieszenia silników.

Układ podwozia tramwaju typu Maximum w zasadniczy sposób różni się od stosowanego w dawnych i dzisiejszych wagonach tramwajowych z wózkami skrętnymi. Oś napędowa (zewnętrzna, w każdym wózku bliższa czołu pojazdu) wyposażona jest w koła o większej średnicy (w wozie wrocławskim – 810 mm), natomiast oś toczna (wewnętrzna, bliższa środkowi pojazdu) służy tylko do prowadzenia wózka na zakrętach i posiada koła o średnicy wynoszącej 620 mm. O wyjątkowości rozwiązania stanowi brak typowego czopa skrętu. Teoretyczny punkt obrotu wózka względem pudła pojazdu nie znajduje się na środku wózka, lecz przy osi napędowej, która to głównie przenosi ciężar wagonu. Oś toczna jest obciążona jedynie w stopniu pozwalającym zachować jej pewne prowadzenie w torze. Taka konstrukcja charakterystyczna była właśnie dla wózków skrętnych typu Maximum. Celem przesunięcia środka ciężkości jest możliwie znaczne zwiększenie obciążenia osi napędnych dla poprawy charakterystyki trakcyjnej tramwaju, w proporcji około 2/3 do 1/3. Rozwiązanie to stanowiło znaczny postęp w stosunku do wcześniejszych konstrukcji wagonów na wózkach skrętnych, gdzie z powodu dużych rozmiarów silników napędzana mogła być tylko jedna oś w każdym wózku, więc ciężar adhezyjny wagonu nie przekraczał 50% całkowitej masy pojazdu. Wózki typu Maximum umożliwiły wprowadzenie wagonów niskopodłogowych typu Hedley-Doyle już w 1912 r. Układ przekazywania sił między nadwoziem a podwoziem wagonu jest skomplikowany konstrukcyjnie i podzielony na trzy zasadnicze komponenty:

  1. Nadwozie spoczywa na wózkach za pomocą mosiężnych ślizgów, współpracujących z płytami ślizgowymi umieszczonymi pod podłużnicami ramy. Elementy te odpowiadają za przenoszenie sił pionowych.
  2. Zamocowany sztywno pod podwoziem wagonu w jego osi podłużnej pionowy czop współpracuje z jarzmem umieszczonym w wózku, pozwalającym na swobodny przesuw podczas pokonywania łuków toru. Ten układ odpowiada za przenoszenie sił podłużnych, od przyspieszania i hamowania,
  3. Zawieszony sprężyście na wózku pionowy czop współpracuje z łukowato wygiętą ku górze płozą pod podwoziem wagonu. Układ ten odpowiada za przenoszenie sił poprzecznych oraz stabilizuje wózek w położeniu środkowym podczas jazdy na wprost (niem. Seitendrückverteiler).

Prace były realizowane jako zadanie zlecone przez Gminę Wrocław Klubowi Sympatyków Transportu Miejskiego. Bezpośrednim wykonawcą większości prac technicznych była - na zlecenie KSTM - firma Polmat z Wrocławia, która w ostatnim czasie zajmowała się m.in. restauracją tramwaju Linke-Hofmann Standard "Baba Jaga". Rola Klubu polegała na wyznaczeniu tzw. prowadzącego prace konserwatorskie, który jest wymagany przez polskie prawo. Był nim wiceprezes stowarzyszenia Tomasz Paszko. Klub zajmował się koordynacją prac, ustalaniem rozwiązań konstrukcyjnych, dobieraniem barw w oparciu o - niestety niepełną - dokumentację. Zadanie było prowadzone z zachowaniem wszystkich wymogów realizacji prac konserwatorskich przy obiekcie zabytkowym. Nie tylko biorąc pod uwagę wpisanie pojazdu do rejestru zabytków, ale też ze względu na jego wiek, zastosowane rozwiązania konstrukcyjne prekursorskie dla początku XX w., a także niewielką całkowitą liczbę zachowanych egzemplarzy należy go traktować jako obiekt szczególny.

