Nasze działania
Archiwum z roku: 2017 2018 20192020 2021 2022 2023 2024Odbiór konserwatorski trzeciego etapu prac przy wagonie Maximum
23 grudnia 2019
23 grudnia 2019 r. o godz. 12:00 odbył się odbiór konserwatorski trzeciego etapu prac przy wagonie typu Maximum z 1901 r. (jest to drugi etap, który prowadził Klub Sympatyków Transportu Miejskiego, pierwszy etap - obejmujący odbudowę nadwozia - realizowała bezpośrednio Gmina Wrocław w ramach Wrocławskiego Budżetu Obywatelskiego pod nadzorem Tomasza Sielickiego). Obecny etap obejmował prace mające na celu przywrócenie wagonowi sprawności elektrycznej: 1. Dostosowanie pozyskanych nastawników bębnowych do zastosowanego schematu instalacji wraz z ich regeneracją (w tym sprawdzenie, uzupełnienie i ewentualna wymiana zużytych przerywników, oczyszczenie całych nastawników, sprawdzenie docisku śrub zaciskowych przerywników, wykonanie osłon nastawników). 2. Odtworzenie ram oporowych (w tym sprawdzenie stanu izolatorów, wyprasek i spiral oporowych z pozyskanych ram, wymienienie uszkodzonych elementów, wykonanie osłon ram oporowych). 3. Wykonanie instalacji łączącej odbierak prądu, nastawniki i silniki. 4. Montaż zregenerowanego odgromnika. 5. Odtworzenie obwodów pomocniczych. 6. Odtworzenie układu ogrzewania elektrycznego (wraz z zakupem piecyków). 7. Odtworzenie układu oświetlenia zewnętrznego i wewnętrznego. 8. Wykonanie i montaż odbieraka lirowego. 9. Wykonanie sprzęgów. 10. Pozyskanie i montaż solenoidu. 11. Odtworzenie piasecznicy wraz z mechanizmem uruchamiającym zsyp piasku. 12. Pokrycie dachu wagonu elektroizolacyjnymi docelowymi powłokami malarskimi. W wyniku realizacji tych prac wagon jest elektrycznie sprawny, to znaczy jest w stanie poruszać się "o własnych siłach" (dzięki pracy silników elektrycznych). Restauracja docelowo zakłada pełną rekonstrukcję wagonu zgodnie z stanem z początku eksploatacji. Wagon ma być po ostatecznym zakończeniu procesu rekonstrukcji i restauracji w pełni sprawny i dopuszczony do ruchu ulicznego, choć jego użytkowanie - ze względu na wartość historyczną - będzie ograniczone. Prace pod nadzorem Klubu Sympatyków Transportu Miejskiego realizowała firma Polmat Artur Matkowski. Zadanie było finansowane przez Gminę Wrocław (www.wroclaw.pl).
