Nasze działania
Archiwum z roku: 2017 2018 2019 2020 2021 20222023 2024Odbiór trzeciego etapu prac przy tramwaju-opryskiwaczu
29 grudnia 2022
W ostatni czwartek 2022 r. miał miejsce odbiór konserwatorski tramwaju-opryskiwacza z 1927 r., należącego do Gminy Wrocław. Uczestniczyli w nim przedstawiciele Wydziału Architektury i Zabytków oraz Wydziału Partycypacji Społecznej Urzędu Miejskiego Wrocławia. Prace przy tramwaju-opryskiwaczu zrealizowane przez nasze stowarzyszenie w ramach trzeciego etapu od października do grudnia 2022 r. obejmowały przede wszystkim odtworzenie instalacji elektrycznej. Wszystkie podzespoły zostały przywrócone i połączone okablowaniem, dzięki czemu wagon odzyskał sprawność mechaniczną, to znaczy jest w stanie samodzielnie poruszać się po torach w oparciu o pracę silników trakcyjnych (niesprawny nadal jest układ rozprowadzania wody). Poza tym w ramach trzeciego etapu prac wykonano pokrycie dachu wagonu z płótna żeglarskiego wraz z jego impregnacją oraz pokryto dach wagonu elektroizolacyjnymi i docelowymi powłokami malarskimi dostosowanymi do materiałów użytych podczas drugiego etapu prac renowacyjnych, wykonano rynienki do odpływu wody z dachu wagonu oraz odtworzono piasecznice wraz z mechanizmem uruchamiającym zsyp piasku. Ponieważ wagon miał rozkradzioną instalację elektryczną i nie zachowała się żadna dokumentacja w tym zakresie, zdecydowano się, by odtworzyć ją na podstawie układu stosowanego w tramwajach typu Linke-Hofmann Standard według stanu powojennego, czyli z czasów eksploatacji tych przedwojennych, niemieckich wagonów przez Polaków. Wynika to przede wszystkim z dostępności schematów elektrycznych i podzespołów. Wpisuje się też w założenia remontu przedmiotowego wagonu, gdyż w momencie przebudowy w latach 70. z dużym prawdopodobieństwem posiadał właśnie taką instalację elektryczną (wskazywały na to zachowane silniki i pokrywa nastawnika). Odpowiada to też sylwetce wagonu, który w momencie budowy w 1927 r. został upodobniony do tramwajów typu Standard. Ze względu na brak lub trudności w pozyskaniu części do nastawników zdecydowano, by wagon był w praktyce jednokierunkowy. Oznacza to, że sprawny jest tylko jeden nastawnik, zaś drugi stanowi tylko atrapę (obudowa bez wnętrza), przy czym ze sprawnego nastawnika można jechać zarówno do przodu, jak i do tyłu.
Odbiór trzeciego etapu prac przy tramwaju-opryskiwaczuOdbiór trzeciego etapu prac przy tramwaju-opryskiwaczuMikołajki na Zajezdni Popowice
3 grudnia 2022
W sobotę 3 grudnia 2022 roku odbyły się drugie "Mikołajki na Zajezdni Popowice". Podczas wydarzenia zaprezentowano nasz tabor historyczny, ze szczególnym naciskiem na autobusy typoszeregu Jelcz PR oraz przeprowadzono wykłady o historii autobusów Jelcz-Berliet, wagonach gospodarczych, które kursowały po Wrocławiu (towarowych, specjalnych i technicznych) oraz o marce WRO-TA, która ma jednoczyć różne elementy dziedzictwa transportu zbiorowego we Wrocławiu. Była okazja, by zobaczyć jeżdżacy wagon Linke-Hofmann Standard #1192 w 1929 r., tramwaj Maximum z 1901 r. czy "Fredrusia". Szczególnym zainteresowaniem cieszyły się przejazdy zestawem pojazdów Jelcz 080 i Jelcz P-080 z 1980 r. Szacujemy, że przez imprezę przewinęło się 500 osób. Bardzo dziękujemy za przybycie!