Odbiór konserwatorski etapu prac przy wagonie MaximumOdbiór konserwatorski etapu prac przy wagonie Maximum

Konstal N #1332 w użytkowaniu KSTM

7 grudnia 2018

Z początkiem grudnia 2018 r. Klub Sympatyków Transportu Miejskiego stał się użytkownikiem wagonu zabytkowego Konstal N o numerze taborowym 1332, należącego do Gminy Wrocław. Stało się to możliwe dzięki zaangażowaniu Biura ds. Partycypacji Społecznej. W efekcie wagon, który od dobrych kilku lat nie jeździł i pozostawał niesprawny, być może jeszcze w tym roku lub na początku następnego wyjedzie na wrocławskie tory.

Tramwaj Konstal N o numerze taborowym 1332 to wagon dwuosiowy, silnikowy, pasażerski, obecnie jednokierunkowych, ale pierwotnie dwukierunkowy i dwustronny. Wyprodukowano go w 1949 r. i przeznaczono pierwotnie dla Warszawy. Trafił do Wrocławia wraz z partią innych wagonów tego typu w latach 1964–1969 (było to 57 wozów silnikowych i 105 doczepnych). W latach 90. XX w. (głównie w 1993 r.) został odrestaurowany przez Towarzystwo Miłośników Komunikacji Miejskiej na uroczystości 100-lecia tramwajów elektrycznych. Przywrócono mu wówczas wygląd zewnętrzny ze schyłkowego okresu eksploatacji tego typu tramwajów (lata 80. XX w.). Wnętrzu nadano z kolei cechy historyczne nawiązujące do stanu wagonu sprzed modernizacji. Na początku XXI w. był przez kilka lat wykorzystywany przez Towarzystwo Miłośników Wrocławia na Zabytkowej Linii Tramwajowej jako pojazd zastępczy. Od około 8 lat był odstawiony i nie wyjeżdżał na miasto.

Tramwaj jest w dość dobrym stanie, zwłaszcza pod względem estetycznym. Nie jest jednak w pełni sprawny technicznie, wymaga naprawy przetwornicy oraz przeglądu nastawnika, hamulca ręcznego i hamulców szynowych. Powłoka lakiernicza jest w dobrym stanie, choć zauważalne są ogniska korozji, liczniejsze w pobliżu okien i drzwi oraz na dachu. Dach nie jest w pełni szczelny, czego efektem jest łuszczenie się farby na suficie. Brakuje m.in. akumulatorów, wycieraczki, czaszy dzwonka zewnętrznego, przerywacza kierunkowskazów.

W najbliższym czasie wagon będzie uprawniany i dokonany zostanie przegląd wszystkich podzespołów. Braki zostaną uzupełnione w oparciu o zasoby Klubu, a w przyszłym roku planujemy odświeżenie powłok lakierniczych i prace przy podwoziu.

Konstal N #1332 w użytkowaniu KSTMKonstal N #1332 w użytkowaniu KSTM

Mikołajkowy Konstal 102Na

6 grudnia 2018

Święty Mikołaj wymienił sanie na Konstala 102Na #2069. W Mikołajki gościliśmy na pokładzie naszego tramwaju dzieci wybrane przez Dom dla Bezdomnych Kobiet, Matek z Dziećmi i Kobiet w Ciąży Stowarzyszenia Pomocy Akson oraz Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej we Wrocławiu. Mikołaj śpiewał z dziećmi piosenki, rozdawał słodkości, opowiadał o tym, jak bezpiecznie podróżować komunikacją miejską oraz - co najważniejsze - wręczył wszystkim prezenty.

Mikołajkowy Konstal 102NaMikołajkowy Konstal 102Na

Sprzątanie zabytkowych tramwajów na Zajezdni Popowice

10 listopada 2018

10 listopada 2018 r. odbyło się sprzątanie zabytkowych tramwajów, które na przełomie lipca i sierpnia tego roku zostały przeniesione pod dach, a wcześniej stały "pod chmurką" na terenie zajezdni tramwajowej Popowice przy ul. Legnickiej. W akcie uczestniczyli członkowie Klubu Sympatyków Transportu Miejskiego oraz inne osoby, które zechciały nam pomóc. Serdecznie dziękujemy! Przez kilka godzin udało nam się posprzątać kilkanaście zabytkowych, choć niestety bardzo zrujnowanych, tramwajów typu Linke-Hofmann Standard z lat 1925-1929 oraz Konstal N z lat 50. XX w. Zapełniliśmy cały kontener, a nawet trochę go było mało. Z wagonów usunęliśmy przede wszystkim dużo liści i gałęzi, ale też zwyczajne śmieci, które - w różnych okolicznościach - przez lata do nich trafiły. Jeszcze raz dziękujemy wszystkim, którzy nam pomogli!