Odbiór konserwatorski trzeciego etapu prac przy wagonie MaximumOdbiór konserwatorski trzeciego etapu prac przy wagonie MaximumZakończenie pierwszego etapu restauracji autobusu Jelcz 080
30 listopada 2019
Zadanie publiczne, wspierane finansowo przez Gminę Wrocław (www.wroclaw.pl), docelowo polegać będzie na kompleksowym odnowieniu wpisanego do rejestru zabytków (numer rejestru zabytków B/2514/1-2) zespołu pojazdów, składającego się z autobusu socjalnego Jelcz 080 i dedykowanej mu przyczepy pasażerskiej Jelcz P-080. Oba pojazdy pochodzą z 1980 r. i stanowią unikatowy zestaw, jedyny taki zachowany w Polsce (a tym samym na świecie). Autobus Jelcz 080 to jeden z zaledwie kilku w Polsce egzemplarzy przeznaczonych do zachowania, do tego najstarszy z nich. Ponadto, jest to jedyny zachowany egzemplarz tej serii w wersji z silnikiem typu S-359, a także jedyny, który ma kilka charakterystycznych detali typowych dla pojazdów tej serii wyprodukowanych przed 1981 r. Jeśli chodzi o przyczepę, jest to jedyny istniejący pojazd tej serii i jeden z zaledwie trzech, jakie kiedykolwiek wyprodukowano. Remont obu pojazdów przyczyni się do zachowania przykładów polskiej myśli technicznej z przełomu lat 70. i 80. XX w. W niniejszym, pierwszym etapie kompleksowej restauracji całego zespołu pojazdów rozpoczęto prace przy autobusie Jelcz 080, polegające na remoncie jego konstrukcji (ramy i kratownicy) oraz poszycia zewnętrznego, natomiast prace przy przyczepie P-080 zostaną rozpoczęte w przyszłości. Odnowienie autobusu w ramach pierwszego etapu polegało na rozebraniu go do samego szkieletu nadwozia, remoncie konstrukcji (usunięcie ognisk korozji, zabezpieczenie antykorozyjne) i następnie wykonaniu poszycia wraz z zabezpieczeniem antykorozyjnym i lakierowaniem. Dokonano wymiany skorodowanych elementów kratownicy i blach poszycia. Były to niezbędne kroki w celu realizacji docelowej pełnej odbudowy pojazdu. Po wykonaniu tych prac oraz po lakierowaniu w przyszłości nastąpi usprawnienie układu napędowego, odtworzenie relatywnie nieskomplikowanej instalacji elektrycznej oraz wnętrza. Docelowo autobus ma reprezentować stan i wyglądać identycznie jak jeden z prototypów z 1980 r., który jeździł wraz z przyczepą osobową typu Jelcz P-080, dzięki czemu będzie możliwe odtworzenie w całości tego unikatowego zestawu.
Zakończenie pierwszego etapu restauracji autobusu Jelcz 080Zakończenie pierwszego etapu restauracji autobusu Jelcz 080Nastawniki w wagonie Maximum
19 listopada 2019
W odbudowywanym przez Klub Sympatyków Transportu Miejskiego na zlecenie Gminy Wrocław wagonie Maximum z 1901 r. pojawiły się już nastawniki. Kończą się prace przy układzie hamulca ręcznego i powstaje odbierak prądu w formie liry. Prawie gotowe są też piasecznice i jednocześnie trwają prace przy latarniach, które znajdą się na dachu tramwaju. Znaczy to, że wielkimi krokami zbliżamy się to uruchomienia elektrycznego wagonu. Nie możemy się już doczekać!
Nastawniki w wagonie MaximumNastawniki w wagonie MaximumPowstaje instalacja elektryczna w tramwaju Maximum
19 października 2019
W październiku trwały prace przy kładzeniu instalacji elektrycznej w tramwaju Maximum z 1901 r., którego odbudowę na zlecenie Gminy Wrocław prowadzi Klub Sympatyków Transportu Miejskiego. Łącznie położono 580 m kabli odpowiadających za doprowadzenie prądu z odbieraka do ram oporowych, nastawników i silników, a także oświetlenia czy ogrzewania. W ostatnim czasie pojawiły się odrestaurowane odłączniki nadmiarowe i odgromnik. Trwają ostatnie prace adaptacyjne przy wózkach, zamówione są już grzejniki, które znajdą się w klasie. Pozyskaliśmy na wzór latarnię dachową oraz piasecznice, które są już rozrysowane i wkrótce będą dorabiane.
Powstaje instalacja elektryczna w tramwaju MaximumPowstaje instalacja elektryczna w tramwaju MaximumPrzejazd Ikarusem na zakończenie sezonu
26 października 2019
W sobotę 26 października zakończyliśmy sezon 2019 z naszymi autobusami. Urządziliśmy przejazd specjalny przegubowym Ikarusem na trasie: Wrocław - Świdnica - Wałbrzych - Mezimesti - Broumov - Bozanov - Sonov - Mezimesti - Tłumaczów - Radków - Karłów - Duszniki-Zdrój - Lewin Kłodzki - Kudowa-Zdrój - Nachod - Wałbrzych - Wrocław. Impreza spotkała się z dużym zainteresowaniem (ponad 50 osób), a doskonała pogoda pozwoliła na wykonanie wielu ciekawych zdjęć. Ikarus wzbudzał dość duże zainteresowanie w wioskach okolic Broumova, a także w Górach Stołowych.