Mikołajki na Zajezdni PopowiceMikołajki na Zajezdni PopowiceRadosna Parada Niepodległości
11 listopada 2022
Podczas tegorocznego Święta Niepodległości odbyła się Radosna Parada, w której mieliśmy przyjemność uczestniczyć. Wystawiliśmy dwa ogórki (Jelcz 043 "Jacuś" i Jelcz 272MEX), Jelcza 080 oraz dużego fiata jako Nadzór Ruchu MPK. Razem z licznymi uczestnikami o 10:00 ruszyliśmy z pl. Wolności pod Centrum Historii Zajezdnia, gdzie następnie nasze pojazdy można było oglądać aż do wieczora (jako element zlotu zabytkowych samochodów). Organizatorem wydarzenia było Centrum Historii Zajezdnia. Zdjęcia Izabeli Jankowskiej.
Radosna Parada NiepodległościRadosna Parada NiepodległościDzień Otwarty Zajezdni Popowice 2022
10 września 2022
W sobotę 10 września 2022 r. odbyła się kolejna edycja Dnia Otwartego Zajezdni Popowice. Przygotowaliśmy szereg atrakcji, które spotkały się z bardzo dużym zainteresowaniem wrocławian i turystów (kilka tysięcy odwiedzających!). Było zwiedzanie zajezdni z przewodnikiem, wykłady (Tomasza Sielickiego o ratowaniu zabytków techniki i Krzysztofa Kołodziejczyka o tramwaju-opryskiwaczu - jego historii i remoncie), pokazy pracy pługa wirnikowego, ale przede wszystkim nasze zabytkowe tramwaje i autobusy - zarówno na wystawie, jak i obsługujące linie specjalne. Tramwaje 102Na i 105Na kursowały do Opery jako linia M5, zaś Ikarus 260.43 do Centrum Historii Zajezdnia i Dworca Autobusowego jako linia M10. Autobusy-ogórki odbywały kursy wycieczkowe do Stadion Wrocław. Dla zwiedzających udostępnione były dwie zabytkowe hale Zajezdni Popowice, dawna kuźnia, w której zgromadzono wagony czekające na remont, oraz łaźnia. Istniała możliwość wejścia pod tramwaj 105Na, by ujrzeć jego podzespołu elektryczne, m.in. rozrusznik i styczniki (klapy rewizyjne były otwarte). Całość o 17:00 zakończyła się paradą autobusową, która przebiegała przez ul. Legnicką, pl. Jana Pawła II, ul. Ruską, Kazimierza Wielkiego do ul. Szewskiej. Tam, po krótki postoju, autobusy rozjechały się w różne części miasta, odwożąc uczestników wydarzenia. Poniżej prezentujemy zdjęcia z tego dnia autorstwa Izabeli Jankowskiej i Bartosza Skołuda.