Sprzątanie zabytkowych tramwajów na Zajezdni PopowiceSprzątanie zabytkowych tramwajów na Zajezdni Popowice

Przejazd dla miłośników z Niemiec

20 października 2018

W sobotę 20 października 2018 r. gościliśmy grupę miłośników pojazdów szynowych z Brandenburgii. Zwiedzali oni zajezdnię przy ul. Legnickiej, a potem odbyli przejażdżkę Enusią z licznymi fotostopami, których efekt zamieszczamy poniżej. Panowie zapoznali się z zabytkowymi pojazdami naszego stowarzyszenia, a przy okazji mieli też okazję zobaczyć "Juliusza" (LH Standard). Zawitaliśmy tradycyjnie z kilka rzadziej uczęszczanych miejsc, jak np. ulice Wierzbowa i Mickiewicza czy Stare Mosty Mieszczańskie.

Przejazd dla miłośników z NiemiecPrzejazd dla miłośników z Niemiec

Wizyta w Warszawie

13 października 2018

W sobotę 13 października 2018 r. przedstawiciele naszego stowarzyszenia gościli w Warszawie. Okazja była podwójna. Po pierwsze Prezes Krzysztof Kołodziejczyk odebrał nagrodę Fundacji Polcul im. Jerzego Bonieckiego. Została ona przyznana za ratowanie i popularyzację zabytków komunikacji miejskiej we Wrocławiu, wykorzystywanych następnie w inicjatywach kulturalnych integrujących mieszkańców miasta. Polcul jako promotor społeczeństwa obywatelskiego przyznaje nagrody osobom, które angażują się społecznie, często na poziomie lokalnym, ale także zarażają duchem społecznikowskim swoje otoczenie (więcej informacji o nagrodzie na stronie http://www.polcul.pl/). Wyróżnienie jest wyrazem docenienia działalności naszego stowarzyszenia na polu nie tylko techniczno-restauratorskim, ale przede wszystkim społecznym, czego dobrym przykładem były tłumy zwiedzających podczas ostatniego Dnia Otwartego Zajezdni Popowice czy ułatwienie głosowania w ramach tegorocznego Wrocławskiego Budżetu Obywatelskiego poprzez organizację Mobilnego Punktu Głosowania, którym był jeden z naszych jelczy, kursujący po wrocławskich osiedlach. Wręczenie nagród odbyło się w Muzeum Powstania Warszawskiego. Nagroda zostanie w całości przeznaczona na prace remontowe naszych pojazdów. Poniżej prezentujemy kilka zdjęć z tej uroczystości. Później korzystaliśmy z kolei z gościny Klubu Miłośników Komunikacji Miejskiej. Było to kolejne spotkanie po wizycie przedstawicieli warszawskiego stowarzyszenia u nas podczas Dnia Otwartego Zajezdni Popowice. Mieliśmy okazję zobaczyć zabytkowe tramwaje na zajezdni Żoliborz, a następnie uczestniczyliśmy w wieczornych, specjalnych kursach linii T. Była to kolejna okazja do wymiany doświadczeń w zakresie tak restauracji pojazdów, jak i organizacji nimi przewozów. Także z tej wizyty przygotowaliśmy kilka zdjęć.

Wizyta w WarszawieWizyta w Warszawie

Nocny przejazd stodwójką

22 września 2018

22 września w ramach Europejskiego Tygodnia Zrównoważonej Mobilności odbył się nocny przejazd dwoma tramwajami - naszą stodwójką i stopiątką z MPK Wrocław. Okazją była także 15. rocznica likwidacji nocnej komunikacji tramwajowej we Wrocławiu. Odwiedziliśmy m.in. Leśnicę, Biskupin, Wierzbową, Poświętne, Stare Mosty Mieszczańskie i stadion na Maślicach. Udostępniamy kilka zdjęć z tej imprezy autorstwa Mikołaja Sawickiego.