Przejazd Ikarusem na zakończenie sezonuPrzejazd Ikarusem na zakończenie sezonuPracowity początek października
6 października 2019
Początek października był dla Klubu Sympatyków Transportu Miejskiego bardzo pracowity. W pierwszych dniach miesiąca odbyły się dwie sesje filmowe z naszymi pojazdami, dwa nocne przejazdy tramwajami, a następnie uczestniczyliśmy w Dniu Otwartym MPK Wrocław. Jedna z sesji odbyła się na zlecenie MPK Wrocław - chodziło o pokazanie, jak zmieniała się komunikacja miejska we Wrocławiu w ostatnich dziesięcioleciach. Nagrywano zarówno nasz tramwaje jak i autobusy, na terenie zajezdni oraz na mieście. Druga z sesji związana była akcją charytatywną. W nocy 4/5 października odbyła się 11. nocka tramwajowa, w której uczestniczył wagon Konstal N #1332, a także wagon Konstal 102N #2002 z Towarzystwa Miłośników Wrocławia i stopiątka solo z MPK Wrocław. Nasz wagon zawitał m.in. na pl. Orląt Lwowskich, Kowale, Nadodrze, Stare Mosty Mieszczańskie, ul. Hubską i Klecinę. Przejęliśmy też uczestników z wozu MPK, który wykoleił się na skrzyżowaniu ulic Małachowskiego i Dyrekcyjnej. Frekwencja co prawda była umiarkowana, ale najwytrwalsi fotografowie dotrwali do końca. Kolejnej nocy nasz wóz Konstal 102Na #2069 brał z kolei udział w prywatnym nocnym przejeździe, podczas którego dojechał m.in. do krańcówki Gaj. Niedziela 6 października to Dzień Otwarty MPK. Na terenie zajezdni "Borek" można było zobaczyć nasze dwa autobusy (Jelcza M11 i Ikarusa 280.17) oraz Komisję Wypadkową z połowy lat 90. XX w. Natomiast tramwaje Konstal N i Konstal 102Na kursowały na linii dowozowej na trasie Zajezdni "Borek" - Uniwersytet.
Pracowity początek październikaPracowity początek październikaEuropejski Tydzień Zrównoważonego Transportu 2019 z KSTM
22 września 2019
Klub Sympatyków Transportu Miejskiego uczestniczył w wydarzeniach odbywających się w ramach Europejskiego Tygodnia Zrównoważonego Transportu. W sobotę 21 września prezes KSTM, Krzysztof Kołodziejczyk, wygłosił prelekcję w ramach Festiwalu Nauki pt. Maximum, czyli jak ze zgliszcz odtworzyć sprawny tramwaj. Była to część tzw. Dnia Transportowego na Politechnice Wrocławskiej. Wykład wywołał dość liczne pytania, widać więc, że wagon Maximum i proces jego odbudowy przyciąga uwagę opinii publicznej. Natomiast w niedzielę 22 września dwa zabytkowe tramwaje (Konstal N #1332 i Konstal 102Na #2069) kursowały po centrum miasta jako część pikniku, który w ramach Dnia bez Samochodu odbywał się na pl. Kościuszki i części ul. Świdnickiej. Tramwaje przejeżdżały przez miejsce imprezy, a na ich pokładzie można było dostać pamiątkowe gadżety.
Europejski Tydzień Zrównoważonego Transportu 2019 z KSTMEuropejski Tydzień Zrównoważonego Transportu 2019 z KSTMRozstrzygnęliśmy konkurs fotograficzny związany z Jazz Tramwajem!