Dzień Otwarty Zajezdni Popowice 2022Dzień Otwarty Zajezdni Popowice 2022Zabytkowy autobus za tramwaj
28 sierpnia 2022
Podczas weekendu 27-28 sierpnia 2022 r. znów kursował zabytkowy autobus "za tramwaj". Ze względu na kolejny etap remontu rozjazdów tramwajowych przy Moście Zwierzynieckim tramwaje nie docierały w okolice Hali Stulecia. W efekcie obsługiwane przez nasze stowarzyszenie kursy linii T w ramach Wrocławskich Linii Turystycznych kończyły się na pętli Sępolno, skąd zabytkowy autobus zabierał pasażerów do zajezdni "Dąbie", Hali Stulecia i ZOO. W związku z tym każdego dnia obsługiwaliśmy nie dwa, a trzy zabytkowe pojazdy. Przez cały weekend kursował tramwaj Konstal 102Na #2069, zaś na "za tramwaju" pojawił się w sobotę Jelcz M11, a niedzielę Ikarus 280.17. Z kolei na regularnej linii A jeździł w sobotę Jelcz M121MB, zaś w niedzielę Jelcz 043. Podczas tego weekendu w naszych pojazdach mieliśmy też specjalnych gości - nowożeńców i maskotki Hydropolis. Zdjęcia: Izabela Jankowska
Zabytkowy autobus za tramwajZabytkowy autobus za tramwajPoznański Ikarus na Wrocławskich Linia Turystycznych
17 lipca 2022
Podczas weekendu 16-17 lipca 2022 r. na linii A w ramach Wrocławskich Linii Turystycznych kursował Ikarus 260 z Poznania. Jest to efekt współpracy między naszym stowarzyszeniem a MPK Poznań i Klubem Miłośników Pojazdów Szynowych w Poznaniu. Doskonale zadbany pojazd przyciągnął wielu wrocławian i turystów - łącznie w sobotę i niedzielę z przejazdów skorzystało prawie 300 pasażerów. W zamian Ikarus 260 z kolekcji KSTM kursował w Poznaniu w dniach 13-14 sierpnia (w sobotę na linii 102, zaś w niedzielę na linii 100). Zdjęcia: Izabela Jankowska
Poznański Ikarus na Wrocławskich Linia TurystycznychPoznański Ikarus na Wrocławskich Linia TurystycznychFredruś jako za tramwaj
7 sierpnia 2022
Podczas pierwszego weekendu sierpnia ze względu na kolejny etap remontu rozjazdów przy Moście Zwierzynieckim tramwaje nie mogły dojechać do Hali Stulecia i ZOO. By utrzymać ofertę na trasie linii T w ramach Wrocławskich Linii Turystycznych, zapewniliśmy autobus "za tramwaj". W tej roli - z racji ładnej pogody - obsadziliśmy "Fredrusia". Tramwaj miał w założeniu docierać do Stadionu Olimpijskiego, gdzie była przesiadka na autobus, jadący do Hali Stulecia i zajezdni "Dąbie". W drugim kierunku przesiadka była zaplanowana na ul. Piastowskiej. Tak było jednak tylko w niedzielę, gdyż w sobotę ze względu na zerwanie sieci trakcyjnej przez powalone drzewo nie było dojazdu także do Stadionu Olimpijskiego. W efekcie przesiadki w obu kierunkach odbywały się przy Ogrodzie Botanicznym, a "Fredruś" miał do pokonania dwa razy dłuższą trasę. Ze względu na duże zainteresowanie na niektórych kursach w niedzielę musieliśmy zadysponować autobus "bis" (Ikarus 260), bo nie wszyscy chętni zmieściliby się do "Fredrusia" (55 miejsc siedzących, ale brak stojących). Zdjęcia: Izabela Jankowska
Fredruś jako za tramwajFredruś jako za tramwajPrzejazd z okazji pięćdziesiąćlecia wagonów Konstal 102na oraz kursy specjalne Fredrusia
31 lipca 2022