Nocny przejazd stodwójkąNocny przejazd stodwójką

Jeździliśmy jako Mobilny Punkt Głosowania we Wrocławskim Budżecie Obywatelskim 2018

1 października 2018

W dniach 16 września - 1 października 2018 r. jeździliśmy jako mobilny punkt głosowania we Wrocławskim Budżecie Obywatelskim. Odwiedziliśmy Leśnicę, Stabłowice, Pracze Odrzańskie, Maślice, Jerzmanowo, Żerniki, Muchobór Wielki, Oporów, Klecinę, Ołtaszyn, Tarnogaj, Brochów, Księże Małe i Księże Wielkie, Swojczyce, Strachocin, Sołtysowice, Pawłowice, Karłowice, Polanowice, Widawę, Lipę Piotrowską, Osobowice i Świniary. Jako punkt głosowania wystąpił Jelcz M121MB, który w każdym z wymienionych miejsc stał przez kilka godzin, oczekując na głosujących w sposób papierowy.

Jeździliśmy jako Mobilny Punkt Głosowania we Wrocławskim Budżecie Obywatelskim 2018Jeździliśmy jako Mobilny Punkt Głosowania we Wrocławskim Budżecie Obywatelskim 2018

Klub Sympatyków Transportu Miejskiego uczestniczył w Dniu Otwartym MPK Wrocław

15 września 2018

Nasze stowarzyszenie było obecne podczas Dnia Otwartego MPK Wrocław, który odbył się 15 września 2018 r. na zajezdni nr IV "Borek" przy ul. Powstańców Śląskich. Podobnie jak w poprzednich latach obsługiwaliśmy tramwajową linię dowozową z centrum miasta na zajezdnię, z tym zastrzeżeniem, że w tym roku kursowały na niej dwa nasze wagony- Konstal 4N1 #1444 z 1960 r. i Konstal 102Na #2069 z 1972 r. Tramwaje odjeżdżały z Opery w kierunku zajezdni z częstotliwością co 30-40 minut, ciesząc się dużym zainteresowaniem. Na samej zajezdni "Borek" wystawione były z kolei dwa z naszych jelczy - Jelcz M11 z 1990 r. i Jelcz M121MB z 1996 r. Razem z dwoma współczesnymi autobusami (jeden z MPK Wrocław, drugi z firmy Michalczewski) pozwoliły one na pokazanie, jak zmieniała się komunikacja autobusowa na przełomie XX i XXI w. Podczas Dnia Otwartego MPK Wrocław promowaliśmy też projekt remontu autobusu Fredruś w ramach Wrocławskiego Budżetu Obywatelskiego oraz prowadzoną przez nasze stowarzyszenie odbudowę wagonu Maximum z 1901 r. Zdjęcia autorstwa Konrada Giejsztora.

Klub Sympatyków Transportu Miejskiego uczestniczył w Dniu Otwartym MPK WrocławKlub Sympatyków Transportu Miejskiego uczestniczył w Dniu Otwartym MPK Wrocław

Dzień bez Samochodu z KSTM

22 września 2018

22 września 2018 r., czyli Dzień bez Samochodu, był dość pracowity dla członków Klubu Sympatyków Transportu Miejskiego. Rano na Politechnice Wrocławskiej w ramach tzw. Dnia Transportowego, będącego jednym z wydarzeń Dolnośląskiego Festiwalu Nauki, Prezes Zarządu KSTM wygłosił godzinny wykład pt. "Transport zbiorowy jako element atrakcyjności regionu turystycznego - przykłady z Polski, Republiki Czeskiej i Niemiec". Zaprezentowano dobre i złe praktyki w zakresie dostosowywania oferty przewozowej do potrzeb specyficznej grupy pasażerów, jakimi są turyści. Następnie w godz. 13:00-16:00 po centrum miasta kursował Jazz Tramwaj, który z racji awarii zwrotnicy na skrzyżowaniu ulic Kazimierza Wielkiego, Szewskiej i Widok musiał jeździć dłuższą trasą. Propozycja spotkała się z dużym zainteresowaniem i wagon Konstal 102Na #2069 miał naprawdę duże napełnienia. Był to element pikniku poświęconego zrównoważonej mobilności, jaki odbywał się na pl. Solnym. W godzinach wieczornych Klub dwoma tramwajami zapewnił obsługę komunikacyjną wydarzeń związanych z 20-leciem stowarzyszenia Tratwa. Ostatecznie od godz. 21 do 4 nad ranem stodwójka wraz z wagonem z MPK Wrocław Sp. z o.o. uczestniczyła w nocnym przejeździe z okazji 15. rocznicy likwidacji tramwajów nocnych we Wrocławiu. Była to pierwsza okazja, by sfotografować wyremontowany niedawno wagon w nocnym świetle na wrocławskich torowiskach.