12 września 2019
Rozstrzygnęliśmy konkurs fotograficzny związany z Jazz Tramwajem! Poszukiwaliśmy najciekawszego zdjęcia tramwaju podczas realizacji kursu w ramach Jazz Tramwaju. Chodziło nam o ujęcia, które wyróżniałyby się nietypowym sposobem interpretacji dziedzictwa techniki w połączeniu z muzyką, którą przecież niełatwo „uchwycić” w kadrze. Zgłoszone prace miały jednak prawie wyłącznie "klasyczną" formę, co wcale nie oznacza, że nam się nie podobały. Komisja wybrała dwa zdjęcia, przyznając pierwsze i trzecie miejsce. Pierwsze miejsce zajęła fotografia Michała Kwietniaka, zaś trzecie - Adama Piotrowskiego. Jury postanowiło nie przyznawać drugiego miejsca ze względu na dużą różnicę między najlepszą fotografią a pozostałymi zgłoszonymi pracami. Autorom gratulujemy i zapraszamy po odbiór nagród!
Rozstrzygnęliśmy konkurs fotograficzny związany z Jazz Tramwajem!Rozstrzygnęliśmy konkurs fotograficzny związany z Jazz Tramwajem!Dzień Otwarty Zajezdni Popowice 2019
7 września 2019
Kolejny Dzień Otwarty Zajezdni Popowice za nami! Wydarzenie pod nazwą "Historia kołem się toczy, czyli Dzień Otwarty Zajezdni Popowice" przyciągnął spory tłum zwiedzających i to mimo nie najlepszej aury. To pokazuje, że zainteresowanie historią transportu nie jest małe, a nasze działania mają sens. Z tego miejsca chcemy serdecznie podziękować wszystkim, którzy nas odwiedzili i poświęcili nam swój czas :) Chcemy podziękować naszym współorganizatorom i partnerom, szczególnie Stowarzyszeniu Promocji Sportu FAN oraz Gminie Wroclaw za pomoc w organizacji wydarzenia. Podziękowania także dla MPK Wrocław za uraczenie nas swoją obecnością w postaci wagonu Modertrans Poznań Gamma, który obecnie jest we Wrocławiu na testach. Specjalne podziękowania dla naszych kolegów z Klubu Miłośników Komunikacji Miejskiej w Warszawie, którzy specjalnie dla nas przyjechali i pomagali nam na liniach dowozowych! Na naszej imprezie zagościły też dwa autobusy marki Jelcz, które należą do stowarzyszenia Zlot i Piknik Jelcza. Dziękujemy!
Dzień Otwarty Zajezdni Popowice 2019Dzień Otwarty Zajezdni Popowice 2019Postępy prac przy wagonie Maximum
30 sierpnia 2019
Cały czas trwają prace, mające na celu odtworzenie instalacji elektrycznej w tramwaju Maximum z 1901 r. Jak dotąd mamy już wyremontowane, zregenerowane lub zbudowane m.in.: ramy oporowe, dodatkowe ramy oporowe związane z nastawnikami, tabliczki łączeniowe, solenoid, zawieszenie solenoidu. Ostatnio dotarły części do odbieraka prądu - liry czy pokrywy nastawników. Jeden nastawnik jest już właściwie gotowy, a prace przy drugim trwają. Niedługo poszczególne elementy będą łączone na pudle. Trzeba przy tym podkreślić, że oryginalna dokumentacja elektryczna dla tego typu wagonu nie zachowała się, stąd wzorujemy się na popularnych "enkach". Z tego wynika np. pojawienie się dodatkowych ram oporowych. Z władzami konserwatorskimi uznaliśmy z kolei, że niezbędne jest zastosowanie dodatkowego systemu hamowania, który będzie działał w oparciu o wspomniany solenoid.