Ostatni weekend lipca obfitował w wydarzenia, których współorganizatorem był Klub Sympatyków Transportu Miejskiego. W nocy z soboty na niedzielę odbył się przejazd dwoma tramwajami 102Na - klubowym o numerze #2069 i należącym do MPK Wrocław o numerze G-089 (wagon przebudowany na dwukierunkowy). Oba pojazdy powstały w 1972 r., czyli w tym roku obchodzą swoje 50. urodziny. Impreza odbyła się dzięki wsparciu Prezesa MPK Wrocław, pana Krzysztofa Balawejdera i dzięki zaangażowaniu pracowników zajezdni nr IV "Borek". Wyruszyliśmy o 23:00 z pl. Teatralnego i udaliśmy się m.in. pod Stadion Miejski, do Leśnicy i na Gaj, czyli w miejsca, gdzie można było zademonstrować dwukierunkowość wagonu G-089. Z kolei w niedzielę we współpracy z Wydziałem Partycypacji Urzędu Miejskiego Wrocławia uruchomiliśmy specjalną, bezpłatną linię B w ramach Wrocławskich Linii Turystycznych, której trasa przebiegała wokół centrum miasta. Kursował na niej "Fredruś", czyli słynny ogórek w wersji cabrio. Jednocześnie przez cały weekend funkcjonowały regularne Wrocławskie Linie Turystyczne, czyli linia A (w sobotę wyjechał na nią Ikarus 260.43, a w niedzielę Jelcz M121MB) i T (tramwaj 102Na #2069 w oba dni). Przejazdy cieszyły się bardzo dużym zainteresowaniem wrocławian i turystów, w tym zagranicznych. Zdjęcia: Izabela Jankowska
Przejazd z okazji pięćdziesiąćlecia wagonów Konstal 102na oraz kursy specjalne FredrusiaPrzejazd z okazji pięćdziesiąćlecia wagonów Konstal 102na oraz kursy specjalne FredrusiaOdbiór drugiego etapu prac konserwatorskich przy tramwaju-opryskiwaczu
29 czerwca 2022
W środę 29 czerwca 2022 r. przy udziale przedstawicieli Wydziału Architektury i Zabytków, Wydziału Partycypacji Społecznej i rzeczoznawcy, dra inż. Zbigniewa Banachowicza, odbył się odbiór prac w ramach drugiego etapu restauracji zabytkowego tramwaju-opryskiwacza. Wagon o numerze G-061 powstał w 1927 r. w warsztatach spółki Städtische Straßenbahn Breslau przy ul. Legnickiej oryginalnie jako wagon-szlifierka. Była to pierwsza konstrukcja tego typu w ramach SSB, na co wskazuje oznaczenie na podwoziu „Schleifwagen nr 1”. Na specjalnym podwoziu, wyprodukowanym przez zakład Schörling w Hanowerze, zbudowano nadwozie stylistyką zbliżone do wyglądu pasażerskich tramwajów typu Standard. Ponieważ wagon-szlifierka nie posiadał przedziału pasażerskiego (wewnątrz znajdował się zbiornik na wodę potrzebną w procesie szlifowania szyn), burty pozbawione były okien. Tak powstałą dużą powierzchnię przeznaczono na edukacyjne malunki. Wagon wykorzystywano w późniejszym czasie do zwalczania roślinności rosnącej na międzytorzu. Wiązało się to z jego przebudową w połowie lat 70. XX w. Jest to jeden z kilkunastu wozów gospodarczych, jakie zachowały się do dziś we Wrocławiu. Wyróżnia się oryginalnym przeznaczeniem i zastosowaniem ciekawych rozwiązań technicznych, stąd jego naprawa i remont są bardzo pożądane. Prace w ramach tego etapu objęły m.in. remont nadwozia do stanu surowego, remont zbiornika na wodę wraz z jego przedłużeniem do oryginalnej długości (został skrócony w połowie lat 70. XX w. podczas przebudowy na opryskiwacz; wtedy w miejsce uzyskane ze skrócenia stalowego zbiornika głównego wstawiono plastikowy zbiornik na chemikalia), odbudowę kratownicy ściany bocznej (jej demontaż nastąpił w pierwszym etapie ze względu na potrzebę usunięcia w/w zbiornika na chemikalia, który uniemożliwiał dostęp do jednego z silników) oraz naprawę koryt kablowych i podstaw lamp wewnętrznych. Zdjęcia prezentują stan sprzed remontu i z czasu prowadzenia restauracji. Chętnych, bo zobaczyć obecny stan wagonu, zapraszamy 10 lipca 2022 r. o godz. 19:30 na prelekcję (https://kstm.pl/pl/aktualnosci.html?k=134).