Dzień bez Samochodu z KSTMDzień bez Samochodu z KSTM

Dzień Otwarty Zajezdni Popowice

8 września 2018

8 września 2018 r. zorganizowaliśmy Dzień Otwarty Zajezdni Popowice. Była to druga edycja tej imprezy. Wspólnie z Urzędem Miasta pokazaliśmy tam cały inwentarz zabytkowych tramwajów i autobusów, jakie mamy we Wrocławiu. Odwiedziło nas mnóstwo osób, za co Wam dziękujemy! W następnym roku zarezerwujcie sobie okolice pierwszego pełnego weekendu września, bo planujemy kolejną edycję. Zobaczycie, co się u nas zmieniło przez rok. Do zobaczenia! Poniżej kilkadziesiąt zdjęć z wydarzenia przesłanych przez: Leszka Peczyńskiego, Marcina Pudełko, Krzysztofa Kokota i Michała Kowalskiego.

Dzień Otwarty Zajezdni PopowiceDzień Otwarty Zajezdni Popowice

Postępy w pracach przy wagonie Maximum

28 sierpnia 2018

Trwają prace przy odtwarzaniu podwozia wagonu Maximum z 1901 r., co dokumentują poniższe zdjęcia. Efekty może nie są póki co nadto spektakularne, ale na tym etapie priorytetem było zwymiarowanie elementów, przygotowanie szczegółowych rysunków technicznych i zamówienie brakujących części. W przygotowaniu są m.in. maźnice, resory, sprężyny (trzy rodzaje) czy obręcze kół. Trwają też prace zmierzające do odtworzenia drugiego wózka, udało się bowiem pozyskać tylko jeden wózek w całości, natomiast drugi w częściach, niekompletny. Na początku sierpnia przyjechały też silniki. Chętnych, by zobaczyć postępy w pracach, zapraszamy na Dzień Otwarty Zajezdni Popowice, kiedy to wagon Maximum zostanie zaprezentowany w trakcie prac restauracyjnych.

Postępy w pracach przy wagonie MaximumPostępy w pracach przy wagonie Maximum

Remont tramwaju Maximum

6 lipca 2018

Ogłoszono wyniki konkursu na kontynuację remontu tramwaju Maximum z 1901 r. Klub Sympatyków Transportu Miejskiego spełnił wszystkie wymogi formalne i merytoryczne i został wybrany do realizacji tego zadania publicznego. Jego celem jest kontynuacja odbudowy i kontynuacja procesu przywracania do stanu pierwotnego z czasów powstania unikalnego wagonu tramwajowego typu Maximum z 1901 r., jedynego zachowanego w Polsce i jednego z nielicznych na świecie. Wartość pojazdu wynika z tego, że czteroosiowe wagony z początku XX w. są niezwykłą rzadkością na skalę światową. W Europie Zachodniej i Stanach Zjednoczonych można spotkać jedynie pojedyncze egzemplarze. Do tej pory tylko Berlin może pochwalić się trzema eksponatami obrazującymi różne stopnie modernizacji wagonów tego typu: od początków eksploatacji po przebudowy z okresu międzywojennego. Wrocław ma to szczęście, że w swej historii również posiadał podobne wagony oraz że możliwa jest rekonstrukcja chociaż jednego, który z pewnością – w przypadku pieczołowitej restauracji – stanie się atrakcją miasta. W całej Europie Środkowo-Wschodniej jest to niemal na pewno jedyny egzemplarz. Zadanie będzie więc prowadzone z zachowaniem wszystkich wymogów realizacji prac konserwatorskich przy obiekcie zabytkowym. Nie tylko biorąc pod uwagę wpisanie pojazdu do rejestru zabytków, ale też ze względu na jego wiek, zastosowane rozwiązania konstrukcyjne prekursorskie dla początku XX w., a także niewielką całkowitą liczbę zachowanych egzemplarzy należy go traktować jako obiekt szczególny. Prace finansowane z przyznanej dotacji obejmą odtworzenie podwozia składającego się z dwóch skrętnych wózków jezdnych typu Maximum-Minimum wraz z połączeniem ich z nadwoziem. O ile uda się pozyskać kompatybilne silniki trakcyjne, zostaną one zamontowane na wózkach wraz z przekładniami oraz osiami z zestawami kołowymi. Przywrócony zostanie także układ hamulców mechanicznych - ręcznych (poza hamowaniem silnikami w wagonie tym zastosowano bowiem również hamulce ręczne). Do realizacji prac przy podwoziu przydatna będzie zachowana oryginalna i przygotowana przez członków Klubu dokumentacja techniczna. Podczas restauracji planuje się zorganizowanie ogólnodostępnej prezentacji wagonu, mającej na celu pokazanie przebiegu prac wspieranych przez Gminę Wrocław. Prezentacja odbędzie się 8 września 2018 r. na terenie dawnej zajezdni tramwajowej "Popowice" przy ul. Legnickiej 65 i będzie połączona z większą imprezą plenerową poświęconą dziedzictwu środków transportu (Dzień Otwarty Zajezdni Popowice).