Postępy prac przy wagonie MaximumPostępy prac przy wagonie MaximumFotowieczór na Zajezdni Popowice
11 sierpnia 2019
W niedzielę 11 sierpnia 2019 r. zaprosiliśmy wrocławian i turystów na wieczorne zwiedzanie Zajezdni Popowice. Tramwaj zjeżdżający z Zabytkowej Linii Tramwajowej przywiózł znacznie więcej chętnych niż się spodziewaliśmy, przybyło bowiem do nas ponad sto osób. A kolejne czekały przed zajezdnią. Było można oglądnąć halę, w której na co dzień stacjonujemy, oraz dawną kuźnię, gdzie poza dawnym sprzętem zgromadzono obecnie zabytkowe wagony czekające na restaurację, przede wszystkim wagony Konstal N i Linke-Hofmann Standard. W miejscach udostępnionych członkowie Klubu Sympatyków Transportu Miejskiego odpowiadali, jak dawniej funkcjonowała zajezdnia czy jak utrzymuje się i prowadzi zabytkowe pojazdy. Na wydarzenie zaprosiliśmy razem z Wydziałem Partycypacji Społecznej Urzędu Miejskiego Wrocławia. Zdjęcia: Andrzej Skobejko.
Fotowieczór na Zajezdni PopowiceFotowieczór na Zajezdni PopowiceParada z okazji Dnia Wolności
2 czerwca 2019
Podobnie jak w ubiegłym roku na zaproszenie Biura Prezydenta Wrocławia Klub Sympatyków Transportu Miejskiego uczestniczył w paradzie z okazji Dnia Wolności. Tym razem jednak przejazd nie zaczął się na pl. Solnym, ale przy Centrum Historii "Zajezdnia" przy ul. Grabiszyńskiej, gdzie odbywał się z tej okazji piknik. Trasa parady wiodła przez ul. Klecińską, Strzegomską, a jej celem było rondo, które nosi nazwę 4 Czerwca 1989 roku. Oprócz dwóch naszych autobusów (Jelcz M11 i Jelcz M121MB) w paradzie uczestniczył Jelcz 043 z Klubu Miłośników Komunikacji Miejskiej w Warszawie oraz honda, którą po Waszyngtonie jeździł prof. Zbigniew Brzeziński.
Parada z okazji Dnia WolnościParada z okazji Dnia WolnościObsłużyliśmy Noc Muzeów we Wrocławiu
18 maja 2019
18 maja 2019 roku nasze zabytkowe tramwaje i autobusy obsługiwały Noc Muzeów we Wrocławiu. Wykonywaliśmy przewozy na linii tramwajowej M1 i linii autobusowej M2. Na linię M1 wysłaliśmy wagony Konstal N #1332 i Konstal 102Na #2069, a na linię M2 pojechały autobusy marki Ikarus (#3932, #3935) i Jelcz (#003, #110). Podróż przebiegła bez zakłóceń i mamy nadzieję, że spotkamy się w przyszłym roku z jeszcze bardziej różnorodnym taborem i dużą frekwencją.
Obsłużyliśmy Noc Muzeów we WrocławiuObsłużyliśmy Noc Muzeów we WrocławiuPostępy prac przy wagonie Maximum
24 maja 2019
Klub Sympatyków Transportu Miejskiego realizuje kolejny etap odbudowy wagonu typu Maximum z 1901 r. Prace skupiają się na odtworzeniu instalacji elektrycznej, która - z powodu niezachowania oryginalnej dokumentacji elektrycznej - będzie bazować na wagonie typu N. Używane przez nas podzespoły pochodzą bądź ze zbiorów naszego stowarzyszenia lub wykonawcy, firmy Polmat, bądź są pozyskiwane z innych miast, a część elementów jest dorabiana na wzór części wypożyczonych z Woltersdorfu pod Berlinem, gdzie tramwaj dokładnie tego typu jest użytkowany. Jak dotąd przeprowadzono remont generalny ram oporowych, pokryto dach finalną warstwą farby elektroizolacyjnej, na dachu wykonano stelaż na ramy oporowe i odbierak prądu. Obecnie regenerowane są nastawniki (poszukujemy m.in. właściwego wałka nawrotnika) i odlewane są części podstawy odbieraka prądu, który przyjmie postać liry. Udało się skompletować też inne elementy, m.in. izolatory, wkładka grafitowa odbieraka prądu, przełączniki, obudowy bezpieczników. Odbyło się też szereg spotkań, na których ustalaliśmy sposób poprowadzenia kabli w wagonie, co z racji braku dokumentacji nie zawsze jest tak oczywiste.