Odbiór drugiego etapu prac konserwatorskich przy tramwaju-opryskiwaczuOdbiór drugiego etapu prac konserwatorskich przy tramwaju-opryskiwaczuJeździliśmy na Dniu Otwartym MPK i nie tylko
26 czerwca 2022
Weekend 25-26 czerwca 2022 r. był bardzo pracowity dla naszego stowarzyszenia. W sobotę odbył się Dzień Otwarty MPK Wrocław, podczas którego zarówno prezentowaliśmy pojazdy na zajezdni "Borek" przy ul. Powstańców Śląskich, jak i obsługiwaliśmy trzy linie dowozowe na tę imprezę. Na zajezdni na wystawie znalazł się Jelcz 272MEX "Fredruś", Konstal 4N1 "Enusia", potrójniak, czyli trzy wagony Konstal 105Na (Kultowe Stopiątki) oraz Polonez - replika Komisji Wypadkowej MPK. Na linii M4 kursował Konstal 102Na #2069, na linii M7 - Jelcz M11 i Jelcz M121MB, zaś na linii M9, którą można było dojechać na zwiedzanie zajezdni "Obornicka" - pojawiły się Jelcz 272MEX, Jelcz 080 i Ikarus 260.32. Największym zainteresowaniem cieszyła się ostatnia z wymienionych linii, zaś na "Borku" szczególnie oblegany był "Fredruś". Z kolei w niedzielę na linię A w ramach Wrocławskich Linii Turystycznych wyjechał nie jeden, a dwa autobusy. Poza Jelczem 272MEX, pozostającym pod opieką KSTM, kursował także Jelcz 043, należący do Centrum Historii Zajezdnia. A dodatkowo uruchomiliśmy linię B, na której pojawił się Fredruś, a która co pół godziny jeździła wokół centrum miasta (postoje przy Kameleonie i Operze). Oznaczało to, że musieliśmy wystawić dwa autobusy z kierowcami oraz trzech konduktorów, bo pod tym względem obsługiwaliśmy także autobus należący do Centrum Historii Zajezdnia. Oczywiście poza tym kursował też tramwaj 102Na na linii T. Zdjęcia: Izabela Jankowska
Jeździliśmy na Dniu Otwartym MPK i nie tylkoJeździliśmy na Dniu Otwartym MPK i nie tylkoZlot Jelcza
4 czerwca 2022
Nasze stowarzyszenie wzięło udział w Zlocie Jelcza, prezentując cztery pojazdy: unikatowy, jedyny taki w Polsce (a zatem i na świecie) zestaw pojazdów składający się z autobusu socjalnego Jelcz 080 i przyczepy pasażerskiej Jelcz P-080 (oba z 1980 r.) oraz autobusy Jelcz 272 MEX - w wersji klasycznej z 1977 r. oraz w wersji cabrio z 1972/74 r. (czyli słynnego "Fredrusia"). Nasze pojazdy przypadły do gustu, ponieważ zdobyły wyróżnienia: druga nagroda przypadła zestawowi pojazdów, zaś trzecia - "Fredrusiowi". Pierwsze miejsce zajął oławski jelczyk z Muzeum Motoryzacji Wena. Relację ze zlotu można zobaczyć m.in. w lokalnej prasie: https://gazetawroclawska.pl/iv-zlot-jelcza-w-jelczulaskowicach-motoryzacyjne-perelki-z-pieknymi-historiami-zdjecia/ar/c4-16417387
Zlot JelczaZlot JelczaNoc Muzeów 2022
14 maja 2022
Nasze stowarzyszenie na zlecenie Gminy Wrocław i Centrum Historii Zajezdnia zapewniło obsługę komunikacyjną Nocy Muzeów. Uruchomiliśmy trzy linie specjalne (jedną tramwajową i dwie autobusowe), które łącznie odjeżdżały z Opery w takcie co 7,5 minuty. W wydarzeniu uczestniczyły: Konstal 4N1 #1444, Konstal 102Na #2069, Konstal 105Na #2568, Jelcz 272 MEX, Jelcz M11, Jelcz M121MB, Ikarus 260.32 i Ikarus 260.43. Wszystkie kursy zostały wykonane planowo, jedynie w jednym przypadku musiał wyjechać autobus rezerwowy, czyli Ikarus 280.17. Zdjęcia: Izabela Jankowska