Remont tramwaju MaximumRemont tramwaju Maximum

Uczestniczyliśmy w prezentacji nowych autobusów w MPK Świdnica

30 czerwca 2018

W sobotę 30 czerwca 2018 roku uczestniczyliśmy w prezentacji autobusów Solaris dostarczonych do MPK Świdnica. Dzięki nam pasażerowie mogli poczuć kontrast pomiędzy tym, jak jeździło się w komunikacji miejskiej kiedyś, a jak się będzie podróżować wkrótce. MPK gratulujemy nowych autobusów i życzymy długich lat eksploatacji.

Uczestniczyliśmy w prezentacji nowych autobusów w MPK ŚwidnicaUczestniczyliśmy w prezentacji nowych autobusów w MPK Świdnica

Klub Sympatyków Transportu Miejskiego uczestniczy w paradzie z okazji Dnia Wolności

4 czerwca 2018

Na zaproszenie Biura Prezydenta Wrocławia Klub Sympatyków Transportu Miejskiego uczestniczył w paradzie z okazji Dnia Wolności. Parada licząca 4 pojazdy przemierzyła trasą z placu Solnego do Lotniska. Jej celem było rondo, któremu nadano nazwę 4 Czerwca 1989 roku, natomiast patronem przylegającej do niego ulicy został prof. Zbigniew Brzeziński. Oprócz naszych autobusów w paradzie uczestniczył Jelcz 043 z Klubu Miłośników Komunikacji Miejskiej w Warszawie oraz honda, którą po Waszyngtonie jeździł prof. Zbigniew Brzeziński. Zdjęcia zamieszczamy dzięki uprzejmości Janusza Krzeszowskiego (wroclaw.pl).

Klub Sympatyków Transportu Miejskiego uczestniczy w paradzie z okazji Dnia WolnościKlub Sympatyków Transportu Miejskiego uczestniczy w paradzie z okazji Dnia Wolności

Dzień Dziecka na Zajezdni Dąbie

2 czerwca 2018

Dnia 2 czerwca 2018 r. zorganizowaliśmy Dzień Dziecka na Zajezdni Dąbie. Była to okazja, by zobaczyć nasze zabytkowe tramwaje i zabytkowe autobusy. Niestety z powodu awarii rozjazdu wjazdowego przed zajezdnią nie udało się nam zaprezentować pługa i Enusi, ale mamy nadzieję, że Wam się podobało. Poniżej kilkanaście zdjęć z wydarzenia, których autorami są Marcin Pudełko i Kamila Kokot.

Dzień Dziecka na Zajezdni DąbieDzień Dziecka na Zajezdni Dąbie

Noc Muzeów 2018 we Wrocławiu

19 maja 2018

W tym roku po raz trzeci obsługiwaliśmy linie specjalne z okazji Nocy Muzeów. Na linię tramwajową M1 wystawiliśmy naszą stodwójkę i Enusię, a na linię autobusową M2 pojechał Ikarus 260, Jelcz M11 oraz Jelcz PR110M. Zainteresowanie zabytkowymi tramwajami i autobusami przeszło nasze najśmielsze oczekiwania, frekwencja była ogromna. Dziękujemy wszystkim za uczestnictwo i do zobaczenia na kolejnych naszych wydarzeniach! Autorami zdjęć są: Adam Zylbertal, Marcin Pudełko, Mikołaj Zymliński, Piotr Laskowski i Przemek Godlewicz.

Noc Muzeów 2018 we WrocławiuNoc Muzeów 2018 we Wrocławiu

Majówka z Jazz Tramwajem

2 maja 2018

Długi weekend spowodował, że Jazz Tramwaj przyciągnął wielu miłośników dobrej muzyki na żywo i dawnych tramwajów. Zwłaszcza 1 maja liczba gości bardzo pozytywnie nas zaskoczyła. Prezentujemy z kolei zdjęcia z 2 maja, z krótkiego postoju na pl. Teatralnym.

Majówka z Jazz TramwajemMajówka z Jazz Tramwajem

Pracowity weekend Klubu Sympatyków Transportu Miejskiego

22 kwietnia 2018

W dniach 21-22 kwietnia 2018 roku mieliśmy do czynienia z prawdziwą kulminacją wydarzeń komunikacyjnych obsługiwanych przez Klub Sympatyków Transportu Miejskiego. Najpierw w sobotę dwa jelcze obsługiwały 16 lat portalu phototrans.eu w Świdnicy. Natomiast w niedzielę zaprezentowaliśmy tramwaj Konstal 102Na po remoncie miłośnikom i zabraliśmy ich na wycieczkę po Wrocławiu. Kilka zdjęć z obu tych wydarzeń prezentujemy poniżej.

Pracowity weekend Klubu Sympatyków Transportu MiejskiegoPracowity weekend Klubu Sympatyków Transportu Miejskiego

Pokaz tramwaju 102Na dla władz miasta i dziennikarzy

19 kwietnia 2018

W czwartek 19.04.2018 r. odbył się pokaz tramwaju Konstal 102Na dla władz miasta i dziennikarzy. Gościliśmy m.in. Miejską Konserwator Zabytków, Dyrektora Wydziału Transportu i innych pracowników Urzędu Miejskiego. Po prezentacji tramwaj udał się w sentymentalną podróż po centrum miasta, zakończoną na zajezdni Popowice, gdzie zostały wystawione niektóre z pozostałych zabytkowych pojazdów, którymi opiekuje się Klub. Powrót do miasta był zapewniony autobusem Jelcz M11.

Pokaz tramwaju 102Na dla władz miasta i dziennikarzyPokaz tramwaju 102Na dla władz miasta i dziennikarzy

Uczestniczyliśmy w Autobusowym Dniu ROPID w Letnianach!

14 kwietnia 2018

W sobotę 14 kwietnia 2018 roku nasz ikarus 260 uczestniczył w Autobusowym Dniu w Letnianach w Pradze. Była to wystawa autobusów organizowana przez tamtejszego organizatora (PID - Pražská integrovaná doprava). Uczestniczyło w niej ponad 30 autobusów przewoźników na co dzień obsługujących praską komunikację. Jednakże najciekawszą i główną atrakcją wydarzenia były bezpłatne przejazdy zabytkowym taborem autobusowym na specjalnie wyznaczonych liniach 1, 2, 3, 4, 5 i 6. Tabor na tych liniach wyglądał następująco:
Linia 1: Ikarus 280.08A, Ikarus 280.10, Skoda 706RTO MTZ z przyczepką Jelcz P01 - w ramach zasilenia wyjechała jeszcze Karosa B941E,
Linia 2: Skoda 706RO, Ikarus 260.46 (ex BKV Budapeszt) oraz nasz Ikarus 260,
Linia 3: Karosa SM11 i Ikarus 412 (tak, niskopodłogowy zabytek).
Linia 4: Karosa SL11 i Karosa LC736
Linia 5: Karosa SD11, Karosa B932E, Skoda 706RTO LUX
Linia 6: Ikarus 280.10
Frekwencja na liniach i wydarzeniu była aż nadto zadowalająca, ponieważ autobusy wypełniały się całkowicie, tak samo jak plac postojowy, na którym urządzano wystawę. Oprócz atrakcji autobusowych dzieci miały do dyspozycji atrakcje towarzyszące, a dorośli jedzenie i napoje z mobilnych punktów gastronomicznych. Należy pochwalić PID za rewelacyjnie przygotowaną imprezę i chęć do organizacji tego typu wydarzenia. Szkoda, że we Wrocławiu organizator komunikacji nie widzi celu w organizowaniu takich przedsięwzięć. Na pewno pomogłoby to w promocji komunikacji publicznej jako części dziedzictwa kulturowego miasta i środka mającego na celu jego odkorkowanie. No cóż, my bardzo się cieszymy z uczestnictwa i możliwości wożenia prażan naszym autobusem. Kilka zdjęć z imprezy poniżej oraz na stronie: https://www.facebook.com/pg/prazskaintegrovanadoprava/photos/?tab=album&album_id=1973997699339845.

Uczestniczyliśmy w Autobusowym Dniu ROPID w Letnianach!Uczestniczyliśmy w Autobusowym Dniu ROPID w Letnianach!

Odbiór konserwatorski tramwaju Konstal 102Na

3 kwietnia 2018

Zaraz po Wielkie Nocy oficjalnie zakończył się, trwający prawie 4 lata, remont naszej "stodwójki". Przedstawiciele Miejskiego Konserwatora Zabytków z Wrocławia odebrali wagon, a my niezmiernie szczęśliwi podpisaliśmy protokół odbiorczy z wykonawcą prac i możemy zabierać #2069 do domu. W najbliższych dniach tramwaj zostanie przewieziony na specjalistycznej lawecie z Krakowa do Wrocławia. Remont tramwaju był wspierany przez Gminę Wrocław w ramach dotacji dla organizacji pozarządowych w zakresie ochrony dóbr kultury i dziedzictwa narodowego.

Odbiór konserwatorski tramwaju Konstal 102NaOdbiór konserwatorski tramwaju Konstal 102Na

Dopuszczenie do ruchu wagonu Konstal 102Na #2069

23 marca 2018

Zbliżamy się do końca restauracji zabytkowego tramwaju Konstal 102Na o numerze taborowym 2069, która obecnie prowadzona jest w MPK Kraków S.A. W piątek 23.03.2018 r. odbyły się badania techniczne, po których wagon został dopuszczony do ruchu i przewozu pasażerów. Prowadzący badania pochwalili stan wagonu i dbałość o przywrócenie mu oryginalnego wyglądu (ale też wielu rozwiązań technicznych - np. przywróciliśmy piasecznice). Potem udaliśmy się na jazdy próbne - krótka fotorelacja z nich poniżej. Niezbędnych jest jeszcze kilka drobnych poprawek, m.in. lakierniczych we wnętrzu, po czym odbędzie się odbiór konserwatorski z udziałem przedstawicieli Miejskiego Konserwatora Zabytków z Wrocławia. W kwietniu nasza 102-ka powinna już wyjechać na wrocławskie tory, a nie tylko na krakowskie.

Dopuszczenie do ruchu wagonu Konstal 102Na #2069Dopuszczenie do ruchu wagonu Konstal 102Na #2069

Kolejne podziękowania dla Klubu

8 marca 2018

Bardzo jest nam miło poinformować, że otrzymaliśmy kolejne podziękowania. Tym razem "Muzeum Miejskie Wrocławia" dziękuje nam za współtworzenie wystawy "Przez Sępolno, Zalesie i Krzyki... Historia Tramwajów we Wrocławiu" z okazji jubileuszu 140 rocznicy uruchomienia wrocławskich tramwajów.

Kolejne podziękowania dla KlubuKolejne podziękowania dla Klubu

Złoty tramwaj pojechał do Gdańska

31 stycznia 2018

Ostatniego dnia stycznia odbył się transport wagonu 2061 do nowego właściciela w Gdańsku. Przypomnijmy. W zeszłym roku MPK Wrocław wystawiło na sprzedaż wagon G-087 (2061). Szczęśliwie się złożyło, że odkupiła go prywatna osoba z Gdańska. Klub Sympatyków Transportu Miejskiego przez jakiś czas użyczał ten wagon dzięki czemu Wrocławianie mieli okazję się nim przejechać - kursował podczas Dnia Otwartego MPK i dwukrotnie w ramach Jazz Tramwaju; był też eksponowany w ramach Dnia Otwartego Zajezdni Popowice. Nowemu właścicielowi życzymy długich i bezawaryjnych lat eksploatacji.

Złoty tramwaj pojechał do GdańskaZłoty tramwaj pojechał do Gdańska

Ikarus grał w filmie

30 stycznia 2018

Jeden z pojazdów, którymi się opiekujemy, został wynajęty do filmu kręconego w Górach Sowich i okolicach. Uczestniczył tam w jednej ze scen kręconych w Srebrnej Górze i Bożkowie. Jaki to film zdradzimy, gdy będzie jego premiera.

Ikarus grał w filmieIkarus grał w filmie