Postępy prac przy wagonie MaximumPostępy prac przy wagonie MaximumFotodzień na Zajezdni Popowice
27 kwietnia 2019
Dnia 27 kwietnia 2019 roku odbył się na Fotodzień na Zajezdni Popowice. Udostępniliśmy wszelkie możliwe pomieszczenia - hale postojowe, kuźnię i łaźnię. Zaprezentowaliśmy nasze zabytkowe tramwaje i autobusy oraz ich miejsce postojowe. Dziękujemy za uczestnictwo i do zobaczenia na Nocy Muzeów.
Fotodzień na Zajezdni PopowiceFotodzień na Zajezdni PopowiceWycieczka na Wegry
13 kwietnia 2019
W dniach 12-14 kwietnia 2019 Ikarus 260 pojechał na wycieczkę na Węgry, a konkretnie do miasta Salgotarjan, gdzie uskuteczniliśmy specjalny przejazd w tandemie Ikarus 280 i Ikarus 260 oraz na dwa Ikarusy 260. Przejazd przebiegł bez problemów, a zdjęcia z wydarzenia znajdziecie na stronie phototrans.eu.
Wycieczka na WegryWycieczka na WegryWizyta w Woltersdorfie
18 kwietnia 2019
Trwają prace przy kolejnym (trzecim) etapie restauracji tramwaju Maximum. Obecnie przygotowujemy dla niego osprzęt elektryczny, m.in. nastawniki i ramy oporowe. Ponieważ nie zachowała się dokumentacja dotycząca pierwotnej instalacji elektrycznej, musimy się wzorować na innych tramwajach. W tym celu 18 kwietnia 2019 r. udaliśmy się do Wolterdorfu pod Berlinem, gdzie eksploatowany jest tramwaj tego samego typu, reprezentujący jednak stan z dwudziestolecia międzywojennego (po modernizacjach). W szczególności byliśmy zainteresowani rozwiązaniem odbieraka prądu (liry), gdyż podobne urządzenie znajdzie się także na dachu wrocławskiego Maximuma. Była to też okazja, by przedyskutować takie sprawy jak piasecznice, latarnie na dachu czy sposób prowadzenia kabli.
Wizyta w WoltersdorfieWizyta w WoltersdorfieWizyta miłośników komunikacji z Liberca
31 marca 2019
W weekend 30-31 marca 2019 r. odwiedzili nas członkowie Boveraclub z Liberca (http://boveraclub.drat.eu/index.php?page=home), organizacji, która - podobnie jak my - zajmuje się zachowaniem i udostępnianiem dla mieszkańców i turystów zabytkowych pojazdów komunikacji zbiorowej. W sobotę nasi czescy koledzy zwiedzili zajezdnię przy ul. Legnickiej (pochwaliliśmy się m.in. remontowanym Maximumem) i odbyli dłuższy przejazd Ikarusem. Natomiast w niedzielę miał miejsce przejazd eNką #1332, na koniec której odbył się pokaz wybranych pojazdów przed halą zajezdni Popowice. Wizyta była okazją do rozmów na temat przyszłej dalszej współpracy, o czym w niedalekiej przyszłości (mamy nadzieję) będziemy informować.
Wizyta miłośników komunikacji z LibercaWizyta miłośników komunikacji z LibercaImpreza tramwajem Konstal N #1332
24 marca 2019
Dzień po przejeździe naszymi autobusami, czyli w niedzielę 24 marca, odbyła się impreza tramwajem Konstal N #1332, który Klub użyczył od Gminy Wrocław w grudniu ubiegłego roku i usprawnił. Była to pierwsza od wielu lat możliwość przejechania się tym wagonem dla wszystkich zainteresowanych. Tramwaj zawitał m.in. na Kozanów, Robotniczą, Stare Mosty Mieszczańskie, Widok, pod Operę, na Tarnogaj, ul. Wierzbową czy Szewską.
Impreza tramwajem Konstal N #1332Impreza tramwajem Konstal N #1332Powitanie wiosny naszymi autobusami
23 marca 2019
Z okazji początku wiosny w sobotę 23 marca 2019 r. odbył się przejazd dwoma naszymi autobusami: Jelczem M11 i Ikarusem 260.32, przy czym najpierw podróżowaliśmy pierwszym pojazdem, a potem - po wizycie na zajezdni - drugim. Jelcz M11 odwiedził m.in. Dworzec Świebodzki, pl. Pereca, Centrum Historii Zajezdnia (była okazja, by zobaczyć tamtejszego ogórka), Bieńkowice, Blizanowice, Jeszkowice i Wojnowice. Po zamianie autobusów pojechaliśmy na Kozanów, Rędzińską, Kozią, Pracze Odrzańskie, Janówek, następnie do Wilkszyna, Brzezinki Średzkiej (fotostop z pociągami), Prężyc i Wojnowic (ale innych niż tych wcześniej). Piękna pogoda i sprawnie kooperujący uczestniczy zapewnili udany przebieg imprezy.
Powitanie wiosny naszymi autobusamiPowitanie wiosny naszymi autobusamiPostępy prac przy wagonie Konstal N #1332
20 lutego 2019
Postępują prace przeglądowe i naprawcze przy wagonie Konstal N o numerze taborowym 1332. W ostatnim czasie m.in. przeglądnięto ramy oporowe, wymieniając część spiral i malując okolice miejsca ich montażu, zregenerowano pantograf i nastawnik (przede wszystkim czyszczenie krzywek), remontowi poddano też przetwornicę, kontynuowano prace przy drugich drzwiach (remont silnika, regulacja mechanizmu przesuwania). Wagon wkrótce będzie można zobaczyć na wrocławskich torach.
Postępy prac przy wagonie Konstal N #1332Postępy prac przy wagonie Konstal N #1332KSTM wygrał konkurs na realizację trzeciego etapu odbudowy wagonu Maximum
19 lutego 2019
Konkurs został ogłoszony i rozstrzygnięty przez Gminę Wrocław, która przeznaczyła na realizację zadania publicznego kwotę 400 000 zł. Celem projektu jest kontynuacja odbudowy i kontynuacja procesu przywracania do stanu pierwotnego z czasów powstania unikalnego wagonu tramwajowego typu Maximum z 1901 r., jedynego zachowanego w Polsce i jednego z nielicznych na świecie. Prace finansowane z przyznanej dotacji obejmą odtworzenie instalacji elektrycznej, w tym regenerację, konserwację i montaż nastawników wraz z dostosowaniem ich do przywróconego kształtu pomostów, a także otworzenie odbieraka prądu i kilka innych działań (m.in. odtworzenie piasecznicy wraz z mechanizmem uruchamiającym zsyp piasku oraz pokrycie dachu wagonu elektroizolacyjnymi docelowymi powłokami malarskimi). W wyniku realizacji tych prac wagon będzie elektrycznie sprawny, to znaczy będzie w stanie poruszać się "o własnych siłach" (dzięki pracy silników elektrycznych). Do realizacji prac częściowo przydatna będzie zachowana oryginalna i przygotowana przez członków Klubu dokumentacja techniczna. Brak jednak takich szczegółowych dokumentów właśnie dla instalacji elektrycznej, co zmusza do wykorzystania rozwiązań z innych wagonów pochodzących z podobnego okresu. Odtworzenie instalacji elektrycznej wymagać więc będzie zaprojektowania całego układu okablowania i podzespołów, biorąc pod uwagę cechy (m.in. oporność) silników i nastawników. Ze względu na potrzebę wykorzystania szlachetnych materiałów i specjalistycznego sprzętu koszty planowanych prac są dość wysokie. Sam zakup kabli może kosztować około 100 000 zł. Trudne do pozyskania są np. sprężyny z drutu oporowego i elementy porcelanowe do ram oporowych, a także krzywki do nastawników. W wyniku realizacji zaplanowanych prac Wrocław uzyska naprawdę cenny – a docelowo też sprawny – zabytkowy tramwaj, którym będzie mógł się chwalić na wielu forach.
Wartość tramwaju Maximum wynika z tego, że czteroosiowe wagony z początku XX w. są niezwykłą rzadkością na skalę światową. W Europie Zachodniej i Stanach Zjednoczonych można spotkać jedynie pojedyncze egzemplarze. Do tej pory tylko Berlin może pochwalić się trzema eksponatami obrazującymi różne stopnie modernizacji wagonów tego typu: od początków eksploatacji po przebudowy z okresu międzywojennego. Wrocław ma to szczęście, że w swej historii również posiadał podobne wagony oraz że możliwa jest rekonstrukcja chociaż jednego, który z pewnością – w przypadku pieczołowitej restauracji – stanie się atrakcją miasta. W Europie Środkowo-Wschodniej jest to jeden z pojedynczych egzemplarzy tego typu tramwajów (np. w Libercu znajduje się tramwaj z wózkami typu Maximum-Minimum, ale został sprowadzony ze Szwajcarii). Zadanie będzie więc prowadzone z zachowaniem wszystkich wymogów realizacji prac konserwatorskich przy obiekcie zabytkowym. Nie tylko biorąc pod uwagę wpisanie pojazdu do rejestru zabytków, ale też ze względu na jego wiek, zastosowane rozwiązania konstrukcyjne prekursorskie dla początku XX w., a także niewielką całkowitą liczbę zachowanych egzemplarzy należy go traktować jako obiekt szczególny.
Podczas restauracji planuje się zorganizowanie ogólnodostępnej prezentacji wagonu, mającej na celu pokazanie przebiegu prac wspieranych przez Gminę Wrocław. Prezentacja odbędzie się 7 września 2019 r. na terenie dawnej zajezdni tramwajowej "Popowice" przy ul. Legnickiej 65 i będzie połączona z większą imprezą plenerową poświęconą dziedzictwu środków transportu.
KSTM wygrał konkurs na realizację trzeciego etapu odbudowy wagonu MaximumKSTM wygrał konkurs na realizację trzeciego etapu odbudowy wagonu MaximumKonstal N #1332 z dopuszczeniem do ruchu
18 stycznia 2019
W dniu 18 stycznia 2019 r. wagon Konstal N o numerze taborowym 1332 przeszedł badania techniczne i został dopuszczony do ruchu. Jest to efekt prac prowadzonych przez nas od grudnia. Jednak to nie koniec działań związanych z tym wagonem. Po ich realizacji zaprosimy na pierwszy od dobrych kilku lat przejazd tym tramwajem - najprawdopodobniej w lutym.
Konstal N #1332 z dopuszczeniem do ruchuKonstal N #1332 z dopuszczeniem do ruchuWynajęcie na plan filmowy
16 stycznia 2019
16 stycznia 2019 roku wynajęto nasz tramwaj Konstal 102Na do kręcenia znanego polskiego serialu. W skutek tego nasz tramwaj i motorniczy przez 10 godzin dzielnie pozowali do scen skrupulatnie zaplanowanych przez scenarzystę i reżysera. Kilka ujęć z planu prezentujemy poniżej.
Wynajęcie na plan filmowyWynajęcie na plan filmowy