Noc Muzeów 2022Noc Muzeów 2022Wizyta w Libercu
3 kwietnia 2022
W weekend 2-3 kwietnia 2022 r. reprezentacja Klubu Sympatyków Transportu Miejskiego wizytowała Liberec i okolice w ramach rewizyty w Boveraclubie, którego członków gościliśmy w 2019 r. Celem spotkania była wymiana doświadczeń i zacieśnianie więzi pomiędzy stowarzyszeniami opiekującymi się zabytkami techniki w regionie. Na rewizytę z powodu problemów związanych z pandemią przyszło nam czekać aż 3 lata. Do Liberca udaliśmy się naszym Jelczem 080, który pokonał trasę w 4,5 godziny. Sobota była dniem tramwajowym - po wizycie w Muzeum Techniki w Libercu zwiedzaliśmy zajezdnię tramwajową, a następnie mieliśmy okazję przejechać się dwoma tramwajami z kolekcji Boveraclubu: wąskotorowym tramwajem "Bovera" o numerze 78 z 1929 r. i normalnotorowym wozem T2R #17 z 1961 r. Z kolei w niedzielę podróżowaliśmy Jelczem 041, dojeżdżając m.in. do Jablonca nad Nisou. Pomimo przemieszczania się autobusem, dzień też posiadał motywy tramwajowe, ponieważ dotarliśmy do kilku pozostałości dawnej sieci tramwajowej w Jabloncu (m.in. dawna zajezdnia tramwaju towarowego, relikty i pomniki w miejscach dawnych tras). W spotkaniu uczestniczyła też grupa sympatyków z Straßenbahnmuseum Chemnitz, był to więc niezwykły, trójstronny zjazd. Wracając do Wrocławia, zajechaliśmy do kilku widokowych miejsc na Pogórzu Izerskim, a także do Świebodzic i Świdnicy.
Wizyta w LibercuWizyta w LibercuPostępy przy Ikarusie 280.70E
15 lutego 2022
Prace przy Ikarusie 280.70E #5320 w ostatnim czasie nabrały tempa. Ostatecznie zakończył się remont kratownicy autobusu wraz z położeniem nowego oblachowania i lakierowaniem zgodnie z oryginalnym wzorem. Prace zajęły znacznie dłużej niż się spodziewaliśmy, ponieważ korozja konstrukcji okazała się bardzo zawansowana. W praktyce, by zapewnić odpowiednią trwałość i bezpieczeństwo, prawie wszystkie elementy konstrukcyjne poniżej linii okien musiały zostać wymienione. Przy okazji wymieniono na nowe także niektóre podzespoły, jak również podłogę z wykładziną. Po przeglądzie podwozia i uruchomieniu elektryki pojazd może poruszać się o własnych siłach. Po dłuższym pobycie w Bralinie, gdzie przebiegał remont nadwozia, autobus bez problemów dotarł do Wrocławia, gdzie czekają nas jeszcze dalsze prace przy elektryce i wyposażenie wnętrza. Remont pojazdu jest realizowany bez dotacji, w całości ze środków Klubu oraz darowizn i wpłat sponsorów. W Bralinie prace wykonywali wspólnie tamtejsi pracownicy i nasi członkowie. Ostatni etap będzie realizowany już w pełni siłami osób zaangażowanych w działalność KSTM. Prezentujemy zdjęcia Ikarusa po jego powrocie do Wrocławia.
Postępy przy Ikarusie 280.70EPostępy przy Ikarusie 280.